طالبان با لشکر کشی به پنجشیر، به ده‌ها خانواده دستور تخلیه دادند

خانواده‌های که به کوچ اجباری تهدید شدند، به همکاری با جبهه مقاومت ملی متهم شده‌اند

طالبان در شهرستان پریان، به ده‌ها خانواده دستور دادند که تا سه روز خانه‌های شان تخلیه کنند-SHAH MARAI / AFP

حدود ۲۰۰ جنگجوی طالبان از کابل و مرکز پنجشیر، صبح روز شنبه ۱۹ شهریور، با خودروهای نظامی و سلاح‌های سبک و سنگین برای جنگ علیه نیروهای جبهه مقاومت ملی در بخش‌هایی از دره عبدالله خیل شهرستان دره مستقر شدند.

نیروهای طالبان همزمان در شهرستان پریان، به ده‌ها خانواده دستور دادند که ظرف سه روز خانه‌هایشان را تخلیه کنند. بر اساس دستور طالبان، خانواده‌ها حق ندارند اموال، دام‌ها و مواد خوراکی‌شان را به مکان دیگری منتقل کنند. این خانواده‌ها که ساکنان روستاهای گور پی‌تو، کوهسار و کوجان‌اند، به همکاری با جبهه مقاومت ملی متهم شده‌اند.

یکی از ساکنان پریان، با شرط محفوظ ماندن نامش، گفت خانواده‌هایی که به کوچ اجباری تهدید شدند، از طالبان درخواست کردند اجازه دهند محصولات مزارعشان را برداشت و بعد خانه‌هایشان را تخلیه کنند، اما طالبان به این خانواده‌ها تنها سه روز مهلت داده‌اند.

پیش‌ازاین نیز شماری از خانواده‌های پنجشیری به اتهام همکاری با جبهه مقاومت ملی از خانه‌هایشان کوچانده شده‌اند. ساکنان شهرستان دره گفتند روستاهای پامیر، تنخو، منجنستو، ارغج، دهدادو، تمبنه، گیوج، کرامان، پسگران، زردی و شماری دیگر از روستاهای این شهرستان، خالی از سکنه شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طالبان با کوچاندن اجباری ساکنان این روستاها تلاش می‌کنند راه‌های رسیدن مواد غذایی و تسلیحات به نیروهای جبهه مقاومت ملی را مسدود کنند، اما این تلاش‌ها در یک‌سال گذشته بر فعالیت جبهه مقاومت ملی تاثیری نداشته است.

با این حال، لشکرکشی تازه طالبان به شهرستان دره استان پنجشیر، به منظور راه‌اندازی دوباره جنگ برای تصرف یکی از پایگاه‌های جبهه مقاومت ملی صورت گرفته است. پایگاه جبهه مقاومت ملی در دره عبدالله خیل بسیار مستحکم است و طالبان در یک‌سال گذشته نتوانستند به آن نزدیک شوند.

به گفته ساکنان دره، پیش‌ازاین نیز شمار زیادی از جنگجویان طالبان در روستای عبدالله خیل، مناطق کوهستانی و مسیرهای منتهی به پایگاه نظامی جبهه مقاومت ملی حضور داشتند، اما حدود ۲۰۰ جنگجوی تازه‌نفس این گروه به دستور ملا عبدالقیوم ذاکر برای سرکوب عازم این منطقه شدند. ملا عبدالقیوم ذاکر، از فرماندهان ارشد جناح قندهار طالبان است و در بیستم اوت، به‌ سمت مسئول نظامی پنجشیر و اندراب گماشته شد. ذاکر در اواخر اوت، با راه‌اندازی دو حمله به پایگاه‌های جبهه مقاومت ملی در دره آرزو، با شکست مواجه شد و نتوانست هیچ یک را تصرف کند.

تاکنون (ظهر شنبه) گزارشی از وقوع درگیری در پنجشیر نرسیده است، اما ساکنان شهرستان دره گفتند آمادگی طالبان برای حمله به مواضع جبهه مقاومت ملی، آنان را در مورد آغاز موج جدیدی از درگیری‌ها نگران کرده است.