امیرعبداللهیان: برای همکاری فنی با آژانس آماده‌ایم، ویدیوهای سرکوب معترضان ساختگی است

وزیر خارجه جمهوری اسلامی گفت که برای همکاری، آژانس «ابتدا باید اتهامات بی‌اساس علیه ایران را حذف کند»

حسین امیرعبداللهیان: در ایران دمکراسی کامل حاکم است» -AFP

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران می‌گوید اگر پرسش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌‌درباره اورانیوم یافت‌شده در اماکن اعلام‌نشده اتمی ایران فنی باشد و نه سیاسی، تهران آماده همکاری با آژانس و پاسخ دادن به آنهاست.

او در گفت‌وگو با نشریه المانیتور که روز دوشنبه ۲۶ سپتامبر منتشر شد، گفت: «هر وقت بر سر بازگشت به توافق هسته‌ای توافق شود، ایران آماده است تا به بازرسان آژانس «فراتر از پادمان‌ها» اجازه دسترسی بدهد.

آژانس که نهاد نظارتی سازمان ملل متحد به شمار می‌رود ماه‌هاست که از ایران درباره آثار اورانیومی که بازرسانش کشف کرده‌اند توضیح خواسته است. ایران تاکنون از پاسخ‌دهی به ابهامات طفره رفته و بسته شدن پرونده تحقیقاتی آژانس را به امضا پیشنهاد توافق نهایی احیای برجام که اتحادیه اروپا ارائه داده، مشروط کرده است. دولت بایدن گفته بود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را برای تن دادن به خواسته ایران تحت فشار نمی‌گذارد.

امیرعبداللهیان تاکید کرده است که آژانس «ابتدا باید اتهامات بی‌اساس علیه ایران را حذف کند.» او گفت برای این کار ابتدا باید مقدمات فنی انجام شود و «آژانس به جای رفتار سیاسی، باید به شکل فنی عمل کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، موضع ایران در مشروط کردن پذیرش احیای برجام به مختومه شدن پرونده تحقیقات نهاد متبوع خود را رد کرده و گفته بود که مذاکرات ایران و قدرت‌های غربی «سیاسی» است و به پرونده تحقیقات آژانس ربط ندارد، حال آن که آژانس از نظر حقوقی وظیفه دارد که تحقیقاتش را تکمیل کند.

گروسی ساعاتی پیش در روز دوشنبه، طی سخنانی در نشست عمومی آژانس به تهران هشدار داد که که پرونده تحقیقات بازرسان آژانس درباره منشا آثار اورانیوم کشف‌شده در چندین سایت اعلام‌نشده اتمی بسته نمی‌شود. ‌

پیشتر آمریکا گفته بود که پاسخ ایران و مطالباتی که در جواب خود به متن پیشنهادی واسطه اروپایی مطرح کرده بود، برای واشنگتن غیرقابل قبول است.

امیرعبداللهیان خواستار انجام روندی مشابه آنچه که در سال ۲۰۱۵ صورت گرفت شد و گفت، در آن زمان آژانس با صدور قطعنامه‌ای اجازه داد که برجام پیش برود. او گفت «برای بسته شدن پرونده اتهامات به یک اراده سیاسی نیاز است.»"

امیرعبداللهیان همچنین گفت که در زمان برگزاری مجمع عمومی ملل متحد در نیویورک «آمریکایی‌ها پیام مذاکره مستقیم را مطرح کردند.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت:‌ «ما از گفت‌وگوی رو در رو با ایالات متحده نمی‌ترسیم، اما باید احساس کنیم که این امر باعث تغییر بازی خواهد شد و برایمان سود دارد.» او به المانیتور گفت: «اگر آمریکایی‌ها جدی باشند و بخواهند تمایل و اشتیاق خود برای احیای برجام را نشان دهند، همین پیام‌های غیرمستقیم کفایت می‌کند.»

امیرعبداللهیان گفت که اگر طرف آمریکایی احساس کند که به دور دیگری از مذاکرات با  واسطه جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نیاز است «مخالفتی با آن نداریم.»

المانیتور به نقل از امیرعبداللهیان نوشت که در هفته‌های اخیر درباره تضمین‌های اقتصادی، در جریان ردوبدل پیام با آمریکایی‌ها، «برخی پیشرفت‌ها» حاصل شده است. او گفت که جمهوری اسلامی «واقعا» مایل به بازگشت به برجام و منافع اقتصادی ناشی از اجرای آن و لغو تحریم‌ها است.

امیرعبداللهیان درباره تغییر سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی، گفت «مادامی که مذاکرات جاری درباره تضمین‌ها بر سر تامین منافع اقتصادی ایران باشد و نه مسائل منطقه‌ای، «ما از ابتکار‌های جدید در راستای تامین صلح و ثبات در منطقه استقبال می‌کنیم.»

کشورهای منطقه و غرب جمهوری اسلامی را به ایجاد بی‌ثباتی در خاورمیانه از طریق حمایت از نیروهای نیابتی تحت حمایت خود متهم می‌کنند و می‌گویند که لغو تحریم‌ها سرمایه‌ زیادی را در اختیار جمهوری اسلامی قرار می‌دهد تا سیاست‌های بی‌ثبات‌کننده خود در خاورمیانه را گسترش دهد.

گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران در یمن، عراق، لبنان و سوریه، پیشتر حملاتی را علیه عربستان سعودی، امارات متحده عربی، مواضع ایالات متحده آمریکا در منطقه، و اسرائیل صورت داده‌اند.

با این حال وزیر خارجه جمهوری اسلامی بار دیگر گفته است که تهران حامی امنیت و ثبات است. او گفت «ما از تشکیل دولت در عراق حمایت کرده‌ایم و همه احزاب و گروه‌ها در یمن را تشویق کردیم تا با آتش‌بس موافقت کنند.»

امیرعبداللهیان گفته است که جمهوری اسلامی آماده تبادل زندانیان با آمریکا است. او همچنین گفت که از ایده بازگشت روابط دیپلماتیک با عربستان سعودی استقبال می‌کند.

همزمان با ورود اعتراض‌های فراگیر در سراسر ایران به دهمین روز متوالی پس از کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد و شعارهای صریح معترضان علیه حاکمیت جمهوری اسلامی و علی خامنه‌ای، رهبر آن، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه این نظام در پاسخ به سوالی درباره رفع قوانین حجاب یا انحلال پلیس امنیت اخلاقی در کشور گفت: «به شما می‌گویم که در ایران دمکراسی کامل حاکم است و شما باید به چشم خودتان آن را ببینید.»

چنان که رسانه‌های غربی می‌گویند تاکنون بیش از ۷۵  نفر در اعتراض‌های سراسری ضدحکومتی مردم ایران، به دست نیروهای مسلح امنیتی وابسته به حکومت کشته شده‌اند. در تصاویر و ویدیوهایی که از شهرهای مختلف ایران مخابره شده، دیده می‌شود که نیروهای امنیتی به مردم شلیک می‌کنند، همچنین تصاویری از به کار گرفته شدن کودکان در میان نیروهای سرکوب منتشر شده است. امیرعبداللهیان گفته است که تصاویر خشونت نیروهای حکومت علیه معترضان «ساختگی» است. او همچنین گفت که «باید به شورش‌ها پاسخ قدرتمند داده شود.»

ایرانیان در سراسر جهان به حمایت از هموطنان خود در کشور برخاسته و تجمع‌ها و تظاهرات گسترده‌ای را در کشورهای محل سکونت خود سامان‌ داده‌اند. چهره‌های مشهور، ورزشکاران و هنرمندان بی‌شمار ایرانی و خارجی نیز از خیزش مردم علیه جمهوری اسلامی حمایت کرده‌اند.