طالبان شماری از دختران معترض را در مزارشریف گروگان گرفتند

دامنه اعتراض‌ها در افغانستان در حال گسترش است

طالبان صبح دوشنبه، ۱۱ مهر، شماری از دختران معترض را در ساختمان مرکزی دانشگاه بلخ و خوابگاه این دانشگاه، گروگان گرفتند تا از  برگزاری تجمع اعتراضی آنان جلوگیری کنند. با وجود این، تجمع اعتراضی در مرکز شهر مزارشریف برگزار شد.

منابع محلی به ایندیپندنت فارسی گفتند که ده‌ها نیروی مسلح طالبان اطراف دانشگاه بلخ را محاصره کردند تا از تجمع اعتراضی به کشتار هدفمند هزاره‌ها جلوگیری کنند. روز یکشنبه، گروهی از پسران برای برگزاری تجمع اعتراضی برنامه‌ریزی کردند اما طالبان مانع تجمع پسران شدند. پس از آنکه برنامه پسران دانشجو لغو شد، دختران تصمیم گرفتند در چند نقطه شهر از جمله مقابل دانشگاه، گردهم آیند و تظاهرات کنند.

یکی از دختران دانشجو، به شرط محفوظ ماندن نامش، به ایندیپندنت فارسی گفت: «طالبان از طرح گردهمایی ما آگاه شدند و درهای خوابگاه، کلاس‌ها و ساختمان مرکزی دانشگاه را به روی ما بستند. نظامیان طالبان شماری از دختران را که برای گردهمایی برنامه‌ریزی کرده بودند پس از لت‌وکوب، بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند.»

این منبع با ابراز نگرانی برای هم‌کلاسی‌های خود، شرح داد که چگونه تلاش‌ها برای خروج دانشجویان از ساختمان مرکزی و خوابگاه بی‌نتیجه ماند؛ اما شماری دیگر از دانشجویان و فعالان مدنی در مرکز شهر مزارشریف، گردهمایی اعتراضی برگزار کردند. در یکی از ویدیوها که با ایندیپندنت فارسی به اشتراک گذاشته شد، دیده می‌شود که دختران دانشجو تلاش می‌کنند قفل در خوابگاه را بشکنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

زیوا (مستعار)، وبلاگ‌نویس و از دختران معترض در مزارشریف، گفت که هدف از گردهمایی زنان و دختران مزارشریف اعتراض به تداوم کشتار هدفمند هزاره‌ها، محرومیت دختران و زنان از حق تحصیل و کار و اعمال تبعیض گسترده در دستگاه حاکم افغانستان است.

او اضافه کرد که معترضان خواهان بازگشایی تمامی مدارس به روی همه دانش‌آموزان در سراسر افغانستان‌اند و از جامعه جهانی می‌خواهند برای توقف نسل‌کشی هزاره‌ها کاری کند.

در ویدیوهای منتشرشده از جریان راهپیمایی معترضان در مرکز شهر مزارشریف، دیده می‌شود که آنان پلاکاردهایی با شعارهای «نسل‌کشی هزاره‌ها را متوقف کنید»، «نه به تبعیض» و «تحصیل حق ماست»، در دست دارند.

پس از حمله انتحاری به مرکز آموزشی کاج در غرب کابل که ۵۸ کشته و ۹۷ زخمی به جا گذاشت، اعتراض‌هایی در شهرهای مختلف افغانستان از جمله کابل، هرات، بامیان و مزارشریف به راه افتاد.

گروهی از دانشجویان مقیم خوابگاه دانشگاه کابل که روز شنبه برای برگزاری تجمع اعتراضی برنامه‌ریزی کرده بودند، ‌شنبه‌شب به شکل مرموزی مسموم شدند. خبرگزاری باختر تحت کنترل طالبان در خبری نوشت که مسموم شدن دانشجویان حقیقت ندارد بلکه ۵۰ دانشجوی ساکن خوابگاه مرکزی دانشگاه کابل «بیمار» شده‌اند.

منابع در خوابگاه دانشگاه کابل به ایندیپندنت فارسی گفتند دخترانی که برای گردهمایی برنامه‌‎ریزی کرده بودند، مسموم شده‌اند و حالشان خوب نیست. آنان تا شامگاه یکشنبه به هیچ دارویی دسترسی نداشتند و طالبان نیز به آنان اجازه ندادند از ساختمان خوابگاه خارج شوند.

طالبان روز یکشنبه، تجمع اعتراضی دانشجویان در هرات، بامیان و کابل را نیز با خشونت سرکوب کردند. در بامیان، عبدالله سرحدی، استاندار طالبان، معترضان را به راه‌اندازی «اغتشاش و ایجاد مشکل» متهم کرد و در هرات، نیز افراد طالبان معترضان را با قنداق تنفگ و شلاق کتک زدند.

هم‌زمان با اعتراض‌ها در داخل افغانستان، هزاران نفر از سراسر جهان هشتگ «نسل‌کشی هزاره‌ها را متوقف کنید» را در توییتر فراگیر کردند.