نگرانی مقام‌های سازمان ملل از وقوع جنایت جنگی در پنجشیر

این نگرانی‌ها در پی بازتاب اسنادی از اعدام صحرایی افراد وابسته به جبهه مقاومت ملی و کشتار اسیران جنگی در پنجشیر به دست طالبان رخ داد

در پی بازتاب اسنادی از اعدام صحرایی افراد وابسته به جبهه مقاومت ملی و کشتار اسیران جنگی در پنجشیر به دست طالبان در رسانه‌های اجتماعی، هیات معاونت سازمان ملل متحد در کابل و ریچارد بنت، گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر این سازمان در امور افغانستان، روز چهارشنبه، ۱۴ سپتامبر ۲۰۲۲ (۲۳ شهریور)، با انتشار پیام‌هایی در این زمینه ابراز نگرانی کردند.

 یوناما در پیامی که در فیس‌بوک منتشر کرد، نوشت: «در مورد ادعاهای اخیر راجع به نقض جدی حقوق بشر در پنجشیر و جاهای دیگر به شدت نگرانیم.»

هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان افزود که طرفین درگیری تعهدات بین‌المللی روشنی به لزوم احترام به حقوق زندانیان دارند. یوناما در این پیام از ذکر نام جبهه مقاومت ملی و طالبان در حکم طرف‌های درگیر در افغانستان خودداری کرد، و به اسنادی نیز که از کشتار اسیران جبهه مقاومت ملی به دست طالبان در رسانه‌ها منتشر شده است، اشاره‌ای نکرد.

دفتر هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان افزود: «یوناما وضعیت را زیر نظر دارد و خواهان اجرای عدالت در مورد عاملان هر جنایتی است.»

در پی انتشار این پیام از سوی یوناما، ریچارد بنت، گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل در امور افغانستان، نیز در توییتی نوشت: «عمیقا در مورد جدیدترین ادعاهای اعدام‌های فراقانونی در پنجشیر نگرانیم.»

ریچارد بنت نیز مشابه یوناما تاکید کرد که اوضاع را از نزدیک دنبال می‌کند و از طرفین درگیری می‌خواهد که به قوانین بین‌المللی احترام بگذارند.

او افزود که خواستار تحقیقات فوری و جدی ادعاها در مورد اعدام‌های فراقانونی در پنجشیر است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از یک هفته پیش به این‌سو، درگیری‎های سنگینی در استان پنجشیر میان طالبان و نیروهای جبهه مقاومت ملی در شهرستان‌های آبشار، رخه، و دره ، در جریان است. عصر روز سه‌شنبه، ۲۲ شهریور، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، مدعی شد که ۴۰ عضو جبهه مقاومت ملی، به شمول چهار فرمانده ارشد این جبهه، در درگیری با طالبان کشته شده‌اند. مجاهد همچنین مدعی شد که ۱۰۱ عضو جبهه مقاومت ملی به اسارت طالبان درآمده‌اند. 

صبغت‌الله احمدی، سخنگوی جبهه مقاومت ملی، روز چهارشنبه، ۲۳ شهریور، کشته شدن ملک خان و محمدیار، دو تن از فرماندهان ارشد جبهه مقاومت ملی، را با هشت تن از افراد تحت امرشان تایید کرد، اما کشته شدن دو فرمانده دیگر و اسیر شدن بیش از ۱۰۰ تن از نیروهای این جبهه را رد کرد. 

سخنگوی جبهه مقاومت ملی همچنین افزود که در چهار شبانه‌روز گذشته، بیش از ۷۰ عضو طالبان در درگیری با نیروهای جبهه مقاومت ملی در شهرستان‌های مختلف پنجشیر کشته شده‌اند. 

اعضای طالبان با انتشار ویدیوهایی از جریان شکنجه و تیرباران اسیران جبهه مقاومت ملی، ادعا می‌کنند که قرارگاه‌های این جبهه را در برخی از نقاط پنجشیر تصرف کرده‌اند.

پخش گسترده ویدیوهای شکنجه و تیرباران اسیران جنگی به دست طالبان، خشم گسترده‌ مردم افغانستان را برانگیخته است. با این حال، غیر از یوناما و ریچارد بنت، نهادهای دیگر مدافع حقوق بشر و مقام‌های ارشد سازمان ملل متحد که اوضاع افغانستان را دنبال می‌کنند، تاکنون در این زمینه خاموش مانده‌اند.

بیشتر از جهان