شهروندان افغانستان در پاکستان و زنان در پنجشیر به اعتراض‌ برای «پایان نسل‌کشی هزاره‌ها» پیوستند

تاکنون زنان شش ولایت افغانستان به این اعتراض‌ها پیوسته‌اند

شهروندان افغانستان در اسلام آباد حمله انتحاری به آموزشگاه کاج را نسل‌کشی هزاره ها می‌دانند-ایندیپندنت فارسی 

شماری از شهروندان افغانستانی مقیم پاکستان و نیز برخی زنان در پنجشیر به اعتراض‌ها برای «پایان نسل‌کشی هزاره‌ها» پیوستند. 

افغانستانی‌های ساکن پاکستان در تجمعی در اسلام‌آباد، کشتار جوانان در حمله انتحاری به آموزشگاه کاج در دشت برچی کابل را محکوم کردند و شعارهایی چون «تروریست‌ها حیا کنید، نسل‌کشی را رها کنید» سردادند. آنان بر این باورند که قوم هزاره‌ در افغانستان به شکلی سازمان‌یافته کشته می‌شوند و این کشتار نوعی نسل‌کشی است.

این معترضان خواهان پایان داده شدن به نسل‌کشی هزاره‌ها در افغانستان‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس آخرین گزارش یوناما، در حمله انتحاری به آموزشگاه کاج در دشت برچی کابل، ۵۳ نفر که ۴۶ نفرشان دختران دانش‌آموزند، جان باختند و ۱۱۰ تن زخمی شدند. یوناما تاکید کرد به مستندسازی و جمع‌آوری شواهد و مدارک درباره این رویداد ادامه خواهد داد.

در همین حال، شماری از زنان در استان پنجشیر نیز به معترضان به نسل‌کشی هزاره‌ها پیوستند. این زنان می‌گویند که تصمیم داشتند در اعتراض به کشتار جوانان هزاره در کابل به خیابان‌ بروند اما به علت مشکلات امنیتی، تجمع اعتراضی خود را در یک مکان بسته ترتیب دادند.

این زنان تاکید کردند که تحصیل و امنیت حق زنان است و در برابر این بی‌عدالتی‌های علیه زنان خاموش نخواهند نشست.

در سه روز اخیر، زنان در کابل و استان‌های هرات، بامیان، غزنی و بلخ در اعتراض به نسل‌کشی هزاره‌ها در افغانستان راهپیمایی کردند. طالبان تاکنون تمام اعتراض‌ها در کابل، هرات و بلخ را با گلوله و خشونت سرکوب کرده‌اند.

در حمله انتحاری صبح جمعه، ۳۰ سپتامبر، در کابل، مرکز آموزشی کاج در منطقه دشت برچی حوزه سیزدهم این شهر هدف قرار گرفت. این حمله هنگامی رخ داد که ده‌ها دختر و پسر نوجوان در حال گذراندن کنکوری آزمایشی در این آموزشگاه بودند. تاکنون هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این حمله را نپذیرفته‌ است.

آموزشگاه کاج دشت برچی در منطقه فقیرنشین که بیشتر ساکنان آن شیعیان‌اند، قرار دارد. این آموزشگاه نخست موعود نام داشت و در سال ۲۰۱۸ (۱۳۹۷) نیز هدف حمله قرار گرفت. در آن هنگام ۴۸ جوان جان باختند و ۶۷ تن زخمی شدند.

در چند سال گذشته چندین آموزشگاه جوانان هزاره در غرب کابل هدف حملات انتحاری و انفجاری قرار گرفته‌ و در این حملات، ده‌ها تن جان باخته‌اند.

بیشتر از جهان