ترکیه تصمیم آمریکا در مورد لغو تحریم تسلیحاتی قبرس را محکوم کرد

جنوب قبرس از سوی یک دولت یونانی اداره می‌شود که آنکارا آن را به رسمیت نمی‌شناسد

رژه نیروهای ارتش ترکیه در سالگرد مراسم رسمی یادبود تأسیس جمهوری خودخوانده ترکیه قبرس شمالی در سال ۱۹۷۴- Birol BEBEK / AFP

وزارت خارجه ترکیه اعلام کرد که تمدید تصمیم ایالات متحده در سپتامبر ۲۰۲۰ درباره لغو تحریم تسلیحاتی قبرس را به شدت محکوم می‌کند.

به گزارش رویترز، این واکنش ترکیه پس از آن انجام گرفت که وزارت امور خارجه ایالات متحده روز جمعه اعلام کرد که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، محدودیت‌های تجاری دفاعی قبرس را برای سال مالی ۲۰۲۳ لغو کرده است. 

پس از اعلام این خبر، وزارت امور خارجه ترکیه گفت که این تصمیم «بیش از پیش باعث تقویت ناسازگاری طرف یونانی در قبرس خواهد شد و بر تلاش‌ها برای حل و فصل مساله قبرس تاثیر منفی خواهد گذاشت.»

در این بیانیه آمده است: «این اتفاق منجر به مسابقه تسلیحاتی در جزیره خواهد شد که به صلح و ثبات در شرق دریای مدیترانه لطمه می‌زند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قبرس سال ۱۹۷۴ در تهاجم ترکیه که از سوی یک کودتای کوتاه الهام گرفته از یونان آغاز شد، تجزیه شد. از آن زمان، قبرس از سوی یک دولت یونانی در جنوب اداره می‌شود که آنکارا آن را به رسمیت نمی‌شناسد. ترکیه تنها دولت جدایی‌طلب در شمال جزیره تقسیم شده قبرس را به رسمیت شناخته است.

 تلاش‌های میانجی‌گرانه سازمان ملل متحد برای یکپارچه کردن جزیره قبرس که از پنجاه سال پیش دوپاره شده، تا کنون بی‌نتیجه مانده‌ است. 

ترکیه و یونان، هر دو کشورهای عضو پیمان نظامی آتلانتیک شمالی «ناتو» به‌شمار می‌روند، اما بر سر مجموعه‌ای از مسائل، ازجمله وضعیت حقوقی جزایر دریای اژه، حریم هوایی، مرزهای دریایی، دسترسی به منابع انرژی مدیترانه و همچنین وضعیت حقوقی قبرس اختلاف دارند. 

مقام‌های دولتی و نظامی ترکیه طی ماه‌های گذشته در چند نوبت یونان را متهم کردند که در جزایر دریای اژه تجهیزات نظامی مستقر کرده‌ است. این موضع‌گیری‌ها ‌نسبتا جدید است و ترکیه پیش‌تر‌، یونان را به اشغال این جزایر متهم نکرده‌‌ بود.

در هفته‌های گذشته درگیری لفظی میان یونان و ترکیه بالا گرفته است. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، روز شنبه ۱۲ شهریورماه (۴ سپتامبر) یونان را متهم کرد که جزایر دریای اژه که وضعیت «غیرنظامی» دارند را به اشغال خود درآورده و برای هواپیماهای ترکیه ایجاد مزاحمت می‌کند.

او در جریان مراسم رونمایی از یک پهپاد ارتش این کشور گفت اگر این وضعیت ادامه پیدا کند، ترکیه به‌ وقتش پاسخ خواهد داد و یونان باید بهای سنگینی بپردازد.

بیشتر از جهان