شرکت آمریکایی اجساد اهدایی را برای تست انفجار به ارتش می‌فروخته

به اهداکنندگان گفته بودند که با اجساد با احترام برخورد خواهند کرد

iStockphoto 

در دادگاه در آمریکا اعلام شد شرکتی که مسئول رسیدگی به اجسادی بود که به منظور انجام پژوهش‌های پزشکی اهدا شده بودند، آن‌ها را مخفیانه به ارتش برای آزمایش‌های انفجاری فروخته است.

روسای «مرکز منابع زیستی»، شرکتی در ایالت آریزونا که اکنون بسته شده است متهم به فریب مشتریان شده‌اند چرا که حداقل در دو مورد به خانواده‌ها درباره این که از جسد عزیزشان چگونه استفاده خواهد شد دروغ گفته‌اند.

این شکایت حقوقی همچنین ادعا می‌کند به خانواده اهداکنندگان قول داده شده بود خاکستر باقی‌مانده عزیزان‌شان به آن‌ها داده می‌شود و پس از مدتی جعبه‌هایی دریافت کردند که می‌پنداشتند خاکستر عزیزشان است ولی بعدتر دریافتند آن اجساد یا به فردی ثالث فروخته شده یا هنوز در مرکز نگهداری می‌شود. آن‌ها تقاضای جبران خسارت دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در دادگاهی که این هفته برگزار شد، گفته شد که هنگام هجوم ماموران اف‌بی‌آی به این مرکز در سال ۲۰۱۴، آن‌ها میزی پیدا کردند که روی آن پای انسان گذاشته بودند، یخچالی که پر بود از سرهای انسان، و یک بالاتنه که به سر فردی دیگر دوخته شده بود.

مارک کوینار، یک کارمند بازنشسته اف‌بی‌آی این صحنه را با هیولای فرانکشتاین نوشته ماری شلی مقایسه کرد و در این محاکمه مدنی گفت: «بعضی از افراد حاضر نشدند دوباره به ساختمان برگردند.»

استیون داگلاس گور، رییس این مرکز، در ماه اکتبر سال بعدی نسبت به اتهام مجرمانه به خاطر نقش خویش در رسیدگی نامناسب به اجساد اهدا شده، گناهش را پذیرفته بود.

این قبلی شرکت‌ها معمولا اجساد و اعضای اهدایی را بین دانشگاه‌ها، تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی و شرکت‌های داروسازی توزیع می‌کنند. شرکت‌های خریدار نیز مخارج لازم را پرداخته و از اجساد به منظور آموزش یا پژوهش‌های پزشکی استفاده می‌کنند. بدین طریق خانواده عزادار نیز خرج خاک‌سپاری یا سوزاندن جسد را نخواهد داشت.

اما جیم استافر، یکی از افرادی که از مرکز منابع زیستی شکایت کرده است می‌گوید بعد از اهدای جسد مادرش به این مرکز احساس «حماقت» می‌کند. بعدا آشکار شد جسد این خانم ۷۴ ساله به ارتش ایالات متحده داده شده است که آن‌ها هم آن را به یک صندلی بسته و بمبی را زیر آن منفجر کرده‌اند.

آقای استافر گفت: «من آدمی نیستم که راحت اعتماد کنم ولی در این موقعیت، زمانی فکرش را هم نمی‌کنید چنین اتفاقی بیافتد، اعتماد کردم. آن‌ها از این اعتماد نهایت سوء استفاده را کردند.» 

وی افزود او به صراحت ذکر کرده است از جسد مادرش به چنین نحوی استفاده نشود.

دیوید تیسل، وکیل خانواده‌های شاکی، در روز دوشنبه به هیات منصفه گفت این مرکز به خانواده‌ها قول داده بود اجساد عزیزان‌شان برای تحقیقات پزشکی استفاده خواهد شد و با عزت و احترام با آن‌ها برخورد خواهد شد.

آقای تیسل گفت به خانواده‌ها هرگز گفته نشده بود اجساد تکه تکه خواهند شد، برای نفع مالی به اشخاص ثالث فروخته و در راه‌هایی استفاده خواهند شد که آن‌ها رضایت نداده‌ بودند. او فهرستی از قیمت اعضای مختلف این شرکت را به هیات منصفه نشان داد و اشاره کرد قیمت یک بالاتنه بدون سر ۴ هزار دلار بوده است.  

در کل خانواده ۲۳ نفر شاکی مرکز منابع زیستی هستند.

آقای گور اتهامات وارده در این شکایت را رد کرده، اما وقتی در سال ۲۰۱۵ به گناه خود اعتراف کرد پذیرفت شرکت وی اعضای بدن عفونی و آلوده را به شرکای تجاری خود فروخته و از اجساد اهدایی در راه‌هایی استفاده کرده است که مورد رضایت اهداکنندگان نبوده است.

در نامه‌ای به قاضی پرونده، آقای گور گفت می‌بایست نظارت نزدیک‌تری بر کارمندان خود داشته و می‌توانست در توضیحات شرکت خود نسبت به روند اهدای جسد و استفاده از آن شفاف‌تر می‌بود.

در روز دوشنبه، تیموتی اوکانر، وکیل آقای گور، گفت مشتریان این مرکز فرم‌های رضایتی را امضا کرده‌اند که طی آن به کالبدشکافی اجساد اجازه داده‌اند و سودبری مرکز از این راه کاملا قانونی بوده است. او گفت: «تک تک اهداکنندگان یا یک نفر از خانواده‌های ایشان این فرم رضایت را امضا کرده است.»

گزارش‌های بیشتر از اسوشیتد پرس

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

 

© The Independent

بیشتر از جهان