سکوت ادامه‌دار مقام‌های جمهوری اسلامی در مورد مرگ ملکه بریتانیا

روحانیان شیعه حاکم بر ایران سال‌هاست رابطه خصمانه‌ای با بریتانیا دارند

پس از درگذشت ملکه بریتانیا، موج تازه‌ای از حملات و انتقاد‌ها در رسانه‌های جمهوری اسلامی علیه او به راه افتاده است_ AfP

مقام‌های جمهوری اسلامی در مورد درگذشت الیزابت دوم، ملکه بریتانیا و اتحادیه کشورهای مشترک المنافع، همچنان سکوت اختیار کرده‌اند.

 الیزابت دوم روز پنجشنبه ۱۷ شهریور در ۹۶ سالگی، بعد از ۷۰ سال سلطنت درگذشت و قرار است، روز دوشنبه ۱۹ سپتامبر (‌۲۸ شهریورماه)، مراسم خاکسپاری‌اش طی تشریفاتی برگزار شود، اما مقام‌های جمهوری اسلامی نه‌تنها پیام تسلیتی در این زمینه صادر نکرده‌اند، بلکه درباره شرکت در مراسم خاکسپاری هم سکوت کرده‌اند.

خبرگزاری ایسنا هم با انتشار گزارشی پیش‌بینی کرد که نماینده‌ای از جمهوری اسلامی در مراسم خاکسپاری ملکه شرکت نمی‌کند.

روحانیان شیعه حاکم بر ایران سال‌هاست رابطه خصمانه‌ای با بریتانیا دارند و بارها سیاست‌های این کشور را به باد حمله و انتقاد گرفته‌اند.

آنها می‌گویند علت این دشمنی را نقش بریتانیا در تحولات سیاسی دهه ۳۰ در ایران، ایجاد قحطی در ایران در جریان جنگ جهانی اول و دوم و موضع‌گیری ۴۰ ساله این کشور در برابر جمهوری اسلامی، می‌دانند.

پس از مرگ ملکه بریتانیا و اتحادیه کشورهای مشترک المنافع، موج تازه‌ای از این حملات و انتقاد‌ها در رسانه‌های جمهوری اسلامی به راه افتاده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران یکی از همین رسانه‌ها است که به تازگی به نقل از فواد ایزدی ادعا کرد «اقدام‌های خصمانه انگلستان علیه ایران با مدیریت ملکه انجام شده است.»

ایزدی ادامه داد که «ملکه خباثتش را طی ده‌ها سال علیه ملت ایران نشان داد و بخش عمده‌ای از مشکلاتی که با آن مواجه هستیم، متوجه ملکه است.»

این قبیل ادعاها و حملات در یک هفته گذشته در بسیاری از رسانه‌های وابسته به حاکمیت و دولت به‌طرز چشمگیری منتشر شده است، اما مقام‌های دولتی حاضر نشده‌اند در این خصوص موضعی بگیرند.

این در حالی است که ایرنا، خبرگزاری رسمی دولت، ۲۰ شهریور با انتشار گزارشی به مرور هفت دهه سلطنت ملکه الیزابت پرداخت و در آن به ریشه‌های دشمنی جمهوری اسلامی با بریتانیا اشاره کرد.

این خبرگزاری دولتی نوشت «روابط با انگلیس برای مردم ایران در دوران ملکه الیزابت دوم، با خاطرات تلخی همراه شده است که چارلز سوم برای بخشیده شدن این اشتباهات لندن در قبال تهران، راه دشواری پیش رو دارد.»

این نوع حملات و انتقاد‌ها علیه ملکه بریتانیا و سیاست‌های این کشور در پیدا و پنهان، مورد تایید حاکمان شیعی در ایران است که حالا یک سالی می‌شود با تشکیل دولت سیزدهم، هماهنگ‌تر از گذشته سیاست غرب‌ستیزانه خود را دنبال می‌کنند.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه هم در پاسخ به پرسشی درباره این سکوت مقام‌های جمهوری اسلامی گفت این سکوت «براساس عرف رایج دیپلماتیک» اتخاذ شده است.

کنعانی افزود که «مناسبات بین کشور‌ها در خلاء شکل نمی‌گیرد و مبتنی بر چارچوب‌های مناسبات دوجانبه و مبتنی بر اعراف شناخته شده و نزاکت دیپلماتیک عمل کردیم.»