نقطه عطف تاریخ سوئد؛ جناح راست در آستانه تشکیل دولت

سوئد در قرن گذشته عمدتا تحت حکمرانی حزب سوسیال دموکرات بوده است

کریسترسون تاکید کرد که دولتی برای تمام سوئد و برای تمام شهروندان تشکیل می‌دهد-Fredrik SANDBERG / TT News Agency / AFP

اولف کریسترسون، رهبر حزب راست میانه «معتدل» (مودرات)، روز چهارشنبه گفت که کار تشکیل دولت را آغاز می‌کند. این در پی آن است که ماگدالنا آندرسون، نخست‌وزیر سوسیال دموکرات قبول کرد که در انتخابات اخیر شکست خورده است.

طبق آخرین آماری که اداره انتخابات ارائه کرد، به نظر می‌رسد، چهار حزب معتدل، دموکرات‌های سوئد، دموکرات مسیحی‌ها و لیبرال‌ها مجموعا موفق به فتح ۱۷۶ از ۳۴۹ کرسی شده‌اند. برخی آرا هنوز شمرده نشده‌اند اما بعید است نتیجه انتخابات تغییر چندانی پیدا نکند.

کریسترسون در فیلمی که در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد گفت: «من اکنون کار تشکیل دولتی جدید که بتواند امور را به سرانجام برساند آغاز می‌‌کنم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این انتخابات نقطه عطفی در تاریخ سوئد محسوب می‌شود. این کشور در قرن گذشته عمدتا تحت حکمرانی حزب سوسیال دموکرات بوده است. حالا اما حزب «دموکرات‌های سوئد» که ریشه‌هایش به جنبش برتری‌طلبان سفیدپوستان باز می‌گردد و همچنان گرایش‌های قوی ضدمهاجر دارد در آستانه تاثیرگذاری عمده بر سیاست‌های دولت است.

این حزب اکنون از حزب «معتدل» که جریان اصلی راست در سوئد است فراتر رفته و دومین حزب بزرگ پارلمان سوئد است. دموکرات‌های سوئد مشکلات کشور همچون جنایت دار و دسته‌ها را نتیجه ده‌ها سال سیاست باز در زمینه مهاجرت می‌دانند و این ادعا نزد بسیاری از رای‌دهندگان محبوب بوده است.

کریسترسون تاکید کرد که دولتی «برای تمام سوئد و برای تمام شهروندان تشکیل می‌دهد.» او افزود‌: «در جامعه آزرده‌خاطری‌های بسیاری وجود دارد: ترس از خشونت، نگرانی راجع به اقتصاد، جهان بسیار نامطمئن است و قطبی‌سازی سیاسی در سوئد هم بی‌اندازه زیاد شده است. بدین‌سان پیغام من این است که می‌خواهیم وحدت بیاورم و نه جدایی.»

حزب «دموکرات‌های سوئد» آرای بیشتری از حزب کریسترسون دارد اما رهبر آن، جیمی الکسون، موفق به جلب حمایت سایر احزاب برای نخست‌وزیر شدن نبود.

کریسترسون احتمالا خواهد کوشید دولتی ائتلافی با حزب دموکرات مسیحی و با حمایت پارلمانی دموکرات‌های سوئد و لیبرال‌ها تشکیل دهد.

بیشتر از جهان