هیات اسراییلی در سفر به آمریکا «گزینه ب» برای ایران را بررسی می‌کند

مشاور امنیت ملی اسرائیل این هفته به واشنگتن می‌رود 

ایال هولاتا، مشاور امنیت ملی اسرائیل، ظرف چند روز آینده به واشنگتن خواهد- Mazen Mahdi / AFP

آمریکا و اسرائیل در هفته جاری دور جدیدی از مذاکرات راهبردی درباره برجام و مقابله با فعالیت‌های حکومت ایران در منطقه برگزار می‌کنند. وب‌سایت «آکسیوس» این خبر را به نقل از مقام‌های اسرائیلی و آمریکایی منتشر کرد. 

این مذاکرات در حالی انجام می‌شوند که گفت‌و‌گو‌های وین که ماه‌ها است با هدف اخیای برجام به طور غیرمستقیم بین واشنگتن و تهران در جریان بود، به بن‌بست خورده‌ است. 

با توجه به بن‌بست وین، دولت بایدن اخیرا به «گزینه ب» (Plan B) فکر می‌کند؛ یعنی وضعیتی احتمالی که در آن برجامی در کار نباشد. اسرائیل خواهان همکاری نزدیک با آمریکا در صورت گزینش چنین طرحی است. 

به گزارش آکسیوس، ایال هولاتا، مشاور امنیت ملی اسرائیل، ظرف چند روز آینده به واشنگتن خواهد رفت تا با همتای آمریکایی خود، جیک سالیوان، دیدار کند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هولاتا در صدر هیئتی با حضور نمایندگان وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مختلف نظامی و امنیتی اسرائیل به آمریکا می‌آید تا نشست گروه کاری راهبردی دو کشور در موضوع ایران برگزار شود. 

بایدن روز یکشنبه، ۲۴ آوریل، با نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، تلفنی گفت‌وگو کرد. به گزارش کاخ سفید، چالش‌های امنیتی جهان و منطقه و از جمله خطر ایران، از موضوعات گفت‌وگوی دو رهبر بود. به گفته دفتر بنت، نخست‌وزیر از جمله بر خواست دیرین اسرائیل برای حذف نشدن نام سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا تاکید کرد. 

بنت در پی گفت‌وگوی تلفنی گفت: «مطمئنم که رئیس‌ جمهوری بایدن که دوست حقیقی اسرائیل است و به امنیت آن اهمیت می‌دهد، نمی‌گذارد سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی حذف شود. اسرائیل موضع خود را در این مورد روشن کرده است: سپاه بزرگ‌ترین سازمان تروریستی جهان است.»

کاخ سفید در گزارش روز یکشنبه راجع به گفت‌وگوی تلفنی بنت و بایدن، گفت که این دو رهبر به رابطه‌ای در سطح شخصی رسیده‌اند که به هر دو کشور امکان می‌دهد در موضوعات مختلف به مواضع مشترک برسند.

بیشتر از جهان