یک مقام ارشد اسرائیل: تهدیدهای حکومت ایران هیچ‌گاه به اندازه امروز تا این حد جدی نبود

شرایط کنونی اسرائیل در برابر حکومت ایران مشابه وضعیت اسرائیل پیش از شروع جنگ «یوم کیپور» (جنگ رمضان) است

به‌گفته یک مقام ارشد نظامی در اسرائیل، محتوای آرشیو هسته‌ای دزدیده‌شده از ایران نشان می‌دهد که این حکومت در تلاش برای ساخت بمب‌ اتمی بود- Iranian Presidency / AFP

هم‌زمان با کاهش نظارت‌های آژانس بین‌‌المللی انرژی اتمی بر فعالیت‌های هسته‌ای حکومت ایران، نگرانی‌ها در اسرائیل از ادامه برنامه‌های موشکی و اتمی این کشور و نیز فعالیت‌های گروه‌های نیابتی وابسته به جمهوری اسلامی ایران افزایش یافت و یک مقام ارشد نظامی ارتش اسرائیل هشدار داد که تهدید‌های حکومت ایران هیچ‌گاه در گذشته مانند امروز تا این حد جدی نبودند و این تهدیدها به‌ اشکال مختلف در حال بیشتر شدن‌اند.

نشریه خبری-تحلیلی اسرائیل هیوم روز جمعه، ۲۵ شهریورماه ۱۴۰۱، در گفت‌وگو با یک مقام نظامی و کارشناس امور ایران در ارتش اسرائیل، نوشت که حکومت ایران طی سال‌های گذشته، هزینه زیادی برای برنامه اتمی، فعالیت‌های تروریستی و گروه‌های نیابتی خود در منطقه صرف کرده و خطر جمهوری اسلامی ایران در حال گسترش است.

اسرائیل هیوم در گزارش اخیر خود، به‌ نام دقیق این مقام نظامی اشاره نکرد اما او را رئیس اداره راهبردی در رکن سوم ستاد کل ارتش معرفی کرد. این نهاد دو سال پیش با تمرکز بر فعالیت‌ها و تهدیدهای حکومت ایران در ارتش اسرائیل ایجاد شد.

به‌‌ گفته این مقام نظامی اسرائیلی، ارتش این کشور باید در صورت لزوم برای ضربه زدن به ایران آماده باشد. در غیر این صورت، ممکن است خود را در شرایطی ببیند که دیگر برای واکنش دیر باشد.

این فرمانده نظامی اسرائیل شرایط کنونی اسرائیل در برابر حکومت ایران را با شرایط اسرائیل در سال ۱۹۷۳ و در آستانه جنگ اعراب و اسرائيل یا جنگ «یوم کیپور» (جنگ رمضان) مقایسه کرد. ارتش اسرائیل در اکتبر آن سال، با حمله‌ غافلگیرانه مصر و سوریه از شرق کانال سوئز و بلندی‌های جولان مواجه شد.

به‌گفته این مقام نظامی، اسرائیل باید هرچه بیشتر روی برنامه‌های نظامی بازدارنده‌ خود در قبال ایران هزینه کند و اگر این کار را نکند، در آینده باید چندین برابر هزینه کند.

JACK GUEZ / AFP

اسرائیل هیوم در بخش دیگری از گفت‌وگوی روز جمعه خود با این مقام نظامی کارشناس امور ایران در ارتش اسرائیل، نوشت که ایران سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰، با ایران امروز بسیار متفاوت است و بر این اساس، لازم است سیاست‌های راهبردی اسرائيل هم در برابر حکومت ایران تغییر کند و باید توان «بازدارندگی» خود را تقویت کند؛ چرا که انتظار می‌رود تهدیدهای حکومت ایران در سال‌های آینده تشدید می‌شود.

به‌ گفته این مقام نظامی اسرائیلی، حکومت ایران در حال تبدیل شدن به یک «ابرقدرت منطقه‌ای» است و از سه طریق مختلف اسرائيل را تهدیدی می‌کند؛ اولی تلاش برای دستیابی به تسلیحات اتمی، دومی تقویت نیروهای نیابتی در نزدیکی مرزهای اسرائیل مثل حزب‌الله لبنان و... و سومی حمایت و تجهیز گروه‌های شبه‌نظامی شیعی در عراق و یمن.

این کارشناس و مقام نظامی اسرائیلی، حکومت ایران را یک نظام ایدئولوژیک دارای منابع مالی معرفی کرد که هزینه می‌کند و بودجه‌ می‌گذارد تا به اسرائیل ضربه بزند و این موضوع که اسرائیلی‌ها کجا باشند، هم مهم نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌ گفته این مقام ارشد نظامی در اسرائیل، محتوای آرشیو هسته‌ای دزدیده شده از ایران نشان می‌دهد که این حکومت در تلاش برای ساخت بمب‌ اتمی بود و به دلیل تهدیدهای نظامی و فشار بین‌المللی از برنامه خود عقب کشید. اما فرض اسرائیل و دولت‌های غربی باید این باشد که عزم رهبران حکومت ایران تغییری نکرده است و آن‌ها منتظر شرایط مناسب‌اند.

او در بخش دیگری از گفت‌وگوی روز جمعه خود با اسرائیل هیوم، تایید کرد که ارتش اسرائیل عملیات‌های پرشماری علیه مواضع و نیروهای وابسته به‌ حکومت ایران در سوریه انجام داده است. به‌ گفته این مقام اسرائیلی، حکومت ایران در سوریه «صبر راهبردی» پیشه کرده و در این میان، اسرائیل موفق شده است بسیاری از برنامه‌ها و طرح‌های آن را خنثی کند.

به‌ نوشته نشریه اسرائیل هیوم، این مقام نظامی ارتش اسرائیل خلبان‌ یکی از جنگنده‌هایی بود که در اوایل سال ۲۰۰۰ قرار بود مراکز اتمی حکومت ایران را هدف قرار دهد. این خلبان جنگی در پاسخ به این پرسش که آیا در سال ۲۰۰۰، زمانی که برای حمله به مراکز اتمی ایران آماده می‌شدند، گمان می‌کرد حمله انجام شود؟ گفت: «ما در آن مقطع، خیلی‌ خیلی جدی درگیر موضوع بودیم و تمرین‌های بسیار زیادی انجام شده بود و در آمادگی کامل بودیم. زمانی هم که عملیات لغو شد، حس امنیت داشتیم و به تصمیم‌گیرندگان اعتماد داشتیم که کاری را که ضرورت ندارد، انجام نمی‌دهند.»