ماریا بوتینا، مأمور روسیه از زندان آزاد شد

بوتینا سعی در نفوذ در انجمن ملی اسلحه آمریکا داشت

ماریا بوتینا، زن روسی که اعتراف کرد جاسوس بوده و به دنبال نفوذ به گروه‌های سیاسی مانند انجمن ملی اسلحه (NRA) و مسکو بوده است، قرار است پس از آزاد شدن از زندان، از کشور اخراج شود.

بوتینا، ۳۱ ساله، در اوایل سال جاری پس از اینکه به گناهش اقرار کرد، به جرم یک مورد توطئه به ۱۸ ماه زندان محکوم شد.

اکنون پس از سپری کردن مدت محکومیت، از زندانی کم محافظ در تالاهاسی آزاد و به یک مرکز نگهداری موقت برای اخراج در میامی منتقل شد. او قرار است روز شنبه وارد مسکو شود.

این زن بومی سیبری و دانشجوی سابق فارغ التحصیل دانشگاه آمریکایی در واشنگتن، اعتراف کرد که برای پیوستن به انجمن ملی اسلحه (NRA) با یک مقام روسی و دو آمریکایی توطئه کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از آنجا بوتینا قصد داشت خطوط ارتباطی غیررسمی بین مسكو و لابی‌گران اسلحه را باز كند، با گروهی که با رئیس جمهور دونالد ترامپ رابطه چشمگیری داشته است.

دادستان‌های فدرال گفتند كه بوتینا به دنبال جاسوسی سنتی نبوده، درعوض برای جلب رضایت و بهبود روابط بهتر بین واشنگتن و روسیه با محافل جمهوریخواه ارتباط برقرار كرده است.

این اتهام ناشی از پیوند بوتینا با الكساندر تورشین، معاون فرماندار بانك مركزی روسیه است كه بعداً از سوی وزارت خزانه داری آمریكا مورد تحریم قرار گرفت. واشنگتن ادعا كرد كه وی توسط آقای تورشین هدایت شده است.

یکی از این دو آمریکایی در عین حال پل اریکسون، فعال در کارزار جمهوریخواهان، دوست پسر بوتینا بود که به دلیل رابطه با بوتینا اتهامی متوجه او نشد.

این زن روسی در زمان حضورش در ایالات متحده همچنین برنامه‌های شام ترتیب می‌داد و در مراسم‌های مختلف با سیاستمداران برجسته شرکت می‌کرد. او در سال ۲۰۱۵ در یک رویداد انتخاباتی ترامپ حضور یافت و از او پرسید که آیا می‌خواهد روابط بهتری با روسیه داشته باشد؟

آقای ترامپ به بوتینا پاسخ داد كه «او با پوتین بسیار خوب کنار می‌آید».

در حالی که هنوز مشخص نیست که از بوتینا هنگام بازگشت به مسکو چه استقبالی خواهد شد، ولادیمیر پوتین پیش از این عصبانیت خود را از این پرونده ابراز کرده و او را بیگناه خوانده بود.

او در ماه اپریل گفت: «این یک توهین است. هنوز مشخص نیست که او به چه دلیل محکوم شده یا چه جرمی مرتکب شده است. فکر می‌کنم این یک نمونه اصلی برای حفظ ظاهر است. آنها این دختر را دستگیر كردند و به زندان انداختند، اما هیچ چیزی از او نداشتند، بنابراین برای اینکه احمقانه به نظر نرسد به او ۱۸ ماه زندان دادند تا نشان دهند که او برای چیزی مقصر است».

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/news

© The Independent