دانشگاه شریف در محاصره نیروهای نظامی جمهوری اسلامی

دانشجویان دانشگاه علوم و صنعت از عصر یکشنبه تحت محاصره نیروهای سپاه پاسداران قرار گرفته‌اند

در هفدهمین روز از خیزش مردم ایران علیه نظام جمهوری اسلامی و دومین روز «اعتصاب سراسری دانشجویان»، نیروهای نظامی و امنیتی وابسته به سپاه پاسداران عصر روز یکشنبه، ۱۰ مهر (دوم اکتبر)، با محاصره و ورود به دانشگاه صنعتی شریف، در حمله‌ای خشونت‌بار و خونین به دانشجویان معترض، ده‌ها دانشجو را مضروب، یا با شلیک سلاح‌های ساچمه‌زن زخمی کردند و بیش از ۴۰ دانشجو را با خشونت و ضرب و شتم بازداشت کردند.

برخی منابع گفته‌اند که نیروهای امنیتی و لباس‌شخصی مهاجم به دانشگاه صنعتی شریف، از یگان‌های موتوری سپاه پاسداران‌اند که تحت نظر مستقیم قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران فعالیت می‌کنند.

این نیروها ساعاتی پیش از حمله به دانشجویان دانشگاه شریف، با حمایت گردان‌های امنیتی سپاه پاسداران و نیروهای مستقر در چند خودرو ون، در محوطه بیرونی دانشگاه حضور داشتند و از عصر یکشنبه اقدام به محاصره دانشگاه کردند و در‌های ورود و خروج را در کنترل خود گرفتند.

دانشجویان دانشگاه شریف از صبح یکشنبه در این دانشگاه اعتصاب کرده‌اند و از حضور در کلاس‌های درس خودداری می‌کنند و از ساعت سه بعد از ظهر یکشنبه نیز با تجمع‌ در محوطه این دانشگاه، شعارهای اعتراضی سردادند.

نیروهای امنیتی از ساعت پنج عصر یکشنبه از بین نرده‌های شمال دانشگاه شریف با تیرهای «پینت‌بال» به سوی دانشجویان تیراندازی کردند تا آن‌ها را با رنگ و به منظور شناسایی، علامت‌گذاری کنند.

در پی این اقدام نیروهای امنیتی، شماری از دانشجویان در حال خروج از در انرژی دانشگاه شریف، هدف حمله نیروهای امنیتی قرار گرفتند و بازداشت شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از آن، صدها دانشجو به صورت دسته‌جمعی به سمت دانشکده مدیریت و اقتصاد حرکت کردند، ولی با حمله نیروهای امنیتی و لباس‌شخصی موتورسوار در پارکینگ چندطبقه دانشگاه مواجه شدند که با سلاح‌های ساچمه‌ای به آن‌ها شلیک کردند.

تصاویر دانشجویان زخمی حاکی است که بسیاری از دانشجویانی که هدف سلاح‌های ساچمه‌زن نیروهای امنیتی قرار گرفته‌اند، به شدت زخمی شده و به بیمارستان‌های مختلف منتقل شده‌اند.

به گفته دانشجویانی که در محاصره نیروهای امنیتی قرار دارند، نیروهای مسلح لباس شخصی هر دانشجویی را که از در دانشگاه خارج می‌شود، نخست با شلیک پینت‌بال علامت‌گذاری، و سپس بازداشت می‌کنند. 

منابع دانشجویی می‌گویند که دست‌کم ۴۰ نفر از دانشجویان تا اوایل شامگاه یکشنبه در محوطه دانشگاه شریف یا هنگام خروج از این دانشگاه، بازداشت شده‌اند.

با انتشار خبر محاصره دانشگاه صنعتی شریف، بسیاری از بستگان دانشجویان و نیز جمعی از مردم خود را به مقابل در اصلی دانشگاه صنعتی شریف رساندند.

خشونت نیروهای امنیتی با دانشجویان صنعتی شریف در شامگاه یکشنبه، تا حدی افزایش یافت که زلفی‌گل، وزیر علوم دولت رئیسی، نیز ناگزیر در ساعات پایانی یکشنبه شب به این دانشگاه رفت.

ساعتی پس از محاصره دانشگاه شریف و حمله نیروهای سپاه پاسداران به دانشجویان، شماری از استادان این دانشگاه برای فراهم کردن امکان خروج دانشجویان از دانشگاه به مقابل در‌های ورود و خروج دانشگاه، از جمله در «انرژی» رفتند. گزارش شده است که شماری از این استادان نیز به دست نیروهای سپاه پاسداران مضروب شده‌اند.

روزنامه شریف، نشریه داخلی این دانشگاه، در تا ساعت پایانی یکشنبه‌شب گزارش داد که شماری از دانشجویان محاصره‌شده همراه با تعدادی از استادان به صورت گروه‌گروه، با ون‌های آماده‌شده از سوی دانشگاه، از دانشگاه خارج شده و راهی خوابگاه‌ها شده‌اند، اما هنوز تعداد زیادی دانشجو در داخل دانشگاه و در محاصره نیروهای سپاه پاسداران قرار دارند.

این نشریه در کانال تلگرامی خود با تاکید بر این که هنوز در اطراف دانشگاه صنعتی شریف صدای تیراندازی شنیده می‌شود و نیروهای نظامی موتورسوار در مقابل در‌های خروجی دانشگاه مستقرند، به دانشجویان محاصره‌شده هشدار داد که با توجه به فضای ناامن اطراف دانشگاه و خوابگاه، به هیچ عنوان «بدون هماهنگی حراست» از دانشگاه خارج نشوند.

از سوی دیگر، شماری از دانشجویان جان‌به‌در‌برده از دست نیروهای سپاه پاسداران، گفتند که مدیران و به ویژه «حراست دانشگاه شریف»، برای کشاندن دانشجویان به پارکینگ چندطبقه و فراهم کردن امکان ورود نیروهای موتوری سپاه پاسداران به داخل این پارکینگ، با نیروهای سپاه پاسداران همکاری کرده است.

 حمله نیروهای سپاه پاسداران به دانشجویان و ورود این نیروها به دانشگاه شریف در حالی انجام شده است که طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران، هرگونه ورود نیروهای مسلح به داخل دانشگاه‌ها ممنوع است.

از سوی دیگر، گزارش‌ها‌ حاکی است که دانشجویان دانشگاه علوم و صنعت نیز از عصر یکشنبه در شرایط مشابهی با دانشجویان دانشگاه شریف و تحت محاصره نیروهای سپاه پاسداران قرار گرفته‌اند، و نیروهای سپاه با محاصره و ورود به این دانشگاه، شماری از دانشجویان را به شدت مضروب و زخمی، و تعدادی از آنان را نیز بازداشت کرده‌اند.