اوکراین از کشورهای غربی تسلیحات بیشتر خواست

زلنسکی از متحدان اوکراین خواست که همکاری‌ها برای شکست روسیه را تقویت کنند

اوکراین روز سه‌شنبه ۱۳ سپتامبر (۲۲ شهریور) اعلام کرد که پس از عقب راندن نیروهای روسیه در شمال شرق، قصد دارد تمام قلمرویش را آزاد کند، اما از غرب خواست که تحویل سامانه‌های تسلیحاتی را سرعت ببخشند.

به گزارش رویترز، از روز شنبه که مسکو سنگر اصلی‌اش در شمال شرقی اوکراین را رها کرد و بدترین شکستش از ابتدای جنگ تاکنون را رقم زد، نیروهای اوکراینی موفق شدند ده‌ها شهر را بازپس بگیرند.

هانا مالیار، معاون وزیر دفاع اوکراین، با اعلام اینکه نبردها در شمال شرقی منطقه خارکیف همچنان ادامه دارد، گفت نیروهای ارتش این کشور در حال پیشروی به مناطق دیگرند. به گفته او، اوکراینی‌ها از انگیزه بالایی برخوردارند و عملیاتشان به‌خوبی برنامه‌ریزی شده است. او همچنین افزود: «هدف ما در حال حاضر، آزادسازی منطقه خارکیف و فراتر از آن، تمام سرزمین‌های تحت اشغال روسیه است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌‌جمهوری اوکراین، اواخر دوشنبه در یک سخنرانی ویدیویی گفت که غرب باید تحویل سامانه‌های تسلیحاتی را سرعت ببخشد. او از متحدان اوکراین خواست که همکاری‌ها برای شکست روسیه را تقویت کنند.

میخاییلو پودولیاک، مشاور زلنسکی، دلیل نیاز اوکراین به تسلیحات بیشتر را توضیح داد و گفت این کشور برای محافظت از غیرنظامیان و زیرساخت‌های حیاتی‌اش به دفاع هوایی نیاز دارد. او در توییتر نوشت: «در مرحله بعدی، ما برای آزادسازی لوهانسک/دونتسک و فروپاشی خط مقدم جبهه روسیه، سلاح لازم داریم.»

از زمان تهاجم روسیه به اوکراین در روز ۲۴ فوریه، واشنگتن و متحدانش میلیاردها دلار تسلیحات در اختیار کی‌یف قرار داده‌اند که به محدود کردن دستاوردهای مسکو کمک کرده است. نیروهای روسیه حدود یک‌پنجم خاک اوکراین را در جنوب و شرق تصرف کرده‌اند، اما کی‌یف در هر دو منطقه در حال حمله و تلاش برای بازپس‌گیری مناطق اشغالی است.

ارتش اوکراین روز سه‌شنبه هیچ پیشروی جدیدی گزارش نکرد و اعلام کرد نیروهای روسیه بخش‌هایی از منطقه خارکیف را که اوکراین بازپس گرفته است زیر آتش گرفته‌اند. بنا بر اعلام ارتش اوکراین، نیروهای اوکراینی به جنوب منطقه دونتسک‌ حمله کرده‌اند، جایی که مسکو در تلاش است برای فعالیت نیروهای نیابتی جدایی‌طلب در اختیار داشته باشد.

دنیس پوشیلین، رئیس منطقه جدایی‌طلب دونتسک، اعلام کرد که نیروهایش در حال دفع حملات اوکراین‌اند و گفت معتقد است وضعیت بهبود خواهد یافت. در سوی دیگر، در همسایگی دونتسک، فرماندار اوکراینی منطقه لوهانسک، که به تصرف مسکو درآمده است، گفت ممکن است حمله بزرگ اوکراین در آن‌جا به وقوع بپیوندد.

پیش از این، یک مقام ارشد نظامی ایالات متحده گفته بود که روسیه مناطقی در نزدیکی خارکیف را تا حد زیادی واگذار کرده و بسیاری از نیروهایش را از مرز عقب رانده است. ویدیویی که نیروهای مرزی اوکراین منتشر کرده‌اند نیز نشان می‌دهد که نیروهای اوکراینی شهر ووچانسک در نزدیکی مرز این کشور با روسیه را آزاد کردند، پرچم‌ها را آتش زدند و پوسترهای «ما با روسیه یکی هستیم» را پاره کردند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، نیز روز دوشنبه گفت که نیروهای اوکراینی با حمایت غرب «پیشرفت قابل‌توجهی» داشته‌اند.

واشنگتن هفته گذشته جدیدترین کمک تسلیحاتی‌اش به اوکراین از جمله مهمات برای سامانه‌های ضدموشکی هیمارس را اعلام کرد. پیش‌تر، سامانه‌های موشکی زمین به هوای ناسامس نیز به اوکراین ارسال شده بود که قادرند هواپیماها را سرنگون کنند.

در پی تازه‌ترین پیشروی‌های اوکراین، زلنسکی اعلام کرد که اوکراین تقریبا شش هزار کیلومتر مربع از سرزمین‌های این کشور را پس گرفته است. این دو برابر میزانی است که مقام‌های اوکراینی روز یکشنبه به آن اشاره کرده بودند.

در مقابل، در روسیه، دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، گفت هیچ بحثی در مورد بسیج سراسری برای تقویت عملیات در اوکراین وجود ندارد.

او به خبرنگاران گفت که روس‌ها همچنان به حمایت از ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، و تصمیم‌های او ادامه می‌دهند. کرملین روز دوشنبه اعلام کرده بود که عملیات نظامی تا دستیابی به اهداف روسیه ادامه خواهد داشت، اما از پاسخ به این سوال که آیا پوتین هنوز به رهبری نظامی خود اعتماد دارد یا خیر، چشم‌پوشی کرد.

بیشتر از جهان