شاهزاده رضا پهلوی: وظیفه ارتش این است که سپر مردم بی‌دفاع باشد

«بزرگ‌ترین عنصر تغییر در ایران خود مردم این کشورند»

همزمان با تداوم اعتراض‌های مردمی در ایران، شاهزاده رضا پهلوی تاکید کرد: «بزرگ‌ترین عنصر تغییر در ایران خود مردم این کشور هستند که الان دست خالی در صحنه حضور یافته‌اند.»

او در گفت‌و‌گو با شبکه ایران اینترنشنال درباره دعوت‌ها برای پیوستن ارتش به مردم، گفت: «کسی که برای دفاع از خاک و مردم قسم می‌خورد این تعهد را دارد که مدافع آن‌ها باشد. هنگامی که یک ارتشی وارد کار می‌شود، چنین قسمی می‌خورد و الان وقت آن است که بر اساس چنین تعهدی، به وظیفه‌شان عمل کنند.»

شاهزاده رضا پهلوی افزود: «درست است که ارتش معمولا قرار است پاسدار مملکت و مرز و بوم باشد، ولی امروز در شرایطی قرار داریم که دشمن داخلی در حال تیراندازی به مردم است نه این که دشمن خارجی تهاجم مسلحانه کرده باشد. بنابراین، وقتی دشمن داخلی در حال کشتن مردم است، وظیفه ارتش این است که سپر مردم بی‌دفاع باشد و به ملت خدمت کند.»

او در ادامه گفت: «همیشه از منافع ملی صحبت می‌شود، نه مصلحت نظام. تکلیف نظام و جیره‌خوارانش مشخص است اما اگر ارتش می‌خواهد با مردم و برای مردم باشد، الان وقت آن است که به آن‌ها بپیوندد. این حرفی نیست که من تنها بزنم بلکه خود مردم امروز این انتظار را از ارتش دارند. می‌بینیم که مردم می‌گویند ما نمی‌خواهیم انتقام بگیریم، شما را می‌پذیریم اما بیایید تکلیفتان را مشخص کنید و به ما بپیوندید. امروز این اتمام حجت در حال انجام است و مردم خطاب به ارتش، سپاه و سایر نیروهای مسلح می‌گویند اگر امروز به ما نمی‌پیوندید، فردا در مقابل ادامه سرکوب به نفع نظام پاسخگو خواهید بود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شاهزاده رضا پهلوی با اشاره به استقبال گسترده از خیزش اخیر مردم ایران در برابر حکومت جمهوری اسلامی، گفت: «امروز خیلی چیزها تازگی دارد. اگر سابقا برخی چهره‌های ورزشی و هنری می‌گفتند ما سیاسی نیستیم، الان می‌بینیم که این‌طور نیست و به مردم می‌پیوندند.»

او با اشاره به این که اعتراض‌های مردمی به تشکل‌یابی و سازماندهی نیاز دارد، افزود: «لازم است عده‌ای مدیریت تاکتیکی مبارزات خیابانی و اعلام فراخوان‌ها را انجام دهند. در عین حال، عده دیگری باید در فرایند همبستگی نیروهای سیاسی و معرفی چهره متحد اپوزیسیون برای انجام گفت‌و‌گوی بین‌المللی وارد عمل شوند. لازم است که نه فقط مردم خودمان بلکه دنیا متوجه جایگزین جمهوری اسلامی شود و بفهمد که در مقابل این نظام چه چیزی می‌تواند وجود داشته باشد. در این بخش، باید چهره‌های مورد اعتماد مردم و نیروهای سیاسی با همکاری یکدیگر آن قسمتی را که هنوز مجهول است و لازمه تکمیل این جریان فراتر از کف خیابان است شناسایی کنند. آن‌ها باید راهنمایی و رهبری مردم ایران را شروع کنند و شرط اصلی آن، تشکیل مکانیزم‌های حمایت از اعتراضات یا کمیته همبستگی و هماهنگی است. در حال حاضر، به این کار دارد پرداخته می‌شود و امیدوارم تمام دوستان این ضرب‌الاجل را درک کنند و به آن پاسخگو باشند.»

شاهزاده رضا پهلوی در عین حال با اشاره به تفاوت‌ دیدگاه‌های سیاسی، تاکید کرد: «نمی‌توان گفت که کلیت مملکت فقط از یک جریان استقبال می‌کند یا به حرف یک جریان توجه می‌کند. ممکن است انواع نفوذها و گرایش‌ها و اعتمادها به جریان‌های مختلف وجود داشته باشد. اگر همه این‌ها بتوانند با هم کار کنند، پوشش کلی داده می‌شود. درست است که شاید تفاوت‌های سلیقه‌ای سیاسی وجود داشته باشد و برنامه‌های اقتصادی و سیاسی دولت‌های آینده متفاوت باشد، ولی در این مرحله، از هر گرایشی که باشیم، برای نجات کشورمان یک دستور کار مشترک داریم.»

او با تاکید بر لزوم پایبندی به مسائل حقوق بشری، سکولار دموکراتیک، اصول اصلی تمامیت ارضی ایران، حکومت مبتنی بر پارلمان و مشارکت و خواسته مردم، گفت: «در حال حاضر، مهم‌ترین کار این است که اقدام مشترکی در جهت حمایت از نهضت‌های موجود انجام شود. لازم است که راهبری انجام بگیرد و خلاء موجود در این زمینه پر شود.»

شاهزاده رضا پهلوی با اشاره به دیدار با نمایندگان اتحادیه اروپا، توضیح داد: «یکی از نکاتی که به آن‌ها گفتم این بود که اگر به آزاد شدن مردم ایران کمک کنید، در واقع به خودتان هم کمک می‌کنید. با آزاد شدن مردم، دیگر دلیلی ندارد که آن‌ها بیایند در کشورهایتان پناهنده شوند. ضمن این که تاکید کردم خودشان تشخیص می‌دهند بیشتر افرادی که پناهنده شده‌اند قابلیت‌های کلانی دارند و افراد تحصیلکرده هستند نه این که همه‌شان پناهجوی اقتصادی باشند. درواقع، این سرمایه انسانی است که ایران می‌تواند در خدمت خودش داشته باشد، به شرط آن که دولت دلسوز و مردمی وجود داشته باشد.»

او افزود: «به نمایندگان اتحادیه اروپا این را هم گفتم که با وجود مسئله اتمی یا تهدیدهای موجود در زمینه انرژی، شما همچنان اصرار دارید با حکومتی تعامل داشته باشید که نه از نظر اصول و دیدگاه شباهتی با ارزش‌های آزاد در دنیا دارد و نه حقوق ایرانی‌ها را تامین می‌کند. بنابراین، کمک به مردم ایران هم به نفع آن‌ها و هم به نفع خودتان است، پس منتظر چه مانده‌اید؟»

شاهزاده رضا پهلوی افزود: «به نمایندگان اروپایی گفتم که لازم است تکلیف خودشان را با مردم ایران روشن کنند. در حال حاضر، بزرگ‌ترین عنصر تغییر در ایران خود مردم ایران‌اند که الان دست خالی در صحنه حاضر شده‌اند. به آن‌ها گفتم فردا چطور جواب ژیناها را خواهید داد که می‌گویند زمانی که ما به شما نیاز داشتیم، چرا به ما پشت کردید.»