آرش عاشوری‌نیا، عکاس خبری اعتراضات و شخصیت‌ها درگذشت

آرش عاشورنیا، شامگاه روز چهارشنبه ششم مهرماه، در سن ۴۲ سالگی به علت برق گرفتگی درگذشت

عاشوری‌نیا در دو دهه گذشته همواره اعتراضات ضد حکومتی در ایران را پوشش می‌داد - وبسایت شخصی

آرش عاشوری‌نیا، عکاس خبری، شامگاه روز چهارشنبه ششم مهرماه، در سن ۴۲ سالگی در تهران درگذشت. علت مرگ او «برق‌گرفتگی» اعلام شده است.

آرش عاشورس‌نیا، که به ویژه به خاطر عکس‌هایش از اعتراضات سال ۱۳۸۸ و پرتره‌هایش از هنرمندان ایرانی شهرت دارد، جوایز متعددی را دریافت کرده بود. جایزه فتو بلاگیز در سال ۲۰۰۵ و همچنین جایزه ویژه خبرنگاران بدون مرز در سال ۲۰۰۶ از جمله جوایز او بود.

او پیش از مرگ ناگهانی‌اش، در روزهای اخیر با انتشار عکس‌ها و پست‌هایی در شبکه های اجتماعی از خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی حمایت کرده بود. عاشوری‌نیا روزهای پیش از فوتش عکسی از اعتراضات سراسری در تهران منتشر کرده بود که با فشار نهادهای امنیتی مجبور به حذف آن شد.

عاشوری‌نیا در دو دهه گذشته همواره اعتراضات ضد حکومتی در ایران را پوشش می‌داد و در تجمعات مربوط به اعتراضات دانشجویی، اعتراضات زنان و جنبش‌های اجتماعی، همواره حضور داشت و عکس‌های مربوط به آن‎ها را در تاریخ ثبت کرد.

عاشوری نیا حدود ده سال پیش، در مورد هدفش از عکاسی نوشته بود: «برای من یه چیز دیگه وجود داره، یه چیزی مهم‌تر از خود عکاسی، یه حس و نیاز شخصی برای کشف جریان جاری در هر چیزی. تحولات اجتماعی باشد یا نزدیکی و شناخت یک نفر آدم، فرقی نمی‌کند. عکس و عکاسی این‌جا بیشتر برایم یک وسیله است نه هدف. وسیله‌ای برای دریافت نمای نزدیک و نزدیک‌تر. خیلی اوقات لازم نیست زیاد گوش بدی، بخونی، کافیست درست ببینی. از نزدیک، نزدیک‌تر. دوربین عکاسی این امکان را برایم فراهم می‌کند.»

او در جای دیگری نوشته بود: «آدم‌ها، آنهایی که حرفهایشان را می‌شنوی و یا آثارشان را می‌خوانی و می‌بینی، گاهی بسیار متفاوت هستند با چیزی که از دور پیداست. برخورد نزدیک، گفتگو و عکاسی، تصویری برایت می‌سازد که قابل دریافت از هیچ رسانه‌ای نیست.»

یکی از آخرین توییت‌های آرش در شبکه‌‏های اجتماعی مربوط به حمایت او از علی کریمی می‌شد. او مردم را دعوت به شرکت در نظرسنجی علی کریمی می‌کرد تا رکورد دیگری در تاریخ توئیتر فارسی ثبت شود.

شیوا آبا با انتشار یکی از عکس‌های گرفته شده از آرش عاشوری‌نیا نوشت: «عکاس این عکس مهم از اتفاقات ۸۸ دیگه نیست و من مدام با خودم فکر می‌کنم مگه میشه آرش عاشوری‌نیا مرده باشه؟! مرگ انقدر دم دستی نبود. ما این همه سال همه‌مون انقدر سختی نکشیدیم که حالا تو این سن هی غم رفتن دوست‌هامون روی قلبمون سنگین‌تر بشه. لعنت به این زندگی»