خبرهای ضدونقیض در مورد کشته شدن فرماندهان ارشد جبهه مقاومت ملی در پنجشیر

خالد امیری ادعای سخنگوی طالبان را «توطئه و دروغ» خواند

طالبان روز سه‌شنبه، ویدیویی از اعدام صحرایی اعضای جبهه مقاومت ملی منتشر کردند-Haji_MalikDara/Twitter@

خالد امیری، فرمانده نیروهای جبهه مقاومت ملی افغانستان در پنجشیر، روز چهاشنبه، ۲۳ شهریور، در یک پیام صوتی، ادعای ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، در مورد کشته شدن ۴۰ عضو این جبهه از جمله چهار فرمانده ارشد و اسارت بیش از ۱۰۰ تن را «دروغ و توطئه» دانست و گفت که با همه قرارگاه‌های این جبهه در پنجشیر در ارتباط است.

طالبان روز سه‌شنبه، ویدیو اعدام صحرایی محمدیار و هفت تن از افرادش را در فضای مجازی منتشر کردند. خالد امیری در این پیام صوتی که یک عضو جبهه مقاومت ملی، با ایندیپندنت فارسی به اشتراک گذاشت، در این باره گفت: «وقتی دشمن بیش از ۱۰۰ نفر تلفات داد، ویدیو به شهادت رساندن فرمانده محمد یار را پخش کرد تا ادعا کند که پیروز شده‌ است؛ در حالی که پخش این ویدیو روسیاهی و شکست خودشان را به نمایش گذاشت.»

امیری می‌افزاید که طالبان با انتشار اخبار نادرست، تلاش می‌کند به خودشان روحیه بدهد.

با این حال، یک منبع نزدیک به جبهه مقاومت ملی در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی، کشته شدن حاجی ملک خان، فرمانده ارشد این جبهه در شهرستان دره، را تایید کرد و گفت که طالبان قرارگاه حاجی ملک خان را تصرف کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، عصر سه‌شنبه، ۲۲ شهریور، در توییتی ادعا کرد ۴۰ تن از نیروهای جبهه مقاومت ملی از جمله ملک خان، فهیم کماندو، محمد یار و جواد، جمعی از فرماندهان ارشد جبهه، در پنجشیر کشته شده‌اند. مجاهد همچنین مدعی شد که طالبان ۱۰۱ عضو جبهه مقاومت ملی را بازداشت کرده‌اند.

خالد امیری تایید کرد که شماری از نیروهای این جبهه، پس از اسارت به دست طالبان، تیرباران شده‌اند، اما کشته شدن فرماندهان ارشد این جبهه را رد کرد. او گفت: «ظلم و ستمی که جریان دارد، فردا یا پس‌فردا به فروپاشی رژیم فاشیستی و تروریستی این‌ها [طالبان] منجر می‌شود.»

امیری در مورد تهاجم طالبان به سنگرهای جبهه مقاومت ملی گفت: «به هر تعداد که نیروی بیشتر وارد پنجشیر شود، به همان میزان تلفاتشان بالا می‌رود.»

با این حال تاکنون نه طالبان ویدیو و شواهدی از اسارت یا کشته شدن فرماندهان جبهه مقاومت ملی منتشر کرده‌اند و نه جبهه مقاومت ملی، سند و شواهدی از زنده بودن آنان به اشتراک گذاشته است. در فضای مجازی، اطلاعات گوناگونی منتشر می‌شود و هواداران جبهه مقاومت طالبان را به توطئه و دروغ‌پراکنی متهم می‌کنند.

طالبان از یک هفته پیش، با اعزام هزاران جنگجوی پشتون به روستاهای پنجشیر، تلاش کردند قرارگاه‌های جبهه مقاومت ملی را تصرف کنند. در دو روز اخیر، چندین ویدیو از تیرباران شدن اسرای جبهه مقاومت ملی به دست طالبان منتشر شد. در یکی از این ویدیوها، چند عضو جبهه مقاومت ملی با دست‌های بسته بر بلندای یک کوه به ردیف نشانده شده‌اند و تیرباران می‌شوند. در ویدیویی دیگر، بازجویی و سپس پیکرهای تیرباران‌شده اعضای جبهه مقاومت نشان داده می‌شود.

صبغت‌الله احمدی، سخنگوی جبهه مقاومت ملی، نیز عصر سه‌شنبه، کشته شدن هشت تن از نیروهای این جبهه پس از اسارت به دست طالبان را تایید کرد، اما کشته شدن فرماندهان این جبهه و ادعای ذبیح‌الله مجاهد را نادرست خواند.