موج جدید تحریم‌ها علیه ایران

وزارت خزانه‌داری آمریکا بار دیگر تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع کرد

AFP

سایه تحریم‌های آمریکا بار دیگر بر سر مقامات و شرکت‌های ایرانی افتاد. روز چهارشنبه هشتم آبان ماه، وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که این کشور به همراه شش کشور  دیگر ۲۵ بانک، شرکت تجاری و شخصیت حقیقی را به دلیل حمایت‌ از گروه‌های شبه‌نظامی هم‌چون حزب‌الله لبنان تحریم کرده‌اند.

به گفته وزارت خزانه‌داری آمریکا شش کشوری که در دور جدید تحریم‌ها علیه این افراد و شرکت‌ها عبارتند از بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی. کشورهایی که به همراه آمریکا اعضای مرکز «هدف‌گیری تامین مالی تروریسم» هستند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا که در خاورمیانه به سر می‌برد در این اطلاعیه تاکید کرده است که «اقدام مرکز هدف‌گیری تامین مالی تروریسم همزمان با سفر من به خاورمیانه بوده است، سفری که طی آن با همتایان خود در سراسر منطقه دیدارهایی خواهم داشت که هدف از آنها تقویت جبهه مبارزه علیه تامین مالی تروریسم است».

البته این بیست و پنج شرکت و ارگانی که  هدف این تحریم‌ها قرار گرفته‌اند پیش‌تر نیز  نیز تحت تحریم‌های آمریکا بوده‌اند. وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام  کرده که ۲۱ مورد از این تحریم‌ها شامل شبکه پرنفوذی می‌شود که از سازمان «مقاومت بسیج» حمایت مالی می‌کنند. در این فهرست نام موسساتی چون بانک مهر اقتصاد، بانک ملت، شرکت سرمایه‌گذاری تدبیرگران آتیه، و نگین ساحل رویال به چشم می‌خورد. وزارت خزانه‌داری آمریکا هم‌چنین در این اطلاعیه به فهرست تحریم‌هایی اشاره کرده است که سال گذشته در ارتباط با سازمان «مقاومت بسیج» وضع کرده بود.

 مقامات وزارت خزانه‌داری آمریکا معتقدند که موسسات تحریم‌شده درواقع «پوششی» برای فعالیت‌های اقتصادی بسیج است. به زعم وزارت خزانه‌داری آمریکا، بسیج میلیاردها دلار سود مالی از صنایع اتومبیل‌سازی ، معادن، فلزات و بانکداری ایران می‌برد و بسیاری از این موسسات وابسته به بسیج  در سراسر خاورمیانه و حتی در کشورهای اروپایی فعالیت دارند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا هم‌چنین  می‌گوید که چهار شخص حقیقی که در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته‌اند، وابسته به حزب‌الله لبنان هستند و در بیشتر عملیات‌های این گروه در عراق مشارکت دارند.

استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا دوشنبه این هفته در سفر خود به اسرائیل تاکید کرده بود که «آمریکا فشارهای اقتصادی علیه ایران در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای را افزایش خواهد داد». منوچین هم‌چنین گفته بود که «هدف از این تحریم‌ها مقابله با تهدیدهای ایران در منطقه است و نه ضربه زدن به مردم ایران». 

پس از خروج آمریکا از برجام، این کشور تحریم‌های جدید و بیشتری را متوجه جمهوری اسلامی کرد و دونالد ترامپ شخصا بر تحریم‌های بیشتر و به صفر رساندن فروش نفت ایران اصرار زیادی ورزید و سال گذشته بود که تحریم‌های بی‌سابقه نفتی علیه ایران آغاز شد. 

بیشتر از