حمله اسرائیل به «پایگاه سپاه پاسداران» در دمشق

منابعی آگاه به العربیه گفتند که حمله اسرائیل نیروهای سپاه پاسداران را هدف گرفته است

حمله‌های روز شنبه اسرائیلی‌ها فرودگاه بین‌المللی دمشق و چند پست نظامی در جنوب پایتخت سوریه را هدف گرفت- LOUAI BESHARA / AFP

حمله جمعه شب اسرائیل به دمشق یکی از زیرشاخه‌های سپاه پاسداران را هدف گرفته بود. این خبر را تلویزیون العربیه روز شنبه به نقل از منابعی آگاه گزارش کرد. به گفته این منابع آگاه، اسرائیلی‌ها شاخه دمشق «سپاه لبنان» را هدف گرفته‌اند که زیرمجموعه سپاه پاسداران ایران است. در این حمله پنج سرباز سوری و دو نیروی شبه‌نظامی تحت حمایت حکومت ایران کشته شدند. احتمال دارد این دو نفر ایرانی بوده باشند. اسرائیل در هفته‌های گذشته چند بار به فرودگاه‌های اصلی سوریه، دمشق و حلب، حمله کرده است.

حمله‌های روز شنبه اسرائیلی‌ها فرودگاه بین‌المللی دمشق و چند پست نظامی در جنوب پایتخت سوریه را هدف گرفت. رسانه‌های دولتی سوریه روز شنبه خبر را منتشر کردند و از کشته شدن پنج سرباز خبر دادند اما به دو نیروی شبه‌نظامی اشاره‌ای نکردند. خبرگزاری دولتی سانا به نقل از یک مقام نظامی بدون نام گفت حمله‌ها در نیمه‌شب جمعه صورت گرفتند و «خسارت مادی» بر جای گذاشتند. به ادعای این خبرگزاری، برخی موشک‌های اسرائیلی پیش از رسیدن به هدف سرنگون شدند. منابع خبری نزدیک به حکومت ایران همچون پرس تی‌وی نیز خبر را به نقل از سانا منتشر کردند و اشاره‌ای به دو نیروی شبه‌نظامی کشته‌شده نکردند. هنوز معلوم نیست حمله روز جمعه باعث توقف یا اختلال جدی در کار فرودگاه دمشق شده است یا نه.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر سوریه، مستقر در بریتانیا و نزدیک به اپوزیسیون، نیز کشته شدن پنج سرباز و دو نیروی شبه‌نظامی را تایید کرد. رامی عبدالرحمان، رئیس این سازمان، در گفت‌وگو با العربیه گفت اماکنی که هدف حمله قرار گرفته‌اند محل استقرار نیروهای ایرانی و نیروهای حزب‌الله لبنان‌اند، اما هنوز معلوم نیست دو نیروی خارجی کشته‌شده ایرانی بوده‌اند یا لبنانی. او در ضمن گفت یکی از اماکنی که هدف حمله قرار گرفته محل استقرار پدافند هوایی سوریه بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ارتش اسرائیل مطابق رسم معمول خود مسئولیت این حمله را نپذیرفته و گفته است در مورد «گزارش‌های خارجی» اظهار نظر نمی‌کند. روزنامه‌های این کشور نیز خبر را به نقل از منابع عربی بازنشر کرده‌اند. حمله به فرودگاه دمشق ۱۰ روز پس از حمله به فرودگاه حلب در شمال سوریه انجام شد که باعث شده بود آن فرودگاه چند روز تعطیل شود. فرودگاه حلب چند روز قبل از آن نیز هدف حمله دیگری قرار گرفته بود.

اسرائیل در روز ۱۰ ژوئن هم به فرودگاه بین‌المللی دمشق حمله کرده بود. آن حمله باعث شد که زیرساخت‌ها و باندهای فرودگاه به‌طور گسترده آسیب ببینند و مدتی از کار بیفتند. فرودگاه دو هفته بعد، مجددا افتتاح شد.

در سال‌های اخیر، اسرائيل صدها بار به خاک سوریه حمله کرده که هدف آن‌ها مواضع گروه‌های نزدیک به حکومت ایران از جمله حزب‌الله لبنان بوده است. این حمله‌ها معمولا با هماهنگی حکومت روسیه انجام می‌شوند، گرچه اختلاف‌هایی نیز در این زمینه بین تل‌آویو و مسکو پیش آمده است. اسرائیل کمتر مسئولیت حمله‌ها را می‌پذیرد، اما مقام‌های نظامی این کشور چند بار انجام این حمله‌ها را تایید کرده‌اند.

درگیری‌های اخیر در حالی صورت گرفته‌اند که چندین سال است جنگی اعلام‌نشده بین ایران و اسرائیل در قالب جنگ‌ داخلی سوریه و در زیرساخت‌های سایبری و دریاهای منطقه در جریان است. حمله‌های اسرائیل به دو فرودگاه اصلی سوریه نیز با این هدف انجام شده است که ایران نتواند به دست حزب‌الله سلاح برساند و نیروهای نزدیک به آن نتوانند به مرزهای اسرائیل نزدیک شوند.

بیشتر از جهان