سه خدمه ایرانی هواپیمای توقیف شده در آرژانتین ارتباط با نیروی قدس را رد کردند

خبرگزاری رسمی آرژانتین بر اساس منابع حقوقی و قضایی گزارش داد که که این افراد به هیچ سوالی پاسخ ندادند

هواپیمای ونزوئلایی پیشتر به ماهان ایر تعلق داشت -Sebastian BORSERO / AFP 

یک قاضی آرژانتینی اظهارات اولیه پنج خدمه هواپیمای باری ونزوئلایی که از ماه ژوئن در بوینوس‌آیرس توقیف شده است را دریافت کرد. خدمه این هواپیما که پیش‌تر به هواپیمایی ماهان تعلق داشت، به ارتباط با نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی متهم‌اند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که روز پنجشنبه، فدریکو ویلنا، مسئول تحقیقات پرونده، اظهارات سه خدمه ایرانی را دریافت کرد که همگی ارتباط با هرگونه سازمان تروریستی را رد کردند.

تلام، خبرگزاری رسمی آرژانتین بر اساس منابع حقوقی و قضایی گزارش داد که که این افراد به هیچ سوالی پاسخ ندادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آمریکا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شامل نیروی قدس را در فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی قرار داده است. هواپیمایی ماهان نیز به دلیل ارتباط با سپاه و کمک به انتقال تسلیحات در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار دارد.

دو خدمه ونزوئلایی هواپیما نیز اوایل هفته جاری اظهاراتی را بیان کرده‌اند. آرژانتین به هیچ‌یک از پنج خدمه این هواپیما اجازه خروج از کشور را نداده است.

ویلینا پیشتر به ۱۴ خدمه دیگر - که ۱۲ ونزوئلایی و دو ایرانی بودند - اجازه ترک آرژانتین را داده بود؛ ۱۲ نفر از آنها در اواسط ماه سپتامبر و با رای دادگاه تجدیدنظر به کاراکاس رفته بودند.

دو خدمه باقیمانده - یک ایرانی و یک ونزوئلایی- قرار است در روزهای آینده آرژانتین را ترک کنند. 

سرویس اطلاعاتی پاراگوئه، خلبان غلامرضا قاسمی را با نیروی قدس مرتبط دانسته است.

این هواپیمای باری بوئینگ ۷۴۷ اولین بار در تاریخ ششم ژوئن از مکزیک وارد آرژانتین شد، اما به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه ونزوئلا اجازه سوخت‌گیری در بوینس‌آیرس نداشت و در تاریخ هشتم ژوئن به مونته‌ویدئو رفت. اما مقام‌های اوروگوئه نیز به آن سوخت ندادند و هواپیما به آرژانتین بازگشت.

یک قاضی آرژانتینی سپس با درخواست ایالات متحده برای توقیف هواپیما موافقت کرد، بر این اساس که جمهوری اسلامی ایران با نقض قوانین هواپیما را به ونزوئلا فروخته است.

کاراکاس و تهران به توقیف هواپیما اعتراض کردند و خواستار آزادی خدمه آن شده‌اند.

تهران تاکید دارد که این هواپیما «کاملا قانونی» است و آمریکا را به انجام «عملیات تبلیغاتی»‌ متهم کرده است.

هواپیمای فوق قبل از سفر به آرژانتین، در اواسط ماه مه پس از سفر به جزیره آروبا با بار سیگار در پاراگوئه بوده است.
وزارت دادگستری آمریکا پیشتر در ماه اوت از آرژانتین خواست هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ باری که پیش‌تر به هواپیمایی ماهان تعلق داشت و ظن همکاری با سپاه درمورد آن وجود دارد را مصادره کند.

بیشتر از جهان