تابوت ملکه فقید بریتانیا به ادینبرو منتقل شد

شمار زیادی از مردم سوگوار اسکاتلند، به‌ منظور ادای احترام به ملکه الیزابت در مسیر حرکت کاروان حمل پیکر او حاضر شدند

تابوت ملکه الیزابت دوم، روز یکشنبه ۱۱ سپتامبر ۲۰۲۲، غرق در گل و مزین به پرچم بریتانیا، از کاخ بالمورال در اسکاتلند، به ادینبرو منتقل شد. هزاران نفر از مردم سوگوار و علاقمندان به ملکه الیزات، در خیابان‌ها و جاده‌ها حاضر شدند تا در سکوت، با ملکه وداع کنند و گل نثار تابوت او کنند.

آسوشیندپرس نوشت تابوت ملکه فقید با دسته گل‌های مختلف، از جمله گل نخود که از گل‌های مورد علاقه ملکه الیزابت بود، پوشاند شده است.

نیکلا استرجن، وزیر اول اسکاتلند، با انتشار توییتی نوشت:«لحظه‌ای تلخ و غمگین است، [وقتی] علیاحضرت، ملکه، بالمورالِ محبوب خود را ترک می‌کند. امروز، در حالی‌که ملکه به‌ سوی ادینبورو سفر می‌کند، اسکاتلند به زنی خارق‌العاده ادای احترام خواهد کرد.»

همزمان با عبور خودروی حامل تابوت بلوطی ملکه فقید بریتانیا، بسیاری از عزاداران به‌ سمت این خودرو شاخه‌های گل پرتاب کردند و برخی دیگر، با دوربین تلفن‌های همراه‌شان، این لحظه تاریخی را ثبت کردند. با این‌همه در ویدیوها دیده می‌شود که سکوت، ویژگی مشترک تمام کسانی بود که به‌منظور ادای احترام به ملکه الیزابت، در مسیر خودروی حامل پیکر او حاضر شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این مراسم درست پس از آن برگزار شد که پسر ارشد ملکه الیزابت، چارلز سوم، به‌صورت رسمی به‌عنوان پادشاه جدید بریتانیا، که ولز، اسکاتلند و ایرلند شمالی را نیز در برمی‌گیرد، بر تخت سلطنت بنشیند. پادشاه بریتانیا، در اظهارات روز یکشنبه‌اش گفت:«من عمیقا نسبت به این میراث بزرگ و وظایف مسئولیت‌های سنگین پادشاهی، که اکنون به من رسیده است، آگاهم.»

مراسم روز یکشنبه با ناآرامی نیز همراه بود و پیش از سخنرانی چارلز سوم در ادینبورو، یک زن معترض رهبران سیاسی بریتانیا را به تلاش برای «لغو سلطنت» دعوت می‌کرد؛ اقدامی که با مداخله نیروهای پلیس و بازداشت فرد معترض همراه شد.

 تابوت ملکه الیزابت دوم، به قلعه هالیرود‌هاوس تشییع شد و سپس ۲۴ ساعت در کلیسای سنت‌جایلز در ادینبرو برای ادای احترام مردم قرار خواهد گرفت. پیکر ملکه الیزابت دوم قرار است روز ۱۹ سپتامبر دفن شود. 

بیشتر از جهان