کیفیت خواب مهم‌تر از کمیت آن است

بزرگسالان به هفت تا ۹ ساعت خواب شبانه نیاز دارند

بسیاری از ما خوابمان را محدود می‌کنیم تا به زندگی پرمشغله خود برسیم-CANVA

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که اگر می‌خواهید از ابتلا به بیماری‌ها پیشگیری کنید، لذت بردن از یک خواب باکیفیت مهم‌تر از خوابیدن به میزان توصیه‌شده در هر شب است.

بر اساس تحقیقات جدید، افرادی که خواب باکیفیت یا خواب کافی ندارند، تقریبا سه برابر بیشتر در معرض ابتلا به سرماخوردگی، آنفلوانزا و سایر بیماری‌های تنفسی مانند کووید-۱۹قرار دارند.

جز این، همچنین مشخص شد اینکه چقدر خوب می‌خوابید و خواب باکیفیتی دارید، به دلیل تقویت سیستم ایمنی و جلوگیری از عفونت‌های ویروسی، به شکلی موثر می‌تواند میزان خواب کمتر از تعداد ساعات مطلوب را جبران کند.

پروفسور نیل والش، از دانشگاه جان مورز لیورپول، درباره نتایج تحقیق خود می‌گوید که یافته‌های تیم او همان‌طور که در مجله اسلیپ (Sleep) منتشر شد، «روش فکری ما در مورد خواب و سلامتی تغییر می‌دهد».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این محقق و پژوهشگر در نشریه «کانورسیشن» بخشی از مطالعات خود را این چنین توضیح داد: «خواب برای سلامت روحی و جسمی و از جمله برای افزایش توان ما در مبارزه با عفونت، اهمیت دارد. بنیاد ملی خواب به بزرگسالان توصیه می‌کند هر شب هفت تا ۹ ساعت بخوابند.»

طبق توصیه سرویس سلامت عمومی بریتانیا، ان‌اچ‌اس، در حالی که بزرگسالان به هفت تا ۹ ساعت خواب شبانه نیاز دارند، برای کودکان ۹ تا ۱۳ ساعت و برای کودکان نوپا و نوزادان ۱۲ تا ۱۷ ساعت خواب شبانه ضروری است.

اگر در طول روز مدام خسته‌اید، احتمالا به اندازه کافی نمی‌خوابید

پروفسور والش افزود: «با این حال بسیاری از ما خوابمان را محدود می‌کنیم تا به زندگی پرمشغله خود برسیم. مثلا زمانی که برای رسیدگی به تعهدات خود در طول روزهای هفته زود از خواب بیدار می‌شویم، به شکل مداوم داریم خواب خود را محدود می‌کنیم؛ اما وقتی خواب خود را محدود می‌کنید، این لزوما به معنای افزایش احتمال ابتلا به بیماری نیست؛ این موضوع در واقع به کیفیت خواب شما بستگی دارد.»

دانشمندان در تحقیقی جدید، یک هزار و ۳۱۸ تازه‌سرباز را به مدت ۱۲ هفته زیر نظر گرفتند و الگوی خواب و سلامت ‌آن‌ها را در هفته‌های قبل از آموزش و پس از پیوستن به ارتش، که در آن باید از روال‌ بیدار‌شدن‌های سختگیرانه‌ای پیروی می‌شد، مقایسه کردند.

مشخص شد که آن‌ها در طول آموزش نظامی به طور متوسط، دو ساعت کمتر از زمانی که زندگی غیرنظامی داشتند، می‌خوابیدند. با وجود این، تحقیقات خاطرنشان کرد بیش از نیمی از افرادی که زمان خوابشان کم شده بود، همچنان آن را خوابی با کیفیت خوب ارزیابی می‌کردند.

به گفته این تیم، سربازانی که در طول تمرین محدودیت خواب را گزارش کردند، با در نظر گرفتن عواملی که بر ابتلا به این بیماری‌ها تاثیر می‌گذارند، مانند زمان سال و سیگار کشیدن، تقریبا سه برابر بیشتر در معرض ابتلا به عفونت تنفسی بودند.

محققان همچنین دریافتند که محدودیت خواب در میان کسانی که کیفیت خواب ضعیفی را گزارش می‌کنند، فقط عفونت را افزایش می‌دهد، در حالی که کیفیت خوب خواب، علی‌رغم مدت زمان کوتاه‌تر، از فرد در برابر بیماری‌های تنفسی محافظت می‌کند.

اگر دائما مشکل خواب دارید، ممکن است دچار بی‌خوابی باشید؛ به این معنا که احتمال دارد به‌سختی به خواب بروید، چندین بار در طول شب بیدار شوید، خواب عمیق نداشته باشید و مدت‌ها هشیار دراز بکشید، زود بیدار شوید، همچنان بعد از خواب احساس خستگی کنید، چرت زدن برایتان سخت باشد، در طول روز تحریک‌پذیر باشید و برای تمرکز مشکل داشته باشید.

چگونه کیفیت خوابمان را بهتر کنیم

پروفسور والش می‌گوید طبق یافته‌های این مطالعه، پنج کاری که افراد می‌توانند برای بهبود کیفیت خواب خود انجام دهند، عبارت‌اند از:

۱. یک برنامه خواب ثابت (زمان خوابیدن و بیدار شدن مشابه؛ حتی آخرهفته‌ها) در پیش بگیرید

۲. نزدیک به زمان خوابیدن از خوردن وعده‌های غذایی سنگین، کافئین و الکل خودداری کنید

۳. اطمینان حاصل کنید که تخت و بالشتان راحت و اتاق خنک، تاریک و ساکت است

۴. یک روال آرامش‌بخش برای خواب ایجاد کنید (۴۰ دقیقه قبل از خواب از موبایل و صفحه نمایش دوری کنید و زمانی که خواب‌آلودید، به رختخواب بروید)

۵. در طول روز ورزش کنید تا به بهتر خوابیدن در شب کمک کنید

خدمات ملی سلامت مقابله با خواب‌آلودگی را نیز پیشنهاد می‌کند؛ به این معنا که اگر شب‌ها بیدار دراز کشیده‌اید، خود را مجبور نکنید بخوابید. در عوض برخیزید، کاری آرامش‌بخش انجام دهید و زمانی که احساس خواب‌آلودگی شدید پیدا کردید، به رختخواب بازگردید.

همچنین اگر از آن مدل افرادی به شمار می‌روید که در حالی که دراز کشیده‌اید به نگرانی‌های فردا فکر می‌کنید، توصیه می‌شود قبل از خواب نگرانی‌های خود را یادداشت کنید. وقت گذاشتن قبل از خواب برای تهیه فهرستی از برنامه‌های روز بعد می‌تواند به آرامش ذهن شما کمک کند.

اگر تغییر عادات خواب شما کمکی نکرد و ماه‌ها است که با مشکل خواب مواجه‌اید و بی‌خوابی شما بر زندگی روزمر‌ه‌تان تاثیر می‌گذارد، حتما به پزشک عمومی مراجعه کنید.

بیشتر از زندگی