شورای رهبری ریاست جمهوری یمن نتوانست حافظ صلح باشد

نیروهای ائتلاف قرار بود برای مقابله با حوثی‌ها با یکدیگر متحد شوند، اما اختلاف‌های درونی این ائتلاف افزایش پیدا کرده است

پرچم جمهوری یمن در استان شبوه سقوط کرده است و درگیری‌های داخلی نیز افزایش یافته‌اند‌ـ Mohammed HUWAIS / AFP

با اینکه شورای عالی ریاست‌ جمهوری یمن بهترین گزینه برای ایجاد وحدت و صلح در این کشور به شمار می‌رفت، این شورا تاکنون نتوانسته‌ است درگیری‌هایی‌ را که از فوریه سال گذشته به بالاترین حد خود رسیده است، مهار کند.

اکنون پرچم جمهوری یمن در استان شبوه سقوط کرده است و درگیری‌های داخلی نیز افزایش یافته‌اند. بااین‌حال، همچنان انتظار می‌رود که شورای عالی ریاست‌ جمهوری بتواند اجزای مختلف ارتش یمن را کنترل و هماهنگ کند.

رشاد العلیمی، رئیس شورای ریاست‌جمهوری یمن، هنگام آغاز به کار متعهد شده بود که تمام نیروهای نظامی و امنیتی این کشور را در وزارتخانه‌های دفاع و کشور متحد می‌کند، اما اکنون با چالش‌های مهمی برای ایجاد تغییرهای چشمگیر در یمن مواجه است. مهم‌ترین این چالش‌ها نیز درگیری‌های داخلی برای پایان دادن به کودتای شبه‌نظامیان حوثی تحت حمایت ایران در این کشور است.

گروه موسوم به «حزب اصلاح» شاخه‌ای از اخوان‌ المسلمین در یمن، نیروهای وابسته به فرماندار شبوه، و شبه‌نظامیان طرفدار دولت، جناح‌های مختلف درگیری در یمن را تشکیل می‌دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته صدام محمد، تحلیل‌گر سیاسی، عوض بن فرید العولقی، فرماندار شبوه، به‌تازگی رهبران حزب «اصلاح» را که کنترل شورای انتقالی را برعهده داشتند، برکنار کرده است. اکنون درگیری‌ها در شبوه ادامه دارد و طرف‌های دیگر درگیری نیز قصد دارند وارد این استان شوند.

طبق ادعای صدام محمد، استان شبوه یکی از مناطق مهم برای امارات متحده عربی است و این کشور «قاچاق نفت» از این استان به مکان‌های نامعلوم را آغاز کرده است. او بر این باور است که شورای رهبری ریاست‌جمهوری یمن شکست خورده و نتوانسته است ارکان و جناح‌های مختلف کشور را برای مقابله با حوثی‌ها متحد کند.

عماد حسن، از اعضای تیپ دوم در استان شبوه، نیز تقسیم قدرت در دولت مرکزی را منشا بحران کنونی خواند و با اشاره به تلاش‌ها برای تضعیف اخوان‌المسلمین، گفت: «آن‌ها به‌راحتی از مواضع خود عقب‌نشینی نمی‌کنند.»

به گزارش اورشلیم پست به نقل از عماد حسن، حتی اگر درگیری‌های نظامی با حوثی‌ها تمام شود، درگیری بین جناح‌های داخلی ادامه می‌یابد و فشارها بر شورای رهبری ریاست‌ جمهوری بیشتر می‌شود.

یکی از کارکنان دفتر فرماندار شبوه، با بیان اینکه اختلاف‌ها میان اعضای شورای رهبری ریاست‌جمهوری بر سر وقایع شبوه ادامه دارد، گفت: «برکناری فرماندهان نظامی، بمب‌گذاری‌ها، و سوء‌قصد علیه رهبران وفادار فرماندار شبوه ادامه دارد و در نتیجه، زندگی عادی مردم به خطر افتاده است و آن‌ها از ترس، خانه‌های خود را ترک نمی‌کنند.»

شورای رهبری ریاست‌جمهوری از طرفین درگیری در شبوه خواست عقب‌نشینی کنند، اما آن‌ها اعتنا نکردند. فرماندار شبوه نیز اوایل اوت تصمیم گرفت این استان را از نیروهای «حزب اصلاح» پاکسازی کند. این اقدام تنش‌های موجود میان نیروهای طرفدار شورای انتقالی جنوب با دولت را افزایش داد.

نیروهای «حزب اصلاح» و «تیپ قول‌ها» ازجمله نیروهای ائتلافی‌اند که در شورای رهبری ریاست‌جمهوری یمن نیز نمایندگانی دارند، ولی اکنون با یکدیگر درگیر شده‌اند.

استان شبوه در یمن به دلیل برخورداری از منابع نفتی و گاز مایع، موقعیتی راهبردی دارد. جنگ داخلی در یمن در سال ۲۰۱۴، با تهاجم نیروهای حوثی به ‌شهر صنعا آغاز شد.

بیشتر از جهان