مواخذه مدیر بوئینگ به خاطر سوانح هواپیمای مدل ۷۳۷

نماینده کنگره خطاب به رئیس بوئینگ: هنوز سالی ۳۰ میلیون دلار به جیب می‌زنید؟

رئیس بوئینگ که بابت دو سانحه مرگ‌بار هواپیماهای ۷۳۷ مکس در تنگنا قرار گرفته، دومین روز پرس و جو در این‌باره را در کنگره ایالات متحده آمریکا پشت سر گذاشت.

دنیس مالنبرگ، مدیر عامل و رئیس بوئینگ، توسط سناتورهای کارگروه تجارت، راجع به  سقوط پرواز شماره ۶۱۰ لیون‌ایر و پرواز شماره ۳۰۲ شرکت هواپیمایی اتیوپی، مورد ‍سوال قرار گرفت.

در هر دو این پروازها خلبان مجبور شده بود در واکنش به ایراد پیدا کردن یک حس‌گرهواپیما از سامانه ضد واماندگی، موسوم به مکاس استفاده کند اما کنترل این سامانه را از دست داده بود. در نتیجه دو سانحه مرگ‌بار رخ داد و در مجموع ۳۴۶ مسافر و خدمه پرواز جان خود را از دست دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کارگروه ترابری و زیرساخت مجلس نمایندگان ایالات متحده نیز در پی همین سوانح آقای مویلنبورگ را احضار کرد.

طی جر و بحث داغی که در این جلسه درگرفت استیو کوهن، نماینده حزب دمکرات از ایالت تنسی از رئیس بوئینگ پرسید:«‌می‌فرمایید که پاسخگو هستید. اما پاسخگو بودن یعنی چی؟ حقوق‌تان را قطع کردند؟ برای رفع این معضل دارید از الان به بعد مجانی کار می‌کنید؟»

کوهن با اشاره به خانواده‌ قربانیان این سوانح که در جلسه حضور داشتند گفت:‌«بستگان کشته‌شدگان نتوانسته‌اند کمر راست کنند. زندگی‌شان بر باد رفته است. ولی حقوق شما هم‌چنان برقرار است. آیا حقوق کسی را در بوئینگ قطع کرده‌اند یا کسی حاضر شده است تا رفع این مشکل مجانی کار کند؟ مثل کاری که ژاپنی‌ها می‌کنند؟»

مویلنبورگ در پاسخ گفت: جناب نماینده، این موضوع به حقوق من ربطی ندارد.

کوهن دوباره پرسید: یعنی چیزی از حقوق‌تان کم کرده‌اند؟

مویلنبورگ پاسخ داد: جناب نماینده، هیئت مدیره‌ دارد به طور جامع این موضوع را بررسی می‌کند.

آقای کوهن هم گفت: «پس دارید می‌گویید ذره‌ای هم از حقوق‌تان نمی‌گذرید؟ بعد از این دو سانحه وحشتناک که باعث شد بستگان تمام این افراد بر باد بروند، ناپدید بشوند و بمیرند هم‌چنان دارید کار عادی‌تان را انجام می‌دهید و سالی ۳۰ میلیون دلار به جیب می‌زنید؟»

مویلنبورگ گفت: جناب نماینده، باز هم خاطرنشان می‌کنم که تمام این چیزها را هیئت مدیره‌ تعیین می‌کند.

رئیس بوئینگ در سال ۲۰۱۸ میلادی ۲۳.۴ میلیون دلار حقوق دریافت کرد که با احتساب پاداش سهام سال‌های قبل در مجموع در آن سال ۳۰ میلیون دلار درآمد داشت.

قبل‌تر آلبیو سیرس یکی دیگر از نمایندگان حزب دمکرات که نماینده‌ ایالت نیوجرسی است ایمیلی از یکی از کارکنان بوئینگ ۷۳۷ خطاب به یکی از مدیران بلندپایه را قرائت کرد که در آن از نگرانی خود راجع به فشارهای وارده بر کارکنان گفته بود.

این کارمند نوشته بود: بعد از این همه مدت که برای بوئینگ کار کرده‌ایم برای نخستین بار دچار تردید شدم که خانواده‌ام را سوارهواپیمای بوئینگ کنم.

پس از دومین سانحه که در مارس ۲۰۱۹ رخ داد هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ را در سراسر جهان زمین‌گیر کردند. البته بوئینگ امیدوار است این هواپیماها تا پایان امسال دوباره به پرواز درآیند.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

 

© The Independent

بیشتر از جهان