امیرعبداللهیان: آمریکایی‌ها در روزهای اخیر برای توافق پیام دادند

در حالی که صدای خیزش سراسری مردم ایران به دنیا رسیده است، آمریکا برای توافق با ایران گام برداشت

سران کشورهای مختلف بی توجه به آنچه در ایران می‌گذرد؛ این روزها کماکان با امیر عبدالهیان در راستای رفع تحریم‌ها دیدار می‌کنند  - ایندیپندنت فارسی

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی که در نیویورک حضور دارد، از ارسال پیام آمریکایی‌ها در روزهای اخیر مبنی بر داشتن اراده و حسن نیت برای رسیدن به توافق خبر داد و گفت: «به آمریکایی ها اعلام کردیم با واقع بینی اراده و حسن نیت خود را برای رسیدن به توافق نشان دهید.»

سران کشورهای مختلف بی توجه به آنچه در ایران می‌گذرد، این روزها کماکان با امیر عبداللهیان در راستای احیای توافق هسته‌ای و رفع تحریم‌ها دیدار می‌کنند.

امیر عبداللهیان با اعلام این خبر گفت: «گفتگوها و رایزنی‌های ما با دیگر کشورها و آنها با ایران بیشتر حول محور لغو تحریم ها بوده است. اینکه ما در نیویورک هستیم، حساسیت را برای طرف‌های خارجی بیشتر می‌کند که چه اتفاقی می‌افتد.»

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ادامه داد: «تیم ما و همکاران ما در نیویورک با نماینده اتحادیه اروپا و کشورهای مرتبط با مذاکرات برجام، گفتگوهایی را انجام دادند و در گفتگوهایی که من نیز با طرف‌های مختلف در دو روز گذشته داشتم، این موضوع از موضوعات اصلی در دستور کار بود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امیرعبداللهیان اضافه کرد: «در این دیدارها تاکید کردم برای رسیدن به توافق اراده وجدیت لازم را داریم و واقعا اکنون این طرف آمریکایی است که بایستی شجاعت اتخاذ تصمیم را داشته باشد تا بتوانیم از رسیدن به یک توافق خوب، قوی و پایدار سخن بگوییم.»

در ده روز گذشته خیزش سراسری مردم ایران توجه شخصیت‌های مختلف هنری و اجتماعی را به خود جلب کرده است. جمهوری اسلامی روزانه در حال بازداشت، سرکوب و کشتار معترضان به قتل مهسا امینی است. مردم در روزهای گذشته در بیش از هشتاد شهر ایران به خیابان‌ها آمدند و علیه حکومت جمهوری اسلامی، دولت و علی خامنه‌ای و سیاست‌های چهل و چهار ساله این نظام شعار دادند. برخی شخصیت‌های سیاسی نظیر جو بایدن پیش از این اعلام کرده بودند که در کنار ملت ایران خواهند ایستاد.

آرون دیوید میلر، دیپلمات برجسته آمریکایی، روز جمعه در مقاله‌ای به «واقعیت‌هایی در مورد برجام که از نظر سیاسی راحت نیستند» اشاره کرد و گفت هم مدافعان و هم مخالفان این توافق باید به این واقعیت‌ها توجه کنند. میلر، که مشاور دولت‌های دموکرات و جمهوری‌خواه بود، از مدافعان احیای برجام و معتقد است دستیابی به این توافق همچنان بهترین گزینه در میان گزینه‌های بد است.

میلر در این مقاله، که در نشریه فارین پالیسی منتشر شد، نوشت «اقدام حکومت به سرکوب وحشیانه معترضان» در پی قتل مهسا امینی باعث شده است مخالفت‌ها با حکومت ایران بیشتر و احیای برجام دشوارتر شود. او یادآوری کرد که توافق پیشین برجام هم با مخالفت شدید کنگره آمریکا مواجه بود و این دفعه هم چنین خواهد بود.