تهران سفیران بریتانیا و نروژ را احضار کرد 

حمایت رئیس مجلس نروژ از اعتراضات و استقرار تلویزیون‌های فارسی‌زبان در لندن، دلیل اعتراض تهران بوده است

وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران روز شنبه، ۲۴ سپتامبر (۲ مهر)، سفیران بریتانیا و نروژ‌ را احضار کرد تا به پوشش اعتراضات ایران در رسانه‌های فارسی‌زبان مستقر در لندن و حمایت رئیس ایرانی‌تبار مجلس نروژ از این اعتراضات، اعتراض کند. 

به گزارش ایسنا، مدیرکل غرب اروپای وزارت خارجه ایران، این دو سفیر را احضار کرد.

در دیدار با سفیر بریتانیا، مقام جمهوری اسلامی ایران به دلیل میزبانی بریتانیا از رسانه‌های فارسی‌زبان، به این کشور اعتراض کرد و مدعی شد که آن‌ها «در روزهای اخیر تحریک و دعوت به اغتشاش و گسترش آشوب‌ها» در ایران را دنبال می‌کنند، و این ‌را دخالت در امور داخلی و اقدام علیه حاکمیت ملی ایران خواند. سفیر بریتانیا گفت که موضوع را به لندن گزارش می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در شرایطی که هرگونه آزادی بیان در ایران با شدت و قوت سرکوب می‌شود، لندن به پایگاه بسیاری از رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور بدل شده است. تلویزیون‌های «ایران اینترنشنال» و «بی‌بی‌سی فارسی»، مهم‌ترین رسانه‌های تصویری‌ به‌شمار می‌روند که در این شهر مستقرند. تلویزیون «ایران اینترنشنال» به‌ویژه با فعالیت گسترده در رسانه‌های اجتماعی، توانسته است به یکی از مراکز اصلی پخش صدای مردم معترض بدل شود. 

در دیداری دیگر، مقام‌های جمهوری اسلامی ایران به سفیر نروژ اعتراض کردند که چرا مسعود قره‌خانی، رئیس مجلس این کشور، «مواضع مداخله‌جویانه» در رابطه با ایران اتخاذ کرده است. آقای قره‌خانی در روزهای گذشته با انتشار پیامی ویدیویی، از اعتراضات مردم ایران حمایت کرده است. مقام جمهوری اسلامی ایران به سفیر نروژ گفت که سخنان قره‌خانی «پیش‌داورانه و دور از واقعیت» و «غیرسازنده» است و به منزله دخالت در امور داخلی ایران تلقی می‌شود.

سفیر نروژ نیز گفت که موضوع را به اسلو گزارش می‌دهد. مسعود قره‌خانی از چهره‌های حزب کارگر نروژ است و در نوامبر ۲۰۲۱ به ریاست مجلس این کشور انتخاب شد. او متولد تهران است و تبار خانوادگی‌اش به پیرانشهر در استان آذربایجان غربی می‌رسد. پدرش، بیژن قره‌خانی، از چهره‌های سیاسی چپ در ایران بوده است که سابقه زندان در جمهوری اسلامی ایران را نیز دارد.