نکات ایمنی شرکت در تظاهرات

معترضان هنگام شرکت در تظاهرات تلفن‌های همراه خود را خاموش و سیم‌کارت آن را خارج کنند

در حکومت مستبدی که معترضان را شناسایی و دستگیر می‌کند، شرکت در یک اعتراض مستلزم چند گام اضافی برای شناسایی نشدن و حفظ امنیت است. دستگاه‌های امنیتی به زیرساخت‌ها و انواع ابزارهای نظارتی دسترسی دارند. توجه به این نکته مهم است که همین گوشی تلفن همراه که یک وسیله ارتباطی و ثبت وقایع مهم در اعتراض‌ها محسوب می‌شود، با توجه نکردن به نکات امنیتی می‌تواند به یک دستگاه نظارتی که اطلاعات افراد را در اختیار حکومت ایران قرار دهد تبدیل شود.

ایمن‌سازی تلفن همراه در اعتراض‌ها

توجه داشته باشید که بسیاری از کارشناسان امنیت دیجیتال توصیه می‌کنند معترضان هنگام شرکت در تظاهرات تلفن‌های همراه خود را خاموش و سیم‌کارت آن را خارج کنند، زیرا با ایستگاه‌های پایه فرستنده/گیرنده (BTS) امکان شناسایی افراد حاضر در هر منطقه وجود دارد. ارسال و دریافت سیگنال‌ها و امواج رادیویی، پردازش سیگنال‌ها، رمزنگاری و رمزگشایی اطلاعات روی مسیرهای رادیویی، مدیریت خطوط و اجرای کدگذاری‌ها بر عهده BTS است. امکان خواندن پیامک‌های خط تلفن افراد حاضر در یک منطقه برای کسانی که به اطلاعات ایستگاه‌های تلفن همراه دسترسی دارند، امکان‌پذیر است و حتی ارسال پیام هشدار به افراد حاضر در یک منطقه هم با بررسی افراد متصل شده به ایستگاه‌های تلفن همراه انجام می‌شود.

اما اگر خاموش کردن تلفن همراه امکان‌پذیر نیست، در اولین گام لازم است برنامک‌های داخلی را حذف، یا دسترسی‌های آن‌ها را محدود کنید. بسیاری از سرویس‌های داخلی برای فعالیت دسترسی‌های زیادی از کاربران درخواست می‌کنند که این اطلاعات برای شناسایی معترضان می‌تواند در اختیار حکومت قرار بگیرد. در تصویر زیر دسترسی دو سرویس تپسی و اسنپ دیده می‌شود. این برنامک‌ها به موقعیت، حافظه دستگاه و اتصال‌های شبکه کاربران و بسیاری از موارد دیگر دسترسی دارند. برای محدود کردن دسترسی برنامک‌ها به تنظیمات دستگاه بروید و گزینه apps را انتخاب کنید. سپس به بخش apps management وارد شوید و برنامه موردنظر خود را انتخاب کنید. در قسمت permissions می‌توانید دسترسی برنامه به موقعیت و دیگر اطلاعات را مسدود کنید.

در هنگام شرکت در اعتراض‌ها یا مناطق شلوغ قفل‌ بیومتریک گوشی را غیرفعال کنید و به جای آن از یک رمز عبور استفاده کنید. اگر قفل تلفن همراه شما بر اساس شناسایی صورت یا اثر انگشت باشد، نیروهای امنیتی ممکن است با توسل به زور شما را به باز کردن قفل دستگاه وادار کنند، استفاده از رمز عبور به جای قفل بیومتریک در این مواقع گزینه بهتری است.

همچنین اگر در شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنید، لازم است قبل از حضور در اعتراض‌ها از حساب خود خارج شوید، از اطلاعات و پیام‌های مهم خود نسخه پشتیبان تهیه و سپس گفت‌وگوهای حساس را پاک کنید. همچنین احراز هویت دو مرحله‌ای برای ورود به حساب را فعال کنید. توجه داشته باشید که از برنامک‌های ارسال کد نظیر Google authenticator استفاده کنید و برای دریافت رمز دوم گزینه ارسال از طریق پیامک را انتخاب نکنید، ارسال کد از طریق پیامک، خود یک تهدید امنیتی محسوب می‌شود و امکان دسترسی نیروهای امنیتی به کد ورود و در دست گرفتن کنترل حساب وجود دارد. ویژگی find your phone را بر روی دستگاه خود فعال کنید تا در صورت گم شدن یا ضبط به دست نیروهای امنیتی بتوانید موقعیت آن را بیابید یا اطلاعات حساس آن را از راه دور حذف کنید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

