اردوغان: با روسیه بر سر نیروگاه هسته‌ای به توافق رسیدیم

قرارداد روسیه با شرکت پیمانکار ترکیه که قبلا لغو شده بود بار دیگر اجرایی شده است

شرکت پیمانکار «آی سی ایچتاش» ترکیه بار دیگر وظیفه ساخت این نیروگاه را که تحت اداره سازمان «روس اتم» روسیه است به عهده گرفته است- Ibrahim MESE / DOGAN NEWS AGENCY / AFP

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، اعلام کرد که این کشور با روسیه بر سر نیروگاه هسته‌ای که در آق قویو، در جنوب این کشور، در حال ساخته شدن است به توافق رسیده است. شبکه ان‌تی‌وی ترکیه‌ و سایر رسانه‌های این کشور روز شنبه به نقل از اردوغان خبر دادند که این پروژه مجددا به شرکت پیمانکار ترکیه‌ای تحویل داده می‌شود تا اختلاف مسکو و آنکارا در این زمینه به پایان برسد.

اردوغان و پوتین در سمرقند ازبکستان در حاشیه نشست «سازمان همکاری شانگهای» دیدار کردند. اردوغان پس از سفر خود، به خبرنگاران گفت: «در مورد آق قویو به توافق رسیدیم.»

خبرگزاری رویترز روز جمعه به نقل از دو منبع آگاه گفته بود که شرکت پیمانکار «آی سی ایچتاش» ترکیه بار دیگر وظیفه ساخت این نیروگاه را که تحت اداره سازمان «روس اتم» روسیه است به عهده گرفته است. توافق این سازمان انرژی هسته‌ای روسیه و این شرکت ترکیه‌ای ماه گذشته لغو شده بود. روس‌ها این شرکت را به «نقض مکرر» توافق متهم کرده بودند و این مسئله باعث ایجاد اختلاف بین مسکو و آنکارا شده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تصاویر و فیلم‌های متعددی از نشست سمرقند منتشر شده است که نزدیکی پوتین و اردوغان را نشان مي‌دهد. در یکی از این فیلم‌ها، این دو رهبر دست در دست هم قدم می‌زنند.

اردوغان در ضمن اعلام کرد که ترکیه قصد دارد به «سازمان همکاری شانگهای» بپیوندد، سازمانی که روسیه، چین و چند کشور آسیای میانه در سال ۲۰۰۱ بنیان نهادند و در سال‌های اخیر، هند و پاکستان نیز به آن پیوسته‌اند و ایران نیز در همین نشست سمرقند رسما به‌عنوان نهمین عضو به آن پیوست. پیوستن ترکیه به‌عنوان دومین ارتش بزرگ ناتو به این سازمان تحول مهمی خواهد بود. ترکیه همین حالا هم «شریک گفت‌وگوی» این سازمان است؛ مصر، عربستان سعودی و قطر از دیگر «شرکای گفت‌وگوی» این سازمان‌اند که روابط نظامی نزدیک با غرب دارد. 

اردوغان در آستانه سفر خود به آمریکا برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل گفت: «روابط ما با این کشورها با این قدم، به موقعیت بسیار متفاوتی خواهد رسید.»

بیشتر از جهان