بنکسی؛ هنرمند مرموز در عکس‌های پشت‌ صحنه دیده شد

آثار هنری بنکسی و مفهوم هنر سیاسی در فضای عمومی

بنکسی، هنرمند خیابانی مرموز در این عکس‌های پشت‌صحنه دیده می‌شود که مشغول خلق آثار خویش است.

این عکس‌های جدید که هنرمند همیشه مخفی را هنگام خلق چندی از آثار مشهور خویش نشان می‌دهد، توسط دستیار و راننده سابق وی، استیو لازارایدز عکاس گرفته شده است.

در طول دهه‌های گذشته، آثار هنری بنکسی با شابلون -که معمولا حاوی مفاهیم سیاسی عمیقی هستند- به صورت غیرمنتظره در شهرهای سراسر دنیا ظاهر شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لازارایدز «طی ۱۱ سال پرشکوه همکاری با بنکسی، تمام قواعد موجود در کتب قواعد را زیر پا گذاشتیم و حتی چند قانون را نقض کردیم».

او مدت همکاری خویش با این هنرمند را «یک ماجراجویی» می‌نامد و می‌گوید «تنها به این خاطر به دنیا هنر وارد شدم چون بنکسی با منجنیق خویش این جنبش هنری را به بالای جو کره زمین فرستاده بود».

به‌رغم شهرت جهانی بنکسی، او هنوز گمنام است و این گمنامی گه‌گاه به هیجان و شور بیشتر برای آثار او کمک کرده است. دو اثر وی به قیمتی بیش از دو برابر قیمت پیشنهادی فروخته شدند، و یک تابلوی وی با شابلون در سال ۲۰۱۷ کمی کمتر از ۳۰۰ هزار پوند فروخته شد.

 در موردی موخرتر تابلوی دختری با بادکنکی در دست در مزایده‌ای به قیمت ۸۶۰ هزار پوند فروخته شد و بلافاصله بعد از آنکه -به طراحی خود بنکسی- تابلوی اثر نقاشی را به نوارهای باریک تکه تکه کرد، ارزش مالی آن دو برابر گشت.

عکس‌های لازارایدرز از بنکسی هنگام خلق آثار خویش در کتابی تازه با عنوان «عکس گرفتن از بنکسی» (Banksy Captured) منتشر خواهد شد.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

 

© The Independent

بیشتر از فرهنگ و هنر