«عکاسی برای آتش‌بس» در کابل  

«تلاش کردیم که مانع تاریکی و تلخی ناشی از جنگ شویم و نمایانگر زیبایی‌های صلح باشیم»

برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی در کابل و شماری از استان‌های افغانستان رو به افزایش است - MASSOUD HOSSAINI / AFP

نمایشگاه یک‌روزه تحت نام «عکاسی برای آتش‌بس» با حضور شماری از عکاسان و نقاشان برجسته افغان از سوی وزارت دولت در امور صلح در کابل برگزار شد.

برگزارکنند‌گان این برنامه هدف این نمایشگاه عکاسی را نمایش زشتی‌ها و آسیب‌های جنگ، به تصویر کشیدن فضای زیبای صلح، همدلی و آبادانی در افغانستان خواندند.

عبدلله خنجانی، معین هماهنگی، روش و راهبرد وزارت دولت در امور صلح در رابطه با هدف برگزاری این نمایشگاه گفت: «این نمایشگاه به هدف نمایش زشتی‌ها و آسیب‌های جنگ، به تصویر کشیدن فضای خوشبختی، صلح و امنیت و همچنین ترویج همدلی و آبادانی برگزار شده است تا نشان دهیم که صلح چقدر برای مردم افغانستان اهمیت دارد و همچنین جنگ چه هزینه‌ای برای مردم داشته است.»

آقای خنجانی، همچنین در این نمایشگاه بر پایان خشونت از سوی طالبان در این کشور تاکید کرد و گفت: «هیچ خواستی بالاتر از قطع خشونت‌ها در کشور وجود ندارد و امیدواریم که طالبان به این خواست مردم افغانستان احترام گذاشته و تمکین کنند.»

عبدالعزیز حیدری، رئیس کنفرانس‌ها، رویدادها و برنامه‌های وزارت دولت در امور صلح نیز گفت: «این وزارت با برگزاری این نمایشگاه و سایر برنامه‌های مشابه سعی دارد تا فضای همدلی را برای گفتمان صلح و ختم خشونت در کشور فراهم کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سید ضیاء دانش، رئیس آگاهی این وزارت همچنین در مورد اهمیت برگزاری برنامه‌های فرهنگی و هنری در راستای صلح گفت: «از آن جایی که آثار هنری تاثیر ماندگاری بر روحیه مردم دارد، ما تلاش کردیم این برنامه را برگزار کنیم زیرا این گونه برنامه‌ها در زمینه صلح و ترویج صلح‌پروری تاثیرات خود را دارد.»

از سوی دیگر هم شماری از فرهنگیان و عکاسان که در این نمایشگاه آثار هنری خود را به نمایش گذاشتند نیز از طالبان حواستند که هرچه زودتر برای یک آتش‌بس سرتاسری در این کشور به توافق برسند.

آنان می‌گویند: «ما با برگزاری این نمایشگاه تلاش کردیم که جلو تاریکی و تلخی جنگ ایستاده و زیبایی‌های صلح را نمایش دهیم و نیز از طالبان بخواهیم که از جنگ و کشتار دست کشیده و به صلحی سراسری با دولت افغانستان توافق کند تا ما بتوانیم در آینده در فضایی صلح‌آمیز دور از دغدغه و ناامنی زندگی کنیم.»

عبدالله رسولی، عکاس است. وی تاکید دارد که هیات مذاکره‌کننده افغانی و طالبان باید آتش‌بس اعلام کنند و برای آبادانی افغانستان تلاش کنند. او می‌گوید: «ما خواستار تامین صلح و ثبات همیشگی هستیم و از هیات دولت جمهوری اسلامی افغانستان و به ویژه طالبان می‌خواهیم که جنگ و کشتار را دیگر بس کنند زیرا مردم درد و غم زیادی دیده‌اند و هر روز از اثر این جنگ صدها نفر کشته و زخمی می‌شوند. مردم دیگر تحمل این وضعیت را ندارند. جنگ و خشونت باید توقف پیدا کند.»

مریم جهان‌بین، نیز عکاس است. وی شماری از عکس‌هایش را در این نمایشگاه به نمایش گذاشته است و می‌گوید: «عکس‌هایی که ما امروز در این نمایشگاه به نمایش گذاشتیم و می‌بینیم هم رویکرد مثبت دارد و هم رویکرد منفی. این نمایشگاه یک دریچه جدید است برای بیان وضعیت فعلی جامعه افغانستان.»

در این اواخر برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی در کابل و شماری از استان‌های افغانستان افزایش یافته است. هنرمندان و نقاشان افغان با برگزاری این گونه برنامه‌ها خواستار ختم جنگ، خشونت و تامین صلح و ثبات دائمی در کشورشان هستند و تاکید دارند که همه اقشار این کشور از جنگ و کشتار خسته شده‌اند و می‌خواهند که پس از این در یک فضای صلح‌آمیز و کنارهم زندگی کنند.

بیشتر از فرهنگ و هنر