ادعای فرمانده پلیس تهران: مهسا داخل ون شوخی کرده است

دیگر دختران دستگیر شده به خانواده امینی گفته‌اند که مهسا را هنگام بازداشت کتک زده‌اند

حسین رحیمی، فرمانده انتظامی تهران، در نشستی خبری ادعا کرد به ۹۰ درصد کسانی که گشت ارشاد آنان را دستگیر می‌کند، فقط تذکر داده می‌شود، ۹ درصد آنان داخل ون تذکر می‌گیرند و یک درصد به مقر پلیس امنیت اخلاقی منتقل می‌شوند.

فرمانده انتظامی تهران در ادامه ادعاهایش، ضرب و شتم مهسا (ژینا) امینی را هنگام بازداشت تکذیب کرد و اعتراض‌های مردم به قتل این دختر جوان را «تهمت ناجوانمردانه» خواند و گفت: «ما واگذار به زمان پل صراط می‌کنیم». او همچنین دخالت در پوشش دیگران را «امنیت جامعه» توصیف کرد و گفت که نمی‌شود آن را تعطیل کرد.

حسین رحیمی درباره بازداشت مهسا امینی نیز گفت: «ایشان همراه سه خانم و دو آقا در پارک طالقانی در حال قدم زدن بود که با گشت ما روبرو می‌شوند، حجاب خانم‌های دیگر با تذکر قابل‌ رفع بود و تنها خانم امینی حجاب مناسب نداشت.»

رئیس پلیس تهران همچنین مدعی شد که پوشش و لباس خانم امینی با آنچه در تصویر کلاس آموزشی منتشر شد تفاوت داشت. حسن رحیمی افزود: «در زمان انتقال خانم امینی هیچ مشاجره و مقاومتی نبوده و حتی به گفته افراد دیگر داخل ون شوخی و مزاح توسط خانم امینی صورت گرفته است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس پلیس تهران در حالی این ادعاها را مطرح کرد که مادر مهسا امینی پیش‌تر گفته بود هنگامی‌که پسرش از ماموران گشت ارشاد خواست که خواهرش را نبرند او را مورد ضرب و شتم قرار داده‌اند. امجد امینی، پدر مهسا، نیز به پایگاه خبری امتداد گفت که دیگر دخترانی که همراه مهسا دستگیر شده‌ بودند به او گفته‌اند که دخترش را کتک زده‌اند.

تصاویری که از سی‌تی‌اسکن سرِ مهسا منتشر شد نیز شکستگی جمجمه در اثر ضربه شدید بر سر را نشان می‌دهد.

پیش‌تر، مرکز اطلاع‌‌رسانی پلیس نیز در بیانیه‌ای ادعا کرده بود که مهسا امینی «به‌طور ناگهانی» در کلاس توجیهی و آموزشی سکته قلبی کرده است. احمد وحیدی، وزیر کشور نیز ضرب و شتم مهسا را انکار کرد.

روز گذشته سید مجید میراحمدی، معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور نیز ضرب‌وجرح مهسا امینی را «شایعه» و «دروغ‌پردازی» رسانه‌های خارجی خواند و با تهدید تلویحی معترضان گفت: «هرکسی که امنیت روانی جامعه را برهم بزند و اخبار کذب را منتشر کرده و تشویش اذهان عمومی کند، باید پاسخگوی این ادعاهای خود باشد، زیرا تمامی این موارد جرم‌انگاری شده است.»

قتل مهسا امینی، واکنش‌های گسترده بین‌المللی و خشم عمومی مردم را در پی داشت. طی روزهای شنبه و یکشنبه در شهرهای سنندج، سقز، تهران، رشت، شیراز، مشهد و گوهردشت تجمع‌های اعتراضی برگزار شد و نیروهای امینی تعدادی را دستگیر و شماری را مجروح کردند. در پی فراخوان احزاب سیاسی و مدنی نیز روز دوشنبه ۲۸ شهریور، کسبه و بازاریان شهرهای کردستان، کسب‌وکار خود را تعطیل کردند و به اعتصاب عمومی در اعتراض به قتل مهسا پیوستند.