صدور قرار برای متهمان پرونده صیاد خدایی؛ مظنونین چه کسانی‌‌اند؟

از اظهارات سخنگوی قوه قضاییه چنین برمی‌آید که متهمان این پرونده در بازداشت نیستند

حسن صیاد خدایی، سرهنگ نیروی قدس سپاه پاسداران، روز یکشنبه، اول خرداد ۱۴۰۱ با پنج گلوله هدف قرار گرفت و کشته شد - YJC

رسانه‌ها در ایران به نقل از مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه خبر از صدور قرار برای گروهی از متهمان پرونده کشته شدن حسن صیادخدایی داده‌اند.

خبرگزاری ایرنا و صدا و سیما به نقل از ستایشی نوشته‌اند که تعدادی از این متهمان شناسایی و برای آنها قرار صادر شده، اما خبرگزاری میزان و برخی دیگر از رسانه‌ها نوشته‌اند برای این متهمان پس از دستگیری، قرار تامین صادر شده است.

صدور قرار تأمین یکی از مهم‌ترین ملزومات در رسیدگی‌های قضایی است که به منظور دسترسی به متهم و حضور بموقع وی در محکمه، جلوگیری از فرار یا مخفی شدن او صادر می‌شود.

براساس این تعریف و گفته‌های سخنگوی قوه قضائیه به نظر می‌رسد متهمان این پرونده می‌توانند مقام‌های سرشناس یا صاحب مقام در بدنه سپاه پاسداران باشند که پیش‌تر گزارش‌های تائید نشده‌ای درباره بازداشت آنها در این پرونده منتشر شده بود.

حسین طائب، فرمانده سابق سازمان اطلاعات سپاه که چندی پس از مرگ صیاد خدایی از سمت خود برکنار شد، از جمله افرادی است در همان روز‌های برکناری اخباری مبنی بر بازداشت او در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد.

مدتی بعد روزنامه آمریکایی نیویورک‌ تایمز اوایل تیر ماه گزارش کرد که یکی از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران به نام علی نصیری به ظن جاسوسی برای اسرائیل بازداشت شده است.

نصیری، فرمانده سابق سپاه حفاظت، هم این خبر را «شایعه»ای خواند که توسط «معاندین» منتشر شده است.

با گذشت چند ماه از مرگ صیاد خدایی و برکناری چند مقام ارشد اطلاعات سپاه پاسداران، حالا سخنگوی قوه قضائیه گفته که پرونده این فرمانده سابق سپاه در مرحله تحقیقات مقدماتی است و نمی‌تواند توضیحات بدهد چراکه تحقیقات این پرونده جزو اطلاعات طبقه‌بندی‌شده و محرمانه است.

حسن صیاد خدایی، سرهنگ نیروی قدس سپاه پاسداران، روز یکشنبه، اول خرداد ۱۴۰۱ با پنج گلوله هدف قرار گرفت و کشته شد. پس از اعلام خبر کشته شدن این عضو سپاه قدس، برخی مقام‌های جمهوری اسلامی از انتقام سخن گفتند و سرلشکر سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران، تاکید کرد که «انتقام خون او را به‌سختی خواهیم گرفت».

