جمعی از طلاب حوزه علمیه: ولایت خامنه‌ای نامشروع است

طلاب حوزه علمیه قم اعلام کرده‌اند که رفراندوم سال ۱۳۵۸ فاقد اعتبار است

در بیانیه طلاب آمده که «تکبر و تفرعن و استبداد رای و طغیان درونی» خامنه‌ای بر همگان آشکار شده است- دفتر خامنه‌ای

گروهی از طلاب و مدرسان حوزه‌های علمیه قم، مشهد و تهران با انتشار بیانیه‌ای، اعلام کردند که از نظر آنان، علی خامنه‌ای مجتهد و مرجع تقلید نیست و در جمهوری اسلامی، دین اسلام همچون زنان قربانی سیاست شده است.

نویسندگان این بیانیه که روز جمعه، هشتم مهر، در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد، با اعلام حمایت از خیزش ملی مردم ایران، از مقام‌های جمهوری اسلامی ایران به‌شدت انتقاد کردند. آن‌ها در این بیانیه خواسته‌اند کشتار مردم معترض در خیابان‌ها متوقف شود و نوشته‌اند که «جنایات و تقصیرات متعدد [خامنه‌ای] در طول حکومتش» بر همگان مشهود و از همین رو، «ولایتش منعزل» است.

این بیانیه با اشاره به «تکبر، تفرعن، استبداد رای و طغیان درونی» خامنه‌ای، می‌افزاید: «احکام صادره او و منصوبانش از جمله رئیس قوه قضاییه و قضات محاکم، نامشروع، فاقد نفوذ و رجوع به ایشان و مصداق رجوع به طاغوت است.»

برخی چهره‌های حکومتی در این بیانیه، «افراد حقیر، کم‌سواد، لمپن و لایعقل» توصیف و تصریح شده است: «میانگین سطح هوش، سواد، شعور و فرهنگ ملت ایران به مراتب از مسئولان و تریبون‌داران این حکومت بالاتر است.» آن‌ها همچنین خبر دادند که دفتر خامنه‌ای در قم به مراجع تقلید شیعه ساکن این شهر هشدار داده است به حوادث جاری «واکنش انتقادی» نشان ندهند.

درخواست از مراجع تقلید برای شکستن سکوت، آزادی معترضان بازداشت‌شده و برگزاری همه‌پرسی تحت نظارت سازمان‌های بین‌المللی از دیگر خواسته‌های این طلاب است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طلاب معترض همچنین از «حق اعتراض و دفاع مشروع مردم ایران در مقابل سرکوبگران» سخن به میان آورده و گفته‌اند که رفراندوم سال ۱۳۵۸ را فاقد اعتبار می‌دانند.

در ۱۳ روزی که از خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی می‌گذرد، علی خامنه‌ای سکوت اختیار کرده است و برخی از مراجع تقلید شیعه هم با این خیزش بسیار محتاطانه برخورد کرده‌اند.

از سال‌ها پیش و در پی افزایش انتقاد‌ها و مخالفت‌ها و اعتراض‌ها به حکومت دینی در ایران، جریانی در حوزه‌های علمیه ایران به راه افتاد که خواستار خروج دین و روحانیون از حوزه سیاست و دولت و اداره ایران شد. علی خامنه‌ای اواخر دهه ۸۰، درباره  تقویت و گسترش این جریان در حوزه‌های علمیه هشدار داد و از مسئولان حوزه خواست مانع از سکولار شدن حوزه‌های علمیه در ایران شوند.

با وجود گذشت بیش از ۱۲ سال از این خواسته خامنه‌ای، در بسیاری از اعتراض‌های مردمی که طی این سال‌ها رخ داد، گروهی از طلاب کنار مردم ایستادند و با انتشار بیانیه‌‌هایی، شیوه حکمرانی خامنه‌ای را به باد انتقاد گرفتند و گفتند که این سبک حکمرانی به دین اسلام ضربه می‌زند.

در سال‌های اخیر گزارش‌های قابل‌اعتنایی هم از هجرت گروهی از طلاب قم به نجف منتشر شد که یکی از مهم‌ترین دلایل آن را آلوده شدن نهاد دین به سیاست و قدرت در ایران اعلام کردند.