نشست یادبود احمدشاه مسعود در مجلس بریتانیا برگزار شد

سخنرانان در مورد میراث مسعود برای افغانستان و نقش او در مبارزه با تروریسم و طالبان صحبت کردند

این نشست در آستانه بیست‌ویکمین سالروز کشته شدن احمدشاه مسعود و در حالی برگزار شد که افغانستان بار دیگر تحت سلطه طالبان است-ایندیپندنت فارسی

هواداران جبهه مقاومت ملی افغانستان و شماری از نمایندگان مجلس بریتانیا بعدازظهر چهارشنبه، ۱۶ شهریور، برای گرامیداشت یاد احمدشاه مسعود، قهرمان ملی افغانستان، نشستی در محل پارلمان بریتانیا برگزار کردند.

عبدالله خنجانی، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی که از شرکت‌کنندگان این نشست بود، به ایندیپندنت فارسی گفت که این مراسم به ابتکار نهاد افغان‌های متحد در گلاسکو برگزار شد و الیسون تولیس و پاتریک گریدی، دو نماینده اسکاتلندی مجلس بریتانیا، در آن سخنرانی کردند.

محور سخنرانی‌های این نشست میراث احمدشاه مسعود برای افغانستان، اوضاع این کشور ۲۱ سال پس از مرگ او و حوادث جاری در افغانستان بود.

عبدالله انس، چریک پیشین که عرب‌تبار است نیز در نشست یادبود احمدشاه مسعود سخنرانی کرد. او که در دهه ۸۰، از همراهان عبدالله عزام و اسامه بن لادن در افغانستان بود و مسئولیت دفتر خدمات القاعده (مکتب‌الدخدمات) در پیشاور را برعهده داشت، بعدا راهش را از القاعده جدا کرد و با احمدشاه مسعود روابطی نزدیک و دوستانه برقرار کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این نشست، نسیم مدبر، نماینده مجلس پیشین افغانستان، عبدالله خنجانی، معاون وزارت دولت در امور صلح در دولت پیشین افغانستان، و شماری از فعالان مدنی و هواداران جبهه مقاومت ملی در مورد کارنامه و نقش احمد شاه مسعود در زنده نگه داشتن مقاومت علیه طالبان سخنرانی کردند.

این نشست در آستانه بیست‌ویکمین سالروز کشته شدن احمدشاه مسعود و در حالی برگزار شد که افغانستان، از جمله مرکز استان پنجشیر که آرامگاه مسعود در آن قرار دارد، اینک در کنترل طالبان است. طالبان در دوره نخست حاکمیت خود از ۱۹۹۶ تا پایان ۲۰۰۱، با مقاومت سرسختانه مسعود و دیگر چهره‌های ضدطالبان مواجه شدند و نتوانستند بر پنجشیر، دره‌صوف، بلخاب و برخی دیگر از مناطق شمال افغانستان مسلط شوند.

احمدشاه مسعود، در ۹ سپتامبر ۲۰۰۱، در پی انفجار بمب جاسازی‌شده در دوربین دو مهاجم عرب که تحت پوشش خبرنگار، با مسعود ملاقات کردند، کشته شد. مسعود خلیلی، دستیار و مترجم احمدشاه مسعود که در محل انفجار حضور داشت، نیز در آن حادثه زخمی شد. او که در مراسم یادبود مسعود در مجلس بریتانیا حضور داشت، در مورد خاطراتش از کار با احمدشاه مسعود و خط فکری او در مبارزه با طالبان و القاعده صحبت کرد.

جبهه مقاومت ملی افغانستان که اکنون احمد مسعود، فرزند احمدشاه مسعود، آن را رهبری می‌کند، خود را پاسدار راه و خط فکری احمدشاه مسعود در مبارزه با تروریسم و برقراری عدالت اجتماعی در افغانستان می‌داند. این جبهه اکنون حدود سه هزار نیروی نظامی دارد و در پنج استان پنجشیر، بغلان، کاپیسا، تخار و بدخشان با طالبان می‌جنگد.

بیشتر از جهان