رزمایش مشترک اردن و آمریکا برای مقابله با قاچاق مواد مخدر

اردن گروه‌های برخوردار از حمایت حکومت ایران را مقصر اصلی قاچاق می‌داند

اردن و آمریکا همراه با شماری از کشورهای دیگر رزمایش مشترکی را با موضوع امنیت مرزی آغاز کرده‌اند. ارتش اردن ضمن اعلام این خبر، گفت که این رزمایش بخشی از تلاش این کشور برای تقویت دفاع مرزی و مقابله با چالش قاچاق قرص‌های کاپتاگون از سوریه است که به دست گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت حکومت ایران انجام می‌شود.

رزمایش «شیرِ آماده» در روز یکشنبه، ۴ سپتامبر ۲۰۲۲ (۱۳ شهریور) در حالی انجام می‌شود که یک مقام وزارت خارجه آمریکا به امان،‌ پایتخت اردن، سفر کرده است تا در مورد جزئیات کمک آمریکا به اردن گفت‌وگو کنند. بسته کمکی آمریکا سال گذشته تا هفت سال تمدید شد و میزان سالیانه ثابت آن ۱.۴۵ میلیارد دلار است. 

سخنگوی ارتش اردن گفت که چهار هزار نیروی نظامی از اردن، آمریکا، و ۲۰ کشور «دوستانه» دیگر در این رزمایش ۱۱ روزه مشارکت خواهند کرد. او افزود:‌ «مرز تحت کنترل و باثبات است. ماهیت مخاطرات در این زمینه نیازمند ائتلاف است.»

اردن و آمریکا سال گذشته توافقی نظامی امضا کردند که به موجب آن، امان متعهد به ارائه پشتیبانی لجستیکی از سه هزار نیروی آمریکایی مستقر در این کشور است. 

مقام‌های اردن می‌گویند نیروهای امنیتی عملیات خود را برای توقف بی‌قانونی در مناطق مرزی این کشور افزایش داده‌اند. امان می‌گوید شبه‌نظامیان مورد حمایت حکومت ایران نقشی محوری در قاچاق کاپتاگون دارند.

مقام‌های امنیتی جهان عرب می‌گویند اصل قاچاق این قرص‌های مخدر از مناطق تحت تسلط دولت بشار اسد در سوریه با مقصد اردن انجام می‌شود، و سپس از اردن به شبه‌جزیره عربستان می‌روند. قاچاق کاپتاگون سالیانه چند میلیارد دلار ارزش دارد و به یکی از منابع اصلی تامین بودجه حزب‌الله لبنان، گروه دیگر برخوردار از حمایت حکومت ایران، بدل شده است. 

حزب‌الله منکر هرگونه نقش داشتن در بازرگانی مواد مخدر است؛ هرچند، شواهد متعددی در این زمینه وجود دارد. وزارت خزانه‌داری آمریکا شخصی به نام حسن محد داقو را با اتهام نقش کلیدی در شبکه قاچاق مواد مخدر در منطقه، تحریم کرده است. داقو به همدستی با حزب‌الله متهم است. آمریکا در ضمن این گروه را به سودآوری از قاچاق مواد مخدر متهم کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اردن از متحدان نزدیک آمریکا و متکی به کمک نظامی این کشور است. اما این پادشاهی در سه سال گذشته به ابتکارهایی در زمینه سیاست خارجی اقدام زده است که لزوما از حمایت واشنگتن برخوردار نبوده‌اند. مهم‌ترین این پروژه‌ها، عادی‌سازی روابط با دولت اسد است. امان در ضمن مانند سایر متحدان عرب آمریکا در منطقه، به فهرست مخالفان و منتقدان حمله روسیه به اوکراین نپیوسته است، و حتی به دخالت روسیه در سوریه و حمایت مسکو از اسد نیز رویکرد مثبتی داشته است. 

امان روابط حساسی نیز با نیروهای طرفدار حکومت ایران دارد و می‌کوشد روابط خود را با آن‌ها کاملا تخریب نکند. با اینکه امان علنا از افزایش ورود مواد مخدر به درون مرزهایش گلایه کرده است، تا این اواخر مستقیما از حزب‌الله یا جمهوری اسلامی ایران انتقاد نمی‌کرد. 

اما ملک عبدالله، پادشاه اردن، ماه گذشته از «دخالت ایران» انتقاد کرد و گفت که اردن «با حملات مرتب شبه‌نظامیان مرتبط با ایران در مرزهای کشور ما روبه‌رو است».

ارتش اردن در بیانیه‌ای گفت که رزمایش نظامی «سناریوهایی با تقلید از تهدیدهای احتمالی و چالش‌های ناشی از اوضاع منطقه» را شامل خواهد شد. 

لیز آلن، مقام ارشد دیپلماسی عمومی وزارت خارجه آمریکا، این آخرهفته وارد امان شد و با ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن، دیدار کرد. به گفته وزارت خارجه اردن، لیز آلن و ایمن الصفدی در مورد بسته کمکی هفت ساله و ۱۰ میلیارد و ۱۵۰ میلیون دلاری آمریکا به اردن صحبت کردند. این بسته کمکی در حین سفر ملک عبدالله به واشنگتن در ماه ژوئیه و دیدارش با جو بایدن، رئیس ‌جمهوری آمریکا، اعلام شده بود. 

آمریکا از سال ۱۹۵۱ تاکنون ۲۰ میلیارد دلار کمک به اردن ارائه کرده است. بخش گسترده‌ای از این کمک، برای تجهیز ارتش اردن و پروژه‌های مدنی، همچون کانال آبریزی در دره اردن، هزینه شده است. 

همچنین، از زمان آغاز جنگ داخلی سوریه در سال ۲۰۱۱، آمریکا دست‌کم یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار برای کمک به پناهندگان سوری در اردن کمک کرده است. بخش چشمگیری از این کمک، حمایت مالی از شهرهای اردن است که پناهندگان سوری در آن‌ها زندگی می‌کنند.

بیشتر از جهان