ستایشی در بخش دیگری از سخنانش در این نشست خبری، درباره چگونگی انتصاب مهدی تاج به ریاست فدراسیون فوتبال و اتهام‌های او، گفت: «در راستای هر انتخاب درون‌سازمانی مثل فدراسیون، مرجع برگزاری انتخابات و ناظر بر اساس مقررات موضوعه استعلام می‌گیرد. استعلامی در این زمینه صورت گرفت و پاسخ لازم هم به فدراسیون مربوطه داده شد. فدراسیون هم بررسی و اعلام نظر کرد و جمع‌بندی این شد که فرد مدنظر در انتخابات شرکت کند. با این حال اجازه بدهید پرونده‌ها را بررسی و بعد اعلام کنیم. در مرحله دادسرا به دلیل اینکه تحقیقات محرمانه است، بهتر است به آن نپردازیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در پاسخ به سوالی در خصوص محکومیت کارگران آذراب نیز گفت: «اتهام این افراد (۲۱ نفر) اخلال در نظم و آسایش عمومی از طریق برگزاری یک‌ تجمع غیرقانونی در شرکت آذراب است. چهار نفر تبرئه شدند و دادگاه ۱۷ متهم دیگر را به سه ماه و یک روز حبس تعزیری و تحمل ۳۰ ضربه شلاق تعزیری که به ۳۰ میلیون ریال جزای نقدی تبدیل شد، محکوم کرد. با توجه به اینکه این افراد سابقه‌دار نبودند، حبس به جزای نقدی هفت میلیون تومانی تبدیل و قرار تعلیق مجازات هم صادر شد. این افراد می‌توانند به کار خود ادامه دهند زیرا حکم یک سال تعلیق شده و پرونده هم در مرحله بدوی و قابل تجدیدنظر است.»

ستایشی درباره پرونده یکی از منصوبان وزرا که به دریافت رشوه متهم است، چنین توضیح داد: «حسب گزارش‌ها، برای این فرد به همراه یک فرد دیگر، به اتهام ارتشا قرار بازداشت موقت صادر شد و فعلا در زندان به سر می‌برد. این پرونده در حال تکمیل تحقیقات است و فرد پرداخت‌کننده رشوه نیز اکنون در بازداشت موقت است.»

او در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده «کروز» نیز گفت: «این پرونده ۶۰جلدی در شعبه ۴ دادگاه ویژه جرائم اقتصادی در حال رسیدگی است. هشت جلسه با قرائت کیفرخواست متهم ردیف اول تشکیل شد و دو جلسه هم دفاع کرد. اتهام ۱۸ نفر دیگر در حال رسیدگی است. به‌زودی ادامه رسیدگی‌ها انجام خواهد شد و امیدواریم تا نیمه اول آبان، این پرونده رسیدگی و تعیین تکلیف شود.»

در پرونده شرکت کروز پای حسین فریدون، برادر و مشاور ارشد حسن روحانی، رئیس‌جمهوری سابق ایران، در میان است. او متهم است که از مدیران شرکت قطعه‌سازی کروز میلیاردها تومان رشوه گرفته است و آن‌ها به فعالیت‌های انتخاباتی مجلس نهم در اسفند ۱۳۹۰ کمک کرده‌اند. این پرونده متهمان دیگری نیز دارد.

حسین فریدون در مهر ۱۳۹۸ نیز به دلیل پرونده رشوه‌خواری دیگری که به بدهکاران بانکی مربوط می‌شد، به پنج سال زندان محکوم شد.

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه نشست خبری خود، در پاسخ به سوالی درباره پیگیری‌های قضایی پرونده مرگ زن مریوانی گفت: «فردی به نام گوران قادری اقدام به گروگانگیری کرد و قصد تعرض به این خانم را داشت. این زن از طبقه دوم ساختمان به پایین پرت می‌شود و به دلیل شدت جراحات فوت می‌کند. ماوران انتظامی با نظر قضایی، به منزلی که فرد گروگانگیر در آن مخفی شده بود رفتند و گروگانگیر را دستگیر کردند و او اکنون در زندان است.»

بر اساس گزارش روزنامه همشهری، سلام شهیدی، همسر شلیر رسولی، خواستار اجرای حکم اعدام برای این متهم است. او تاکید کرد: «همسرم جانش را داد اما اجازه نداد که گوران به او دست‌درازی کند. او درست مقابل چشمان دختر و پسرمان از پنجره طبقه دوم به کوچه سقوط کرد و جان باخت و حالا تنها خواسته ما اعدام هرچه زودتر کسی است که زندگی ما را نابود کرد.»