ایالات متحده ۲۲ میلیون دلار به برنامه جهانی غذا در اردن کمک می‌کند

سازمان توسعه جهانی ایالات متحده شش دهه در مبارزه با گرسنگی جهانی پیشگام بوده است

پناهندگان سوری در اردن که از ۱۰ سال پیش و در پی جنگ سوریه به اردن آمده‌اند، با بدترین وضعیت ناامنی از نظر موادغذایی و شرایط زندگی مواجه‌‌اند- KHALIL MAZRAAWI / AFP

سازمان توسعه جهانی ایالات متحده ۲۲ میلیون دلار به برنامه جهانی غذا در اردن کمک خواهد کرد. این اقدام در چارچوب کمک به اردن است که از حدود یک دهه پیش میزبان نزدیک به نیم میلیون پناهجوی سوریه‌ای بوده است. 

به گزارش خبرگزاری اردن، بر اساس بیانیه‌ای که روز یکشنبه، دوم اکتبر (۱۰ مهر) از سوی آژانس توسعه جهانی ایالات متحده صادر شد، بودجه جدید به برنامه جهانی غذا اجازه خواهد داد تا کوپن‌های غذایی و کمک‌های نقدی ماهانه به حدود ۴۶۵ هزار پناهنده ارائه دهد، و از بروز اختلال کوتاه‌مدت در روند این کمک‌ها جلوگیری کند .

این کمک ۲۲ میلیون دلاری‌، حجم کل کمک‌های آژانس توسعه جهانی ایالات متحده به برنامه جهانی غذا را در سال ۲۰۲۲ به حدود ۸۹ میلیون دلار خواهد رساند. برآورد می‌شود که کمک‌های سازمان توسعه جهانی آمریکا‌، تقریبا یک سوم نیازهای مالی برنامه سازمان ملل متحد را برای ارائه کمک‌های غذایی و مالی به پناهندگان در اردن تامین خواهد کرد.

با وجود کمک‌های جدید، برنامه جهانی غذا هنوز بیش از ۳۴ میلیون دلار کسری بودجه دارد. به همین دلیل، این نهاد جهانی شاید مجبور شود پرداخت نقدی به ۳۵۳ هزار پناهجو را که در شهرهای اردن یا سایر اقامتگاه‌ها، از جمله در اردوگاه‌های پناهندگی زندگی می‌کنند، متوقف کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شری کارلین، مدیر آژانس توسعه جهانی ایالات متحده در اردن، گفته است که جهان می‌تواند از طریق اقداماتی هماهنگ، تعهد به اقدام جمعی، کمک‌های بشردوستانه، و سرمایه‌گذاری در سیستم‌های غذایی، به بحران جهانی امنیت غذایی رسیدگی کند.

سازمان توسعه جهانی ایالات متحده شش دهه در مبارزه با گرسنگی جهانی پیشگام بوده و در یکی از دشوارترین دوران‌های تاریخ برای سیستم‌های غذایی و کشاورزی، نقش مهمی ایفا کرده است.

پناهندگان سوری در اردن که از ۱۰ سال پیش و در پی جنگ سوریه به اردن آمده‌اند، با بدترین وضعیت ناامنی از نظر موادغذایی و شرایط زندگی مواجه‌‌اند. در سال ۲۰۲۱، یک چهارم پناهندگان ساکن اردن با ناامنی غذایی روبه‌رو بوده‌اند و ۶۵ درصد آن‌ها نیز در آستانه ناامنی غذایی قرار دارند. از زمان همه‌گیری کرونا، وضعیت آنان بدتر شده است و جنگ اوکراین و کمبود جهانی غله نیز که روسیه و اوکراین از صادرکنندگان عمده آن به‌شمار می‌روند، بر این شرایط تاثیر منفی گذاشته است.

بیشتر از جهان