فسادی دیگر در صنعت پتروشیمی؛ پنج هزار میلیارد تومان گم شد

صنعت پتروشیمی در جمهوری اسلامی یکی از گلوگاه‌های فساد سازمان‌یافته است

واگذاری ۶۰ درصد از سهام شرکت «مهر» به سرمایه‌گذار ایتالیایی، تبانی و حقوق‌های نجومی از دیگر تخلف‌های این شرکت است- پتروشیمی مهر

گزارش سازمان بازرسی کل کشور از فساد کلان دیگری در صنعت پتروشیمی ایران پرده برداشت.

پتروشیمی مهر نام شرکتی است که سازمان بازرسی کل کشور به‌تازگی گزارش تحقیق از عملکرد آن را به وزارت نفت، سازمان بورس و اوراق بهادار و کمیسیون اصل ۹۰ مجلس ارائه کرده است.

بر اساس این گزارش، این شرکت ۱۷۰ میلیون دلار معادل بیش از پنج هزار میلیارد تومان ارز حاصل از صادرات محصولات خود را بازنگردانده و آن‌طور که در این گزارش آمده است،‌ چنین «تخلفی» به کاهش تولید‌های این شرکت و در نهایت، کاهش برداشت میعانات گازی از میدان گازی پارس جنوبی منجر خواهد شد.

واگذاری پرحاشیه ۶۰ درصد از سهام شرکت به سرمایه‌گذار ایتالیایی، تبانی، حقوق‌های نجومی و تخلف‌های بورسی از دیگر تخلف‌های این شرکت اعلام شده‌اند. بدهی سه هزار میلیارد تومانی به پتروشیمی‌های جم و مروارید هم یک مورد دیگر است.

 شرکت پتروشیمی جم هم در نامه‌ای، از شورای عالی امنیت ملی خواست موضوع «بروز مشکلات امنیتی و سیاسی و اختلال اقتصادی ناشی از اقدام‌های مشکوک شرکت پتروشیمی مهر» را در دستور کار قرار دهد.

سازمان بازرسی کل کشور در گزارش خود، به «حقوق نجومی» یکی از اعضای تیم کارشناسی قیمت‌گذاری این شرکت نیز اشاره کرده است. هویت این فرد به‌اختصار «ع.ح» اعلام شده و فیش حقوقی‌ او نشان می‌دهد بابت یک کارشناسی، ۲۶ هزار دلار دریافت کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ابراهیم رضایی، یک عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، هم پیش‌تر، از وقوع فساد گسترده در پتروشیمی جم خبر داده و نوشته بود: «به جای پس گرفتن طلب ۱۷۰ میلیون دلاری کشور از سهامدار خارجی این پتروشیمی، شرکت را به وکیل سهامدار خارجی تقدیم کرده‌اند.»

شرکت پتروشیمی مهر تولیدکننده گرید پلی‌اتیلن در منطقه عسلویه و از زیرمجموعه‌های هلدینگ خلیج‌ فارس است که ۶۰ درصد سهام آن متعلق به سرمایه‌گذار خارجی و ۴۰ درصد سهام آن متعلق به شرکت صنایع ملی پتروشیمی ایران است.

روزنامه اعتماد هم گزارش کرد که این شرکت هم‌اکنون در آستانه ورشکستگی است. آن‌طور که این روزنامه نوشته است، پتروشیمی مهر از سال ۱۳۸۴ با سرمایه‌گذاری ۶۰ درصدی کنسرسیوم ژاپنی-تایلندی و سرمایه‌گذاری ۴۰ درصدی شرکت صنایع ملی پتروشیمی ایران تاسیس شد. این شرکت پس از مدتی با مشکلات ریز و درشت مواجه شد که توقف تولید زنجیره‌وار آن را در پی داشت و این کاهش بر فعالیت دیگر شرکت‌های پتروشیمی هم اثر گذاشت.

کاهش تولید در شرکت‌ پتروشیمی جم، مروارید، نوری و در نهایت کاهش برداشت میعانات گازی از میدان گازی پارس جنوبی از مهم‌ترین آثار این کاهش تولید اعلام شدند.

روزنامه «اعتماد» نوشت که این اتفاق‌ها در آستانه آغاز فصل سرما، «کشور را در تولید گاز مایع با مشکل مواجه می‌کند و آن را در معرض بحران تامین سوخت و انرژی شهری و صنعتی» قرار خواهد داد.

در این میان، تنها محمد اسلامی، مدیرعامل پتروشیمی مهر، با دستور قضایی برکنار و حکم او باطل شد و از دیگر اقدام‌های صورت‌گرفته در این پرونده اطلاع چندانی در دست نیست.