آزمایش بکارت هنوز هم در ۲۰ کشور جهان رواج دارد

آزمایش بکارت اغلب عبارت است از وارسی چشمی یا فیزیکی پرده بکارت، اما اکثر متخصصان در این نکته اتفاق‌نظر دارند که هیچ‌گونه شواهد زیست‌شناختی دال بر اعتبار این ارزیابی وجود ندارد

قرن‌ها است که افسانه‌هایی نهادینه درباره بکارت، زندگی زنان و نقش آنان را در مناسک عشق‌ورزی تحت‌الشعاع قرار داده است.

درست در زمانی که شاید به این باور متمایل شده باشیم که اقدام‌های پیرامون اثبات «پاکی» جنسی دیگر به تاریخ پیوسته است، اما کاربران رسانه‌های اجتماعی به افزایش شمار ویدیو‌هایی از مراسم «آزمایش بکارت» اشاره کرده‌اند که تا بیش از ۱۰میلیون بار در «تیک‌تیک» دیده شده‌اند.

با آنکه انواع شکل‌ها‌ و برداشت‌ها‌ از این موضوع به طرز گسترده محکوم شده است، گمان می‌رود که بیش از ۲۰ کشور دنیا همچنان به نوعی به رعایت این رسم ادامه می‌دهند.

دنیای غرب به هر دری زده است تا به شکلی جلو رواج آزمایش بکارت را بگیرد و البته در پی محکوم شدن این اقدام از سوی سازمان جهانی بهداشت و نهادهای سازمان ملل متحد که آن را نقض حقوق بشر به شمار می‌آورند، دولت بریتانیا در حال طی مراحل غیرقانونی کردن آن در انگلستان و ولز است.

اما با افزایش ناگهانی شمار ویدیوهایی که این رسم را، خارج از پیش‌زمینه اصلی و محلی آن، در فضای مجازی به نمایش در می‌آورد، کارشناسان بر اهمیت درک پس‌زمینه‌های برگزاری مراسم‌هایی که به کاربران نمایش داده می‌شود، تاکید می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آزمایش بکارت اغلب عبارت است از وارسی چشمی یا فیزیکی پرده بکارت توسط متخصص امور پزشکی، اما اکثر متخصصان امور پزشکی در این نکته اتفاق‌نظر دارند که هیچ‌گونه شواهد زیست‌شناختی دال بر اعتبار این ارزیابی وجود ندارد.

با این حال، در این ویدیوها که در سطح وسیع در فضای مجازی منتشر می‌شود، اجرای رسم متفاوتی در میان اعضای جامعه کولیان رومانی‌تبار را مشاهده می‌کنیم که در اروپای غربی، مخصوصا در فرانسه و اسپانیا، زندگی می‌کنند.

«فکر نمی‌کردم امروز چنین رشتویی بنویسم، اما آزمایش بکارت هم‌اکنون در تیک‌تاک همه‌بین شده است، مخصوصا مراسمی که اعضای جامعه کولیان در غرب اروپا اجرا می‌کنند. حرف بیش از ۱۰ میلیون بار دیده شدن این ویدیو است.

در این رشتو می‌توانم کمی توضیح دهم (و پاک می‌کنم)» سوفیا اسمیت گیلر(@sophiasgaler)، ۳ سپتامبر ۲۰۲۲

اما تمرکز این آزمایش بر وجود «اونرا» (Honra -Honor) است که پالوما گی-وای بلاسکو (Paloma Gay-y Blasco)، انسان‌شناس اجتماعی، آن را «ویژگی فیزیکی و ملموسی» توصیف می‌کند «که می‌گویند در واژن زن قرار دارد».

این مدرس دانشگاه سنت اندروز در توضیح این مراسم می‌گوید: «دختری که واقعا دست‌نخورده تلقی شود، باید ناحیه بیرونی آلت تناسلی‌اش سفت و صورتی باشد. اما تا وقتی «اونرا»ی او خراب نشده باشد یا از بین نرفته باشد، او را باکره می‌دانند.»

او می‌گوید، جوامع کولی در اسپانیا معتقدند که درون بدن زن باکره چیزی به نام اووا (Uva - انگور) وجود دارد، که «دانه‌ای سفید یا متمایل به خاکستری و سفت به اندازه نخود» است «که اونرای او درون آن است».

«[اونرا] مایعی زردرنگ است که وقتی زنی دخول مردی را برای نخستین بار تجربه می‌کند، یا وقتی زنی حرفه‌ای در مراسم ازدواج [آن زن] باکرگی‌اش را از بین می‌برد، می‌ریزد و از بین می‌رود.»

