خانواده سلطنتی بریتانیا: ملکه الیزابت دوم در وینزر دفن شد

آخرین مراسم وداع با ملکه الیزابت دوم در کلیسای سنت‌جورج وینزر و با حضور ۸۰۰ تن از اعضای خانواده سلطنتی بریتانیا، دوستان و کارکنان دربار برگزار شد

مرحله نهایی مراسم وداع با ملکه الیزابت دوم، روز دوشنبه ۱۹ سپتامبر در نمازخانه کلیسای سنت‌جورج قصر وینزر به پایان رسید و تابوت ملکه فقید بریتانیا برای مراسم خصوصی تدفین به آرامگاه ابدی او منتقل شد.

این مراسم با دعا و نیایش و خواندن سرودهای مذهبی و همچنین سخنرانی روحانیون کلیسا در ستایش ملکه همراه بود.

تابوت ملکه الیزابت دوم روز دوشنبه با ارابه مخصوص از کلیسای وست‌مینستر از خیابان‌های لندن عبور کرد و در مقابل کاخ باکینگهام به درون خوردو مخصوص منتقل شد تا به شهر وینزر برود.

دختر ملکه و همسرش همراه تابوت ملکه بودند و پادشاه و سایر اعضای خانواده سلطنتی جداگانه به وینزر رسیدند. در مسیر کاروان در وینزر جمعیت بزرگی از مردم حضور داشتند تا برای آخرین بار به ملکه فقید ادای احترام کنند.

تابوت ملکه بر دوش سربازان گارد سلطنتی و طی مراسمی ویژه به نمازخانه کلیسای سنت‌جورج منتقل شد و روی سکوی مخصوص در مقابل محراب ذبح قرار گرفت.

رسانه‌ها گفتند که در مراسم کلیسای سنت‌جورج حدود ۸۰۰ نفر از جمله اعضای خانواده سلطنتی بریتانیا، دوستان ملکه و کارکنان دربار بریتانیا حاضر بودند.

مراسم دعا و نیایش با اجرای موسیقی و خواندن سرودهای مذهبی همراه بود. وال‌استریت‌ژورنال نوشت که بخش عمده موسیقی که در مراسم کلیسایی در سنت‌جورج نواخته شد ‌ساخته سر ویلیام هریس بود که از سال ۱۹۳۳ تا ۱۹۶۱ نوازنده ارگ همان کلیسا بود. سپس تاج و عصا و گوی سلطنتی از روی تابوت برداشته شد و پس از آیین‌های نمادین سلطنتی، تابوت ملکه به آرامی از روی سکو به سرداب کلیسا پایین کشیده شد. نوازنده مخصوص ملکه الیزابت دوم نیز همزمان با پایین رفتن تابوت قطعه‌ای به‌‌یادماندنی را با نی‌انبان نواخت و حاضران سرود ملی «خداوند پادشاه را حفظ کند»‌ را یکصدا خواندند.

تابوت ملکه سپس به آرامگاه منتقل شد تا در مراسمی خصوصی در کنار پدر، مادر، خواهر و همسرش که سال گذشته فوت کرد دفن شود.

پس از ۷۰ سال سلطنت، الیزابت دوم، ملکه بریتانیا، هشتم سپتامبر (۱۷ شهریورماه) در سن ۹۶ سالگی در عمارت بالمورال در اسکاتلند چشم از جهان فروبست. 

الیزابت الکساندرا مری، دختر شاه جورج ششم که از ۱۰سالگی در جایگاه وارث مقدر امپراتوری بریتانیا قرار گرفت، از همان زمان وظایفی سلطنتی را برعهده گرفت و در ۱۶ سالگی نخستین دیدار رسمی سلطنتی خود را انجام داد. پس از مرگ پدرش در سال ۱۹۵۲، او در ۲۶سالگی ملکه بریتانیا و دیگر قلمروهای مشترک‌المنافع شد.

دوران سلطنت ۷۰ساله ملکه الیزابت دوم در تاریخ حدود هزارساله پادشاهی بریتانیا، طولانی‌ترین دوران فرمانروایی محسوب می‌شود. این زن تاریخ‌ساز در طول تمام این سال‌ها به‌عنوان نمادی وحدت‌بخش در کنار مردمش از پستی‌وبلندی‌ها و نقاط عطفی سرنوشت‌ساز عبور کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مراسم تشییع ملکه الیزابت دوم پس از ۱۰ روز عزای رسمی، برگزار شد؛ اما حتی در این ده روزی که از مرگ ملکه الیزابت دوم می‌گذرد، گویی او همچنان آخرین وظایف‌ سلطنتی‌اش را ایفا می‌کرد تا سرانجام در «نمازخانه یادبود شاه جورج ششم» در قصر وینزر، کنار پدر، مادر، خواهرش مارگارت و  همسرش برای همیشه آرام گیرد.

تابوت حامل پیکر ملکه از بالمورال، محل درگذشتش، ابتدا مراسمی با عبور از چندین شهر اسکاتلند، به شهر ادینبورو رفت و در آن‌جا از کاخ هالی‌رود به‌سوی کلیسای جامع سنت‌جایلز تشییع شد. 

پس‌از ۲۴ ساعت که برای ادای احترام عمومی در کلیسای سنت‌جایلز ادینبورو ماند، تابوت با هواپیما به لندن پرواز کرد و ابتدا به کاخ باکینگهام رفت. 

از بعدازظهر چهارشنبه، ۱۴ سپتامبر، تابوت به «تالار وست‌مینستر» منتقل شد و از پنجشنبه تا پیش از خاکسپاری، به‌مدت چهار روز برای بازدید و ادای احترام عموم مردم در آن‌جا بود. برای آخرین دیدار با ملکه در این چند روز، صدهاهزار نفر از عزاداران در صفی طولانی نوبت گرفته بودند و حتی برخی تا ۳۰ ساعت برای ادای احترام به او در صف انتظار کشیدند.

صبح دوشنبه ۱۹سپتامبر که در بریتانیا تعطیل رسمی اعلام شده است، ابتدا تابوت ملکه ساعت ۱۱ صبح (به‌وقت بریتانیا) برای تشییع به کلیسای وست‌مینستر منتقل خواهد شد. برای حضور در مراسم تشییع، حدود ۵۰۰ تن از اعضای خانواده‌های سلطنتی، سران کشورها و روسای جمهوری از سراسر جهان دعوت شده‌اند.

مراسم تشییع پیکر ملکه فقید برای مخاطبان تلویزیونی به‌صورت زنده پخش می‌شود و این تصاویر در پارک‌ها و مکان‌های عمومی سراسر بریتانیا نیز نمایش داده می‌شود.

پس از تشییع ملکه الیزابت دوم تا قلعه وینزر، او در نمازخانه یادبود شاه جورج ششم به خاک سپرده خواهد شد.

بیشتر از جهان