کارشناس آمریکایی: ایران این بار با «تاکتیک‌های آماتوری» به سراغ آمریکا آمده است

گرام وود دسیسه قتل علیه جان مسیح علی‌نژاد، جان بولتون و سلمان رشدی را نشان از آمال حکومت ایران دانست

ایران پس از ترور سلیمانی که وعده «انتقام سخت» داد اما عملا به جز حمله به استان انبار در عراق کاری نکرد-ATTA KENARE / AFP

گرام وود، نویسنده مطرح آمریکایی-کانادایی، روز دوشنبه در مقاله‌ای با اشاره به سه سوءقصد در شش هفته اخیر علیه جان بولتون, سلمان رشدی و مسیح علی‌نژاد، گفت: «این سه واقعه نشان می‌دهند که ایران آماده دور دیگری از مقابله با آمریکا است و این‌ بار با تاکتیک‌هایی جدید و آماتوری‌تر به میدان آمده است.»

وود این مقاله را که در مجله «آتلانتیک» منتشر شد با اشاره به ترور قاسم سلیمانی در ژانویه ۲۰۲۰ آغاز کرد. یک مقام اطلاعاتی سابق آمریکا به وود گفته بود که بلافاصله پس از ترور سلیمانی، آمریکا پیغام شفاهی هم به ایران رساند. به گفته این مقام که از مسئولین پرونده سلیمانی بود، خلاصه این پیغام چنین بود: «ما سلیمانی را کشتیم اما همین است و بس و نمی‌خواهیم کارزاری علیه شما راه بیندازیم. اما اگر به حتی یک شهروند آمریکا آسیب بزنید به‌ شدت علیه‌ شما حمله خواهیم کرد و عاقبتی به جز شکست نخواهید داشت.»

به گفته وود، رفتار ایران پس از ترور سلیمانی که وعده «انتقام سخت» داد اما عملا کاری به جز حمله به استان انبار در عراق (که در آن هم هیچ آمریکایی کشته نشد) انجام نداد، نشان می‌دهد که این پیغام را شنیده و به آن عمل کرده است. البته مصدوم شدن شماری از سربازان آمریکایی در استان انبار نشان می‌دهد که حکومت ایران جسارت محک زدن محدوده‌های آمریکا را هم داشته است. اما به زعم وود، سه سوءقصد در شش هفته اخیر، نشان می‌دهد که ایران آماده رویارویی جدیدی با آمریکا است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این نویسنده به جزئیات این سو قصد پرداخته است: اول، دستگیری مردی از اهالی یانکرز با کلاشنیکفِ مسلح که در نزدیکی خانه علی‌نژاد در بروکلینِ نیویورک ظاهر شده بود. دوم، پرده برداشتن پلیس فدرال آمریکا از شکایت جنایی علیه شهرام پورصفی، یکی از نیروهای سپاه که متهم است به فردی در آمریکا پیشنهاد ارسال رمزارز برای دسیسه قتل جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق آمریکا، داده است و بالاخره سوءقصد به جان سلمان رشدی، نویسنده شهیر هندی-بریتانیایی که در روز ۱۲ اوت در شمال ایالت نیویورک انجام شد و هنوز معلوم نیست ضارب آن با ایران ارتباط داشته یا نه و اگر ارتباط داشته از چه نوعی بوده است.

وود در این‌جا به سفر چند سال پیش ضارب به لبنان و به‌اشتراک‌گذاشتن تصاویر خامنه‌ای و خمینی در صفحه فیس‌بوکش و همین‌طور دفاع نشریات مدافع حکومت ایران از ترور رشدی اشاره کرد.

افشان استوار، استاد دانشگاه تحصیلات تکمیلی نیروی دریایی آمریکا، به آتلانتیک گفت که از بعد از ترور سلیمانی، نیروهای نظامی و اطلاعاتی ایران می‌خواهند هر طور است ثابت کنند که آن‌ها هم می‌توانند مقام‌های ارشد کشورهای دشمن خود را بکشند و به‌دنبال رسیدن به طعمه‌ای بزرگ مثل مایک پمپئو، وزیر خارجه دولت دونالد ترامپ، یا بولتون‌اند.

استوار گفت: «مستاصلانه می‌خواهند به نوعی انتقام برسند. اما در زمینه اقدام‌های محرمانه مهارت لازم را ندارند.» اشاره استوار به اقدام‌هایی مثل ترور سلیمانی یا ترور محسن‌ فخری‌زاده به دست نیروهای اسرائیل بود که با عملیاتی پیشرفته انجام شد. او که متخصص سپاه پاسداران است به برخی پروژه‌های شکست‌خورده ایران برای ترور مقام‌های ارشد کشورهای دیگر در خارج از کشور اشاره کرد.

وود نوشت اما دسیسه قتل علی‌نژاد، رشدی و بولتون حتی به پیشرفتگی حمله حکومت ایران به رستوران میکونوس برلین در سال ۱۹۹۲ و کشتن رهبران وقت حزب دمکرات کردستان نیست و بیشتر شبیه حملات طرفداران داعش در سال ۲۰۱۵ است که در آن مرکزیت گروه در رقه سوریه نقشی به جز حمایت معنوی نداشت. یعنی در این‌جا نیز، دور جدیدی از تاکتیک‌های آماتوری انجام شده است.

او افزود که دولت بایدن در این‌ شرایط، گزینه‌هایی فرای افزایش تنش‌ها و درگیری نظامی با ایران دارد.

وود گفت بایدن باید احیای برجام را منوط به این وعده کند که ایران دست از عملیات تروریستی بین‌المللی خود بردارد و افزود که در غیر این صورت، هرگونه توافق با ایران به نظر بیشتر به نفع حکومت مستقر در تهران خواهد بود. او البته در ضمن گفت که نفس حمله‌های جسورانه از طرف ایران نشان می‌دهد که رهبری حکومت شاید اصلا به‌دنبال احیای برجام نباشد و مقاصد دیگری داشته باشد.