راه‌های امن ارتباطی و اشتراک‌گذاری اطلاعات

دقت داشته باشید که استفاده از اینترنت همگانی در مکان‌های عمومی خطرهای زیادی دارد. نفوذگران و نیروهای امنیتی می‌توانند فعالیت افرادی را که به این منابع متصل می‌شوند، رصد کنند. از این رو استفاده از وی‌پی‌ان برای ناشناس‌سازی در زمان اتصال به اینترنت همگانی ضروری است. همچنین برای ارسال ویدیو و اسناد از پیام‌رسان‌هایی که ارتباطات را به صورت سرتاسری رمزنگاری می‌کنند، استفاده کنید. سیگنال ازجمله ابزارهای امن است که پیام‌ها را به شکل سرتاسری رمزنگاری می‌کند، به گونه‌ای که هیچ‌کس به‌جز فرستنده و گیرنده امکان دسترسی و خواندن پیام‌ها را نداشته باشد. همچنین این شرکت سوابق ارتباطات کاربران را روی سرورهای خود نگه نمی‌دارد.

همچنین بهتر است که برای ارسال فایل یا پیام هنگام حضور در اعتراض‌ها، از برنامک‌هایی استفاده کنید که بدون نیاز به اینترنت کار می‌کنند، زیرا هنگام استفاده از اینترنت گوشی تلفن همانطور که گفته شد، ارتباط با ایستگاه‌های پایه فرستنده/گیرنده برقرار می‌شود و امکان شناسایی با بی‌تی‌اس وجود دارد.

پیام‌رسان برایار از ابزارهایی است که برای ارتباط در نبود اینترنت ساخته شده است. با استفاده از برایار می‌توانید با استفاده از بلوتوث و وای‌فای غیر متصل با اطرافیان خود ارتباط برقرار کنید. از مهم‌ترین قابلیت‌های برایار امکان گرد هم آوردن تعداد زیادی از اتصال‌های مستقیم برای ایجاد یک شبکه است، بدین معنا که ارتباط فقط به دو نفر محدود نمی‌‌شود و افراد زیادی می‌توانند در فواصل مختلف با یکدیگر ارتباط برقرار کنند که اگر یک نفر در میان افراد حاضر در شبکه، به اینترنت اتصال فعال داشته باشد، می‌تواند دسترسی‌اش را با تمام افرادی که به شبکه متصل‌اند، به اشتراک بگذارد و اطلاعات خود و دیگران را در اینترنت منتشر کند.

چطور عکس و فیلم اعتراض‌ها را به صورت امن منتشر کنیم؟

فیلم یا عکسی که تهیه می‌کنید با اطلاعات جانبی زیادی ازجمله موقعیت، زمان، اطلاعات دستگاه همراه است که می‌تواند امنیت منتشرکننده یا افراد حاضر در تصویر را به خطر بیندازد. بیشتر پیام‌رسان‌ها به صورت پیش‌فرض «متادیتا» را حذف می‌کنند، اما اگر عکس و ویدیو به صورت سند به ایمیل ارسال شود، این اطلاعات حذف نمی‌شود و لازم است این اطلاعات را منتشرکننده پاک کند. برنامک Exif Eraser for Android یکی از ابزارهای موجود در این زمینه برای دستگاه‌های اندرویدی است و Metapho for iOS هم یکی دیگر از این دسته برنامه‌ها است که با سیستم عامل iOS سازگاری دارد. همچنین در ویندوز ۱۰، بدون نیاز به ابزار مجزا می‌توان فراداده‌های اسناد ویدیویی را با Windows File Explorer حذف کرد.

همچنین پوشاندن صورت افراد در تصاویر برای حفظ امنیت آن‌ها ضروری است. این کار را ابزار blur face در پیام‌رسان‌ها و ابزارهای ویرایش تصویر امکان‌پذیر کرده است.

چگونه از دید دوربین‌های نظارتی پنهان شویم؟

رئیس پلیس آگاهی کشور در تیر ۱۴۰۱ از استارت‌آپ‌ها و فعالان حوزه هوش مصنوعی که توانایی فعالیت در زمینه احراز هویت و فناوری‌های رفتارشناسی بیومتریک دارند، درخواست کرد که ایده‌های خود را با فراجا به اشتراک بگذارند. او همچنین از استارتاپ‌ها خواسته است که در زمینه ارتقا کیفیت تصاویر با ماسک از فاصله زیاد و تشخیص چهره تلاش بیشتری کنند و اذعان داشت که اولویت بعدی فراجا شناسایی هویت افراد بر اساس الگوهای رفتاری است. شركت پژوهش و توسعه ناجی وابسته به بنياد تعاون نیروی انتظامی در سال‌های اخیر همکاری‌های گسترده‌ای با استارتاپ‌های حوزه هوش مصنوعی در زمینه فناوری‌های نظارتی و احراز هویت داشته‌ است.

هنگام شرکت در اعتراض‌ها استفاده از ماسک یا پارچه برای پوشاندن صورت و همچنین استفاده از لیزرهای دستی برای ایجاد اختلال در ثبت تصویر دوربین‌های نظارتی راهکاری کارآمد است.

بیشتر از تکنولوژی