«دارم [مطالب تیک‌تاک را] بالا پایین می‌کنم، آیین معمول شبانه‌ام پیش از خواب، یکی دیگر که در FYP من توصیه شده- این بار از فرانسه، که اولین بار در ژوییه بارگذاری شده.» 

«و بعدتر چند ویدیوی دیگر، یک ویدیوی اسپانیایی دیگر، که در ماه اوت منتشر شده است.»

سوفیا اسمیت گیلر(@sophiasgaler)، ۳ سپتامبر ۲۰۲۲

این آیین- که به منظور اثبات و گرامیداشت باکرگی عروس است، وجه محوری‌ مراسم‌‌های ازدواج‌ کولیان است.

«آجونتواورا» (ajuntoaora)- زنی حرفه‌ای که او را برای «وارسی» باکرگی دختران دعوت می‌کنند- برای آن که اونرا را بیرون بیاورد، در اتاقی به عروس می‌گوید به پشت دراز بکشد، با بالشی زیر قسمت پایین کمرش، و پاهای خود را باز کند.

این زن سپس  با انگشتان خود لبه بیرونی آلت تناسلی عروس را باز می‌کند تا رنگ و سفتی بخش درونی آن را وارسی کند.

اگر باکرگی عروس مورد تایید آجونتواورا باشد، می‌گوید:«مانند زمانی است که از شکم مادرش به دنیا آمد» و بعد برای تایید سخنانش سایر زنان پیر یا دنیادیده را فرا می‌خواند.

سپس انگشت اشاره‌اش را که دستمال سفیدی آراسته به روبان یا توری دور آن پیچیده، درون آلت تناسلی عروس فرو می‌کند تا « بکارت را با ترکاندن آن انگور از بین ببرد».

سپس این کار را تکرار می‌کند تا رنگ‌دانه‌های زرد موسوم به «گل رز» را بیرون بیاورد.

سوفیا اسمیت گیلر، خبرنگار و نویسنده کتاب «از دست دادن باکرگی: آموزش رابطه جنسی در قرن ۲۱»، در رشته‌پیام‌هایی در توییتر توضیح می‌دهد که آجونتواورا در واقع غده‌های بارتولین را فشار می‌دهد؛ «‌جفت غده‌هایی به اندازه نخود درست در پشت دو طرف لبه آلت تناسلی و در نزدیکی دهانه آن».

«آن‌ها به لیز شدن کمک می‌کنند و به همین دلیل است که دستمال خون‌آلود نمی‌شود، بلکه به ماده‌ای زرد و سفیدفام آغشته می‌شود.»

البته پزشکان به‌کلی وجود «اونرا» را رد می‌کنند و بنابراین، برای این «آزمایش باکرگی»، مانند سایر [آزمایش‌‌های باکرگی]، هیچ توضیح زیست‌شناختی وجود ندارد.

اسمیت گیلر در ویدیویی در مخالفت با این کار می‌گوید، ویدیوهای مراسم کولی‌ها که صفحه او را به نام « صفحه‌ای برای شما» پر کرده است، مدتی است که در اینترنت منتشر شده است و قدمت یکی از چهار ویدیویی که فقط در یک شب پیدا کرده، به ماه ژوئن می‌رسد.

او سرسختانه می‌گوید که این به‌اصطلاح آزمایش «به هیچ وجه ربطی به سابقه جنسی کسی ندارد».

و تاکید می‌کند که «با هیچ‌گونه بررسی فیزیکی نمی‌توان چیزی را مشخص کرد».

گی-ا‌ی بلاسکو می‌گوید بها دادن به آزمایش باکرگی در مناسک کولی‌ها «بر اساس معیار اخلاقی دوگانه‌ای است: زنان باید خیلی بیشترتر از مردان بر تمایلاتشان غلبه کنند».

او می‌نویسد: «هرچند در اخلاقیات (کولی‌ها) مفهوم دخول جنسی، در همسانی لذت‌بخشی و جداناپذیری آمیزش و تمایل جنسی زن و مرد ریشه دارد، تاکید زیادی بر کنترل [آن] می‌شود.»

او می‌گوید «پیوند دادن همیشگی ازدواج به از دست رفتن باکرگی زن» به قدری قوی است که واژه زن مجرد (موزا) با باکره (ویرجین) مترادف است.

 سازمان جهانی بهداشت آزمایش بکارت را «نقض حقوق بشر قربانی» نامیده است که دارای «پیامدهای فوری و درازمدت سرنوشت‌سازی برای سلامت جسمانی، روانی و اجتماعی» است.

© The Independent

بیشتر از جهان