تنش دیپلماتیک جمهوری اسلامی با غرب به دلیل سرکوب اعتراض‌ها در ایران

مقام‌های جمهوری اسلامی محکومیت سرکوب اعتراض‌ها را دخالت در امور داخلی خود می‌دانند

سفیر بریتانیا در تهران دومین‌بار پس از آغاز دور جدید اعتراض‌های سراسری در ایران، به وزارت امور خارجه احضار شد- AFP

ادامه سرکوب اعتراض‌های مردمی در ایران تنش‌های دیپلماتیک میان جمهوری اسلامی و کشورهای غربی را تشدید کرده است.

از زمان آغاز تازه‌ترین دور اعتراض‌های سراسری در ایران تا چهارشنبه، ۱۳ مهر، روز بیستم، دست‌کم ۱۵۰ نفر کشته و صد‌ها نفر زخمی شده‌اند. نیرو‌های امنیتی و اطلاعاتی و انتظامی صد‌ها نفر را هم بازداشت و زندانی کرده‌اند که مجموع این عوامل واکنش کشورهای غربی را در پی داشته است.

آمریکا و اروپا این سرکوب‌ها را محکوم کرده و از اعمال دور جدید تحریم‌ها علیه کسانی که در این سرکوب‌ها نقش دارند، خبر داده‌اند. مقام‌های جمهوری اسلامی این موضع غرب را دخالت در امور داخلی خود می‌خوانند و در تازه‌ترین موضع‌گیری‌، سفیر بریتانیا در تهران را به وزارت امور خارجه احضار کرده‌اند.

بنا بر اعلام وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، این کشور «دخالت وزارت خارجه بریتانیا در امور داخلی ایران با توسل به تعابیر جعلی و تحریک‌آمیز» را مردود می‌داند و آن را محکوم می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بیانیه این وزارتخانه، هشدار داده شد: «جمهوری اسلامی ایران در واکنش متقابل به هرگونه اقدام نامتعارف طرف بریتانیایی، گزینه‌های ممکن را مدنظر قرار خواهد داد.»

این دومین‌بار در دو هفته اخیر است که سفیر بریتانیا در تهران به وزارت امور خارجه احضار می‌شود.

جیمز کلورلی، وزیر خارجه بریتانیا، به‌تازگی گفته بود: «ما به همکاری با شرکایمان به منظور پاسخگو کردن مقام‌های ایران به دلیل نقض فاحش حقوق بشر ادامه خواهیم داد.» موضع‌گیری که به مذاق مقام‌های تهران هیچ خوش نیامد.

البته بریتانیا نیز در روز‌های اخیر برای اعتراض به سرکوب اعتراض‌های مردمی در ایران، مهدی حسینی متین، کاردار جمهوری اسلامی، را به وزارت خارجه بریتانیا احضار کرده بود.

شش روز پیش نیز کاردار سفارت فرانسه در تهران در نبود سفیر این کشور، به وزارت امور خارجه احضار شد. رسانه‌های داخل ایران اعلام کردند این احضار در پی محکوم کردن سرکوب‌ اعتراض‌ها از سوی فرانسه و شرکت سه نفر از وزرای مشاور دولت این کشور در تجمع ایرانیان در پاریس صورت گرفت.

سفیر جمهوری اسلامی در آلمان نیز چهارم مهر به وزارت خارجه این کشور در برلین احضار شد و مراتب اعتراض آلمان به سرکوب اعتراض‌های مردمی در ایران به او اطلاع داده شد.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، در واکنش به این احضار‌ها و محکومیت‌های غرب، گفت: «رویکرد دشمنان همواره توام با نفاق و معیارهای دوگانه بوده است.»

علی خامنه‌ای نیز در تازه‌ترین سخنرانی خود، ضمن حمله به غرب و مواضع آن‌ها در خصوص سرکوب اعتراض‌ها در ایران، ادعا کرد که این اعتراض‌ها را آمریکا و اسرائیل به راه انداخته‌اند؛ چون نمی‌توانند یک ایران «قوی» را تحمل کنند.