روز دوازدهم خیزش سراسری؛ سوء استفاده جمهوری اسلامی از کودکان برای سرکوب

تا روز دوازدهم ۹۶ شهر و ۲۱ دانشگاه به اعتراضات پیوسته‌اند

با وجود انتشار ویدیوها و اخبار متعدد،استاندار تهران در اقدامی عجیب مدعی شد که اعتراضات در تهران پایان یافته است- AFP

خیزش سراسری مردم ایران علیه  جمهوری اسلامی وارد دوازدهمین روز خود شد و معترضان در بسیاری از شهرهای کشور از جمله سنندج، یزد، شیراز، تهران، مشهد، کرج و لاهیجان به اعتراضات خود ادامه دادند.

در روزهای اخیر حضور نیروهای بسیج و کودکان و نوجوانانی که با لباس ضد شورش بسیج وارد خیابان‌ها شده‌اند، بیش از پیش افزایش یافته و توجهات را به خود جلب کرده است. در شبکه‌های اجتماعی عکس‌ها و فیلم‎‌های بسیاری از حضور کودکان و نوجوانانی با لباس سپاه پاسداران در خیابان منتشر شده است. با خستگی نیروهای سرکوب و عدم حضور بخشی از این نیروها در خیابان، حاکمیت با کمبود نیرو برای سرکوب مواجه شده است و از همین رو به استفاده از کودکان و نوجوانان روی آورده است. این نیروها به محض دیدن کوچک‌ترین تجمعی با تیراندازی و ضرب و شتم معترضان آن‌ها را از محل دور می‌کنند.

در پی گسترش اعتراضات سراسری مردم ایران، طی دوازده روز  نخست اعتراضات در مجموع ۹۶ شهر از ۳۱ استان صحنه اعتراضات فراگیر و کم‌سابقه‌ای بوده‌ند. خبرگزاری هرانا اعلام کرده که علاوه بر ۲۰۰ حضور گسترده خیابانی، دانشجویان در ۲۱ دانشگاه برای ۲۹ مرتبه اقدام به برگزاری تجمع اعتراضی کردند.

با این حال، استاندار تهران در اقدامی عجیب و به رغم انتشار ده‌ها ویدیو، مدعی شد که اعتراضات در تهران پایان یافته و تهران شب آرامی را پشت سر گذاشته است.

براساس ویدیوهای منتشر شده، محله نارمک تهران و حوالی خیابان مدائن بار دیگر معترضانی را به خود دید که با شعار«مرگ بر خامنه‌ای» و «مرگ بر دیکتاتور» با نیروهای سرکوبگر درگیر شدند.

از سوی دیگر، در غرب تهران و خیابان ستارخان نیز تجمعات اعتراضی شکل گرفت و مردم با شعار مرگ بر دیکتاتور اعتراض خود را نشان دادند، اما نیروهای امنیتی که حضور گسترده‌تری به نسبت شب‌های گذشته داشتند، مانع از شکل‌گیری تجمعات گسترده و به هم پیوستن معترضان شدند.

در دیگر مناطق و محله‌های مختلف تهران نیز معترضان با خودرو در میادین اصلی شهر حضور پیدا کردند و با بوق زدن و ایجاد ترافیک سعی در نافرمانی مدنی و کمک به معترضانی داشتند که به صورت پیاده در خیابان حضور داشتند.

هم‌زمان ویدئوهایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که نشان می‌دهد مردم در محله‌های مختلف تهران از پنجره‌ها و پشت بام‌ها شعار «مرگ بر دیکتاتور» و «مرگ بر خامنه‌ای» و «خامنه‌ای قاتله ولایتش باطله» سر داده‌اند.

نیروهای سرکوب و ضد شورش با خستگی ناشی از دوازده روز آماده باش و حضور در خیابان‌ها و درگیری با معترضان مواجه شده‌اند و گزارش‌هایی مبنی بر استراحت و خوابیدن برخی از آنها در خیابان و محله‌هایی مانند بلوار کشاورز، ولیعصر و شهرری منتشر شد.

عکس‌ها و ویدیوهای منتشر شده از شهرهای مختلف همچنین نشان از آن دارد که در ورودی خانه‌ها و زیر برف پاک کن خودروها اعلامیه‌هایی در راستای پیوستن به اعتراضات سراسری قرار گرفته است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در نجف‌آباد نیز چهارشنبه شب اعتراضات گسترده‌ای شکل گرفت. ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی از این شهر منتشر شده که نشان می‌دهد میان نیروهای ضد شورش و مردم این شهر درگیری رخ داده است. عده‌ای از شهروندان نجف‌آباد در جریان درگیری مجروح شدند و نیروهای امنیتی قصد داشتند آن‌ها را دستگیر کنند، اما این اقدام نیروهای امنیتی با واکنش مردمی روبرو شد که می‌کوشیدند مانع از دستگیری این افراد شوند.

سنندج نیز چهارشنبه بار دیگر شب شلوغی را گذراند. مردم در خیابان‌های اصلی این شهر تجمع کردند و زنان در این تجمع شال‌هایشان را از سر باز کردند و در هوا چرخاندند. افرادی که با خودروهایشان از آن مناطق گذر می‌کردند نیز با بوق‌های ممتد و ایجاد ترافیک به شهروندان سنندجی کمک می‌کردند. هه‌نگاو نیز خبر از آن داد که نیروهای حکومتی در خیابان ۱۷ شهریور سنندج اقدام به تیراندازی مستقیم به معترضان  کردند. در نتیجه این تیراندازی دست كم ۸ شهروند زخمی شده‌اند که وضعیت جسمانی یکی از آنها وخیم گزارش شده است.ویدئوهای دیگری نیز از سنندج منتشر شده که نشان‌دهنده پرواز پهپادهای متعدد بر فراز این شهر است. در روزهای گذشته از پهپادها برای کنترل اعتراضات، شناسایی و همچنین ترساندن معترضان استفاده شده است.

در شهر قروه نیز ساعت ۲۳ شامگاه چهارشنبه ۶ شهریور ۱۴۰۱، نیروهای حکومتی به سوی مردم معترض این شهر تیراندازی و چند شهروند را زخمی کردند.

صبح روز پنجشنبه ششم مهر ماه نیز برخی دانشگاه‌های تهران درگیر اعتراضات و همچنین تحریم کلاس‎‌هایشان بودند. از سوی دیگر دانشجویان علوم پزشکی شیراز نیز تحصن کردند و دست از کار کشیدند و در محیط بیرونی بیمارستان با شعارهایی به جمع معترضان پیوستند. دانشجویان با شعارهای «هم‌وطن با غیرت اعتصاب اعتصاب»، «مرگ برای روسری تا کی چنین خاک‌برسری» و «جمهوری اسلامی نمی‌خوایم نمی‌خوایم» به اعتراض خود ادامه دادند.

دانشجویان دانشگاه شیراز همچنین یک صدا علی کریمی را تشویق کردند. علی کریمی در روزهای گذشته بیش از سایر افراد شناخته شده از اعتراضات مردم حمایت کرد و برخی او را یکی از رهبران خیزش سراسری مردم ایران می‌دانند. رسانه‌های حکومتی در این مدت تلاش کردند که شرایطی را فراهم کنند تا ضمن تخریب چهره علی کریمی مقدمات بازداشت او توسط اینترپل مهیا شود.