تلفات سنگین در نبرد پنجشیر؛ طالبان اسرای جنگی را تیرباران می‌کنند

سخنگوی طالبان ادعا کرد که تلفات سنگینی به نیروهای جبهه مقاومت ملی وارد شده است

در ادامه درگیری میان طالبان و نیروهای جبهه مقاومت ملی افغانستان در پنجشیر، عصر سه‌شنبه ۲۲ شهریور، سخنگوهای طالبان و جبهه مقاومت ملی از وارد شدن تلفات سنگین به دو طرف درگیری خبر دادند. در همین حال، اسناد و شواهد تازه‌ای به دست آمده است که نشان می‌دهد طالبان اسرای جنگی را در حالی که دست‌‎ها و چشم‌هایشان بسته است، تیرباران گروهی می‌کنند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، در توییتی اعلام کرد که جنگجویان این گروه در عملیاتی در شهرستان‌های رخه، دره و آبشار، چهار تن از فرماندهان ارشد جبهه مقاومت ملی را همراه ۴۰ تن از نیروهایشان کشتند. ذبیح‌الله مجاهد نام این فرماندهان را فهیم کماندو، جواد، محمدیار و ملک خان اعلام کرد.

سخنگوی گروه طالبان همچنین مدعی شد که ۱۰۱ تن از نیروهای جبهه مقاومت به اسارت این گروه درآمده‌اند. منابع نزدیک به جبهه مقاومت ملی کشته شدن فرماندهان ارشد این جبهه را رد کردند و گفتند ملک خان و فهیم کماندو قبل از ظهر سه‌شنبه، از محاصره طالبان خارج شدند و در مکانی امن به سر می‌برند. محمدیار عصر دوشنبه، پس از اسارت، به دست طالبان تیرباران شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، صبغت‌الله احمدی، سخنگوی جبهه مقاومت ملی افغانستان، در بیانیه‌ای گفت ۳۲ تن از اعضای واحدهای عمری و بدری، از واحدهای ویژه طالبان، روز شنبه، در درگیری با نیروهای جبهه مقاومت ملی، کشته شدند. احمدی افزود که روز یکشنبه نیز ۳۱ عضو طالبان و روز دوشنبه، ۸ عضو طالبان کشته شدند. سخنگوی جبهه مقاومت ملی افغانستان در مورد تلفات نیروهای این جبهه گفت در روز شنبه، سه عضو جبهه زخمی شدند و روز دوشنبه، ۱۱ عضو جبهه کشته شدند.

صبغت‌الله احمدی بدون اشاره‌ به ادعای ذبیح‌الله مجاهد، گفت: «مقاومت مردم افغانستان علیه ظلم و استبداد و تمامیت‌خواهی ادامه دارد.»

سخنگوی جبهه مقاومت ملی در ادامه افزود: «شهادت شماری از همرزمان ما نشان می‌دهد که مردم افغانستان حاضرند برای دفاع از جان، مال و ناموسشان از جان‌هایشان بگذرند و قربانی بدهند.»

احمدی در مورد وارد شدن تلفات به طالبان گفت: «تلفات گروه طالبان سنگین است و به کمک خداوند بی‌نیاز، شکست می‌خورند. روشنایی در راه است.»

در همین حال، سخنگوی جبهه مقاومت ملی در توییت جداگانه‌ای، کشته شدن هشت تن از نیروهای این جبهه را که به اسارت طالبان درآمده بودند تایید کرد و گفت: «طالبان برخلاف همه موازین اسلامی و انسانی و کنوانسیون سوم ژنو در مورد رفتار با اسیران جنگی، هشت تن از آزادگان سربلند را پس از اسارت، تیرباران نموده و به شهادت رسانیدند.»

طالبان چندین ویدیو از تیرباران اعضای جبهه مقاومت ملی در توییتر منتشر کردند. این ویدیوها نشان می‌دهند که اعضای جبهه مقاومت ملی در حالی که دست‌ها و چشم‎‌‌هایشان بسته است، تیرباران می‌شوند.

از یک هفته پیش، شماری از جنگجویان طالبان به فرماندهی عبدالقیوم ذاکر، فرمانده ارشد طالبان، برای سرکوب نیروهای جبهه مقاومت ملی افغانستان، به روستاهای پنجشیر حمله کردند. تمرکز حمله‌‎های طالبان روی شهرستان‌های رخه، دره آبشار است. نیروهای جبهه مقاومت ملی در ۲۳ قرارگاه در نقاط مرتفع و کوهستانی شهرستان‌های پنجشیر مستقرند و در یک سال گذشته بارها با طالبان وارد درگیری شدند.

احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان، همواره با ابراز نگرانی از تبدیل افغانستان به پناهگاه تروریسم، بر مبارزه با طالبان تاکید کرده است.