پوتین: غرب در حال شکست است و آسیا، آینده است

رئیس‌جمهوری روسیه: «به دنبال اعمال تحریم‌های گسترده غرب، مسکو فرصت‌های بیشتری را برای ورود به بازارهای خاورمیانه و ایران پیش روی خود می‌بیند.»

- Vladimir SMIRNOV / SPUTNIK / AFP

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه گفت که روسیه در رویارویی جهانی با ایالات متحده بر سر درگیری در اوکراین نه تنها چیزی را از دست نداده است، بلکه در واقع با تعیین یک مسیر مستقل جدید برای بازیابی نفوذ جهانی خود، دستاوردهای فراوانی نیز داشته است.

او که روز چهارشنبه، هفت سپتامبر، در مجمع اقتصادی شرق در شهر ولادی‌وستوک روسیه در اقیانوس آرام، سخن می‌گفت، در تلاش برای تاکید بر نگاه روسیه به آسیا، گفت: «غرب در حال شکست است، در حالی که آسیا آینده است.»

پوتین افزود: «به دنبال اعمال تحریم‌های گسترده غرب در پاسخ به عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین، مسکو فرصت‌های بیشتری را برای ورود به بازارهای خاورمیانه و ایران پیش روی خود می‌بیند.»

خبرگزاری رویترز در گزارشی می‌نویسد پوتین به‌طور فزاینده‌ای جنگ در اوکراین را، که او آن را «عملیات نظامی ویژه» می‌نامد، به عنوان نقطه عطفی در تاریخ روسیه معرفی می کند و می‌گوید روسیه با این عملیات، سرانجام تحقیرهای ناشی از سقوط اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ را پشت سر می‌گذارد.

او که از سال ۱۹۹۹ رهبر اصلی روسیه بوده، در سخنرانی خود گفت: «ما چیزی را از دست نداده‌ایم و نخواهیم داد. هر چیز غیرضروری، مضر و هر چیزی که ما را از حرکت به جلو باز دارد، کنار خواهیم زد.»

پوتین گفت: «از نظر آنچه به دست آورده ایم، می توانم بگویم که دستاورد اصلی، تقویت حاکمیت ما بوده است و این نتیجه اجتناب ناپذیر اتفاقی است که اکنون در حال وقوع است. این وضعیت در نهایت کشور ما را از درون تقویت خواهد کرد.»

با این حال، او اذعان کرد که این درگیری باعث ایجاد «قطب بندی خاصی» بین جهان و روسیه شده است.

روسیه در ۲۴ فوریه ده‌ها هزار نیروی نظامی خود را به اوکراین گسیل کرد و نام آن را را عملیات ویژه‌ای برای تضعیف توانایی‌های نظامی همسایه جنