فرمان اجرایی بایدن: محدودیت سرمایه‌گذاری چین در آمریکا

قرار است جو بایدن با امضای یک فرمان اجرایی جدید سرمایه‌گذاری کشورهای خارجی، از جمله چین، در حوزه فناوری اطلاعات را محدود کند

فرمان اجرایی جدید جو بایدن بر اقدامات کمیته مخفی سرمایه‌گذاری خارجی در ایالات متحده آمریکا متمرکز است-SAUL LOEB / AFP

روزنامه نیویورک‌تایمز با انتشار مطلبی نوشت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، روز پنجشنبه، ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۲، فرمانی اجرایی را امضا خواهد کرد که به موجب آن دولت فدرال ایالات متحده این اختیار را پیدا می‌کند تا سرمایه‌گذاری‌های چین در حوزه اطلاعات و فناوری و به تبع آن دسترسی این کشور به اطلاعات خصوصی کاربرهای آمریکایی را محدود کند.

فرمان اجرایی جدید جو بایدن بر اقدامات کمیته مخفی سرمایه‌گذاری خارجی در ایالات متحده آمریکا متمرکز است؛ کمیته‌ای که حدود نیم قرن پیش تاسیس شد و عمده تمرکزش بر آن دسته از داد و ستدهای شرکت‌های آمریکایی با طرف‌های غیر آمریکایی قرار داشت که، مثل داد و ستدهای حوزه نظامی، می‌توانند امنیت ملی آمریکا را به خطر بیاندازند.

با این‌حال نیویورک‌تایمز می‌نویسد که فرمان اجرایی جدید دولت بایدن این امکان را به کمیته مورد نظر می‌دهد تا مبادلات تجاری شرکت‌های آمریکایی با طرف‌های خارجی را کنترل کند و اگر تشخیص دهد که این دست مبادلات، خاصه در حوزه تکنولوژی‌های جدید، اطلاعات خصوصی شهروندهای ایالات متحده را در اختیار شرکت‌های غیرآمریکایی قرار می‌دهد، اختیار اعمال محدودیت بر این مبادلات را خواهد داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی کاخ سفید، پس از امضای این فرمان اجرایی دولت آمریکا بر تبادل اطلاعاتی در حوزه «هوش مصنوعی، بیوتکنولوژی، محاسبات کوانتومی، انرژی‌های پاک» و برخی موارد دیگر نظارت بیشتری خواهد داشت.

نیویورک‌تایمز می‌نویسد اگر چه در متن فرمان اجرایی جدید رئیس جمهوری آمریکا نامی از چین نیامده اما دولت جو بایدن با این اقدام در واقع تمهیدی علیه برنامه «ساخت چین ۲۰۲۵» می‌چیند؛ برنامه‌ای که هفت سال قبل از سوی رئیس جمهوری چین اعلام شده بود.

در پیوند با این موضوع می‌توان به اظهارات روز سه‌شنبه پایتر ماج زاتکو، مسئول سابق امنیت توییتر، در مقابل کنگره آمریکا اشاره کرد. زاتکو در سخنانش گفت: «هند و چین به توییتر نفوذ کرده‌اند.» بر اساس گفته‌های این کارمند سابق توییتر دست‌کم نام یک نفر از ماموران امنیتی چین در فهرست کارمندهای توییتر دیده می‌شود.

پس از این اظهارات شرکت توییتر نیز با انتشار بیانیه‌ای به رد اظهارات زاتکو پرداخت و تاکید کرد فرایند استخدام افراد در این شرکت مستقل است و تحت تاثیر هیچ یک از عوامل خارجی قرار ندارد.

بیشتر از جهان