محسنی اژه‌ای چهره‌های مشهور را به «برخورد بازدارنده» و «پرداخت خسارت» تهدید کرد

ارگان‌های رسانه‌ای جمهوری اسلامی ایران نیز خواستار توقیف اموال علی کریمی شده بودند

هم‌زمان با گسترده‌تر شدن دامنه اعتراض‌های سراسری و ادامه حمایت چهره‌های مشهور از مردم، غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه، در سخنانی، ورزشکاران و هنرمندان حامی مردم را به «برخورد قضایی» تهدید کرد و مدعی شد که آنان با «حمایت» نظام مشهور شده‌اند و اکنون به جای اینکه در روز سختی کنار مردم باشند، با دشمن «هم‌صدایی» می‌کنند.

رئیس قوه قضاییه افراد مشهور را متهم کرد که «دشمن» به وسیله زبان و صفحات مجازی آنان، جوانان را به آمدن در خیابان‌ها و ایجاد «اغتشاش» تحریک می‌کند.

محسنی اژه‌ای که روز دوشنبه، چهارم مهرماه، در شورای عالی قوه قضاییه صحبت می‌کرد، چهره‌های مشهور را «مسبب» اعتراض‌ها خواند و آنان را متهم کرد که «با جعل و نشر مطالب کذب»، مردم را «تحریک» کرده‌اند. او در ادامه گفت: «همه آن‌ها بدانند که باید خسارت‌های مادری و معنوی به‌بارآمده برای مردم و کشور را پس بدهند و پرداخت کنند.»

رئیس قوه قضاییه در ادامه، معترضان را خطاب کرد و به آنان هشدار داد که به «کمک مردم و نیروهای امنیتی و اطلاعاتی» شناسایی می‌شوند و «به سزای اعمال خود می‌رسند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او همچنین از سرکوب مردم معترض به دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران دفاع کرد و مدعی شد که نیروهای فراجا و بسیج با «نثار خون و سلامت جسمی خود از امنیت و آرامش مردم حفاظت می‌کنند و با وجود آنکه می‌توانستند سریع‌تر جلو اغتشاشگران را بگیرند، خواستند که صحنه و موضوع بر همگان روشن شود».

محسنی اژه‌ای در ادامه سخنان تهدیدآمیز خود علیه چهره‌های مشهور، گفت: «با اغتشاشگران و متعرضان به مال و جان مردم برخورد بازدارنده می‌شود و کسانی که با دشمن کینه‌توز همصدا و همدست شدند، جوانان را تحریک کردند و آنان را به خیابان آوردند و عناصری که به عنوان عوامل مزدور دشمن به جان و مال مردم تعرض کردند، بدانند که با آن‌ها برخورد سختی می‌شود و این حکم عقل و شرع و قانون است که دست و پای دشمن سرزمینمان قطع شود.»

او سپس مردم معترض را هدف سخنان تهدیدآمیز خود قرار داد و افزود: «به‌زودی با همه آن‌ها که به خیابان آمدند، آن‌هایی که بسیجیان را شهید کردند، آن‌هایی که در برابر حافظان امنیت مردم ایستادند و این حافظان را مجروح و مصدوم کردند، آن‌هایی که اموال عمومی و اموال مردم را به آتش کشیدند و کسانی که از این‌ها پشتیبانی کردند، در نهایت اقتدار و قاطعیت، برخورد خواهد شد.»

رئیس قوه قضاییه در ادامه رویه همیشگی مقام‌های جمهوری اسلامی ایران، مردم معترض را به ارتباط با «بیگانگان» متهم کرد و مدعی شد که آنان «آب به آسیاب دشمن ریخته‌اند و با ضدانقلاب خارج‌نشین همدست شده‌اند».

هم‌زمان با کشته‌شدن مهسا (ژینا) امینی در بازداشتگاه پلیس امنیت اخلاقی تهران و شروع اعتراض‌های مردمی، شماری از چهره‌های مشهور از جمله علی کریمی و کتایون ریاحی به‌صراحت اعلام کردند که کنار مردم و اعتراض‌های آنان می‌ایستند. اقدام آنان خشم حکومت را در پی داشت و طی روزهای گذشته، ارگان‌های رسانه‌ای وابسته به جمهوری اسلامی ایران مانند خبرگزاری فارس و روزنامه‌های کیهان و ایران، اتهام‌هایی را علیه علی کریمی و دیگر چهره‌های مشهور مطرح کردند و خواستار برخورد با آنان شدند. خبرگزاری فارس پیشنهاد توقیف اموال علی کریمی را مطرح کرد و روزنامه ایران او را «لیدر آشوب‌های خیابانی» خطاب کرد.

با همه این‌ها اکنون با گسترش دامنه اعتراض‌های سراسری، سایر چهره‌های مشهور نزدیک به حکومت مانند مهران مدیری و شهاب حسینی نیز با جدا کردن راه خود از حکومت، انزجار خود را از سرکوب مردم اعلام کرده‌اند و جمهوری اسلامی ایران بیش از هر زمان دیگری در انزوا قرار گرفته است.