مقتدی صدر بازگشت نمایندگانش به مجلس عراق را ممنوع کرد

سخنگوی صدر: «انحلال مجلس بدون بازگشت نمایندگان جریان صدر امکان‌پذیر خواهد بود»

پس از مخالفت دادگاه عالی عراق با انحلال مجلس این کشور، زمزمه‌ها و تلاش‌هایی برای بازگشت نمایندگان جریان صدر به مجلس شکل گرفت، در واکنش به این تلاش‌ها، صالح محمد العراقی، سخنگوی مقتدی صدر، روحانی پرنفوذ شیعه در عراق به نقل از او اعلام کرد بازگشت نمایندگان جریان صدر به مجلس ممنوع است.

محمد العراقی در بیانیه‌ای که متن کامل آن را در حساب شخصی‌اش در توییتر منتشر کرد، تاکید کرد: «انحلال مجلس بدون بازگشت نمایندگان جریان صدر امکان‌پذیر خواهد بود.»

مقتدی صدر می‌گوید به‌هیچ‌وجه با «چارچوب هماهنگی شیعیان عراق» توافق نخواهد کرد و کناره‌گیری نمایندگان جریان صدر از مجلس نیز با این هدف انجام شد که تمام راه‌ها برای توافق با آن‌ها بسته شود.

ائتلاف چارچوب هماهنگی شیعیان عراق، متشکل از گروه «دولت قانون» به رهبری نوری المالکی، «ائتلاف الفتح» به رهبری هادی العامری، «عصائب اهل حق» به رهبری قیس خزعلی، ائتلاف «نیروهای دولت ملی» به رهبری عمار الحکیم و سازمان «حشد الشعبی» به رهبری فالح الفیاض است. این ائتلاف از حمایت جمهوری اسلامی ایران برخوردار است.

مقتدی صدر با تاکید براینکه ائتلاف چارچوب هماهنگی شیعیان عراق به سهمیه‌بندی سیاسی در توزیع قدرت متکی است، دیگر سیاستمداران و هم‌پیمانان را نیز به کناره‌گیری دعوت کرد تا مجلس عراق مشروعیت خود را از دست بدهد و منحل شود. صدر در این بیانیه درباره روی کار آمدن «دولت فاسد» در صورت منحل نشدن مجلس، هشدار داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روحانی پرنفوذ شیعه در عراق پیش‌تر نیز از دادگاه علی این کشور خواست که حکم انحلال مجلس را صادر کند اما این دادگاه در پاسخ به درخواست صدر و حامیان او اعلام کرد باوجود تداوم بحران سیاسی، نمی‌تواند مجلس را منحل کند، زیرا انحلال مجلس در محدوده اختیارات این دادگاه نیست. 

مقتدی صدر که حالا از انحلال مجلس با حکم دادگاه ناامید است، راهکار خروج از بحران سیاسی را ابقای رئیس‌جمهوری و نخست‌وزیر فعلی می‌داند که با نظارت آنان، انتخابات زودهنگام با کمک‌های بین‌المللی، برگزار شود.

بحران سیاسی در عراق پس از انتخابات ماه اکتبر گذشته (۲۰۲۱) آغاز شد و به نقطه بی‌سابقه‌ای از درگیری‌ها و اعتراض‌های خونین خیابانی در این کشور رسید.

در اوت امسال نیز پس از کناره‌گیری رسمی صدر از سیاست، حامیان مسلح او به خیابان‌ها آمدند و به برخی ساختمان‌های دولتی در منطقه سبز بغداد حمله کردند. درگیری‌های آن‌ها با نیروهای امنیتی و گروه‌های شبه‌نظامی موردحمایت ایران، مرگبار و خونین بود.

مقتدی صدر بیشترین آرای انتخابات اکتبر را به دست آورد، اما در ژوئن از قدرت کناره‌گیری کرد. پس‌ از آن نیز نمایندگان عضو جنبش صدر که حدود یک‌چهارم اعضای مجلس عراق را تشکیل می‌داند، دسته‌جمعی استعفا کردند و از آن زمان تاکنون پیوسته درخواست انحلال مجلس و برگزاری انتخابات زودهنگام را مطرح کرده‌اند. 

مجلس عراق، نهاد قدرتمندی است که علاوه بر تصویب قوانین، رئیس‌جمهوری و نخست‌وزیر این کشور را نیز تعیین می‌کند.

بیشتر از جهان