درجا زدن والیبال ایران با رتبه تکراری سیزدهم

شروع خوب شاگردان عطایی با نمایش ضعیف و شکست مقابل برزیل، به پایان رسید

تیم والیبال ایران در سومین بازی مرحله گروهی در مقابل هلند، نمایشی ضعیف داشت - فدراسیون والیبال 

ماجراجویی تیم ملی والیبال ایران در مسابقات قهرمانی جهان با شکست سه بر هیچ مقابل برزیل در مرحله یک‌هشتم نهایی، به پایان رسید. ایران این مسابقات را با دو برد مقابل آرژانتین و مصر شروع کرد و انتظار می‌‌رفت آن را با رتبه‌ای بهتر از جایگاه سیزدهمی دوره قبل به پایان برساند؛ همان هدفی که بهروز عطایی، سرمربی تیم هم وعده داده بود. ولی در نهایت، باز همان رتبه تکرار شد.

تیم والیبال ایران در سومین بازی مرحله گروهی در مقابل هلند، نمایشی ضعیف داشت و با شکست سه بر یک در این بازی، به رتبه دوم گروه خود سقوط کرد تا در مرحله حذفی، با تیم قدرتمند برزیل روبرو شود.

اینکه شاگردان عطایی مقابل برزیل کار سختی داشته باشند، قابل‌پیش‌بینی بود. آن‌ها در ست اول مضطرب و پراشتباه بودند و با نتیجه ۲۵-۱۷ باختند. در ادامه بازی، اگرچه عملکرد ایران بهتر شد، برای متوقف کردن حملات رقیب کافی نبود و ست‌های دوم و سوم هم به ترتیب با نتایج ۲۵-۲۲ و ۲۵-۲۳ به نفع زردپوشان برزیل به پایان رسید.

در غیاب ریکاردو لوکارلی که این بازی را به دلیل مصدومیت از دست داد، لئال، ستاره برزیل و بهترین بازیکن زمین، بود که ۲۰ امتیاز برای تیمش کسب کرد. در تیم ایران، میلاد عبادی‌پور و امیرحسین اسفندیار هریک هشت امتیاز گرفتند تا موثرترین بازیکنان تیم باشند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سایت ورد آف والی این مسابقه را یک‌طرفه توصیف کرد و نوشت: «به نظر نمی‌رسید که برزیل جای خالی لوکارلی را احساس کند. بازیکنان آمریکای جنوبی هیچ ترسی از ایرانی‌ها نداشتند. برزیل فقط در مقاطعی از ست سوم عقب افتاد، ولی در برابر فشار ایران ثابت‌قدم ماند.»

عطایی هم با اعتراف به شروع ضعیف تیمش گفت: «بازیکنان ایران در ست اول کمی تحت تاثیر حساسیت این دیدار قرار گرفتند و خیلی خوب شروع نکردند، اما در ست‌های دوم و سوم عملکرد قابل‌قبول‌تری داشتند. به هر حال حریف ما تیمی مانند برزیل با سابقه‌ای درخشان بود که با قدرت بازی کرد و با استفاده از نقاط ضعف ما امتیاز گرفت. در برخی مواقع بازی، در کار تهاجمی و تدافعی خوب عمل نکردیم، اما برزیل بازی خوبی داشت و مستحق این پیروزی بود.»

عطایی در اعتراض به فرمول تعیین جدول مسابقات گفت: «بسیاری از تیم‌ها و مربیان به مدل برگزاری مسابقات اعتراض داشتند. در گروه ما، تیمی که سوم شد (آرژانتین) به واسطه مدل چینش تیم‌های رنکینگ از یک تا ۱۶ به آسان‌ترین رقیب خورد. این موضوع بر جریان مسابقات اثر نامطلوب گذاشت. آمریکا هم در مرحله یک‌چهارم دوباره به لهستان خورد؛ تیمی که در گروه مقدماتی هم با آن بازی داشت و ممکن است به دلیل دو باخت از یک تیم، از گردونه رقابت‌ها حذف شود.»

برونو رزنده، کاپیتان تیم ملی برزیل، در تحلیل دلایل ضعف شاگردان عطایی گفت: «در ست اول، تیم ایران کمی مضطرب بود و شاید به این دلیل، دریافت‌های اول آن‌ها مانند دیدارهای گذشته نبود. در ست دوم، ایران تغییرهایی در ترکیب خود داشت، اما تیم ما با حفظ برتری و تمرکز خود در امتیازهای پایانی ست‌های دوم و سوم که خیلی نزدیک دنبال شدند، توانست به برتری دست پیدا کند.»

والیبال ایران بازیکنان جوانی را به تیم ملی وارد کرد که می‌تواند در آینده امیدوارکننده باشد اما تجربه کار با مربی ایرانی نشان می‌دهد که صعود و رشد والیبال ایران نمی‌تواند شبیه دوران رشد والیبال ایران با مربیان بزرگی مثل ولاسکو باشد و رتبه تکراری سیزدهم برای والیبال ایران نشانی از این درجا زدن است.

بیشتر از ورزش