«ایران به پا خاست، حالا نوبت ماست»؛ تجمع اعتراضی زنان افغان مقابل سفارت ایران

زنان معترض افغانستان که با تصاویر مهسا امینی و زنان قربانی افراطی‌گری به خیابان رفتند، با گلوله پاسخ گرفتند

گروهی از معترضان زن افغانستان روز پنجشنبه، هفتم مهر (۲۹ سپتامبر)، با تجمع مقابل سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل، در همراهی با اعتراض‌های سراسری ایران، شعار «از تهران تا کابل، نه به دیکتاتور» سر دادند. 

نیروهای طالبان پس از دقایقی، این اعتراض‌ها را با گلوله و باتوم سرکوب کردند.

حدود ۲۵ تن از زنان معترض کابل برای اعلام همبستگی با زنان ایران و افغانستان، به خیابان آمدند و مقابل سفارت ایران، علیه رژیم‌های سرکوبگر و افراطی در ایران و افغانستان فریاد اعتراض سر دادند. این زنان پلاکاردهایی را دست داشتند که تصاویر مهسا امینی و برخی از زنان افغان قربانی خشونت همچون الهه دلاورزی و فرخنده ملک‌زاده بر آن نقش بسته بود. معترضان شعارنوشته‌هایی چون «زن، زندگی، آزادی» و «ایران به پا خاست، حالا نوبت ماست» نیز در دست داشتند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ویدیوهای منتشرشده از این اعتراض نشان می‌دهد که افراد طالبان ابتدا تلاش کرده‌اند با تهدیدهای کلامی معترضان را پراکنده کنند و سپس برای متفرق کردن آنان به شلیک هوایی متوسل شده‌اند. افراد طالبان همچنین با باتوم و چوب‌دستی به زنان معترض حمله کرده‌اند.

زنان معترض افغان در حالی برای همراهی با اعتراض‌های سراسری در ایران و تداوم اعتراض‌های آزادی‌خواهانه زنان در افغانستان تلاش می‌کنند که طالبان در یک سال گذشته، آن‌ها را به اشکال مختلف هدف خشونت قرار داده و سرکوب کرده‌اند.

آن‌ها در این مدت برای سرکوب و فرو نشاندن اعتراض‌های زنان، از بازداشت، شکنجه و قتل زنان معترض گرفته تا تهدید و شلیک به سمت معترضان استفاده کرده‌اند.

با این حال زنان معترض افغانستان در این مدت به اشکال مختلف برای ادامه مبارزاتشان تلاش کرده‌اند. این زنان با به جان خریدن خطر، از روش‌هایی نظیر ضبط و انتشار تصاویر اعتراض‌ها تا صدور اعلامیه‌ از چاردیواری خانه، دیوارنویسی، بحث‌ در فضای مجازی و فعالیت‌های هنری، برای ادامه مسیر مبارزاتشان بهره برده‌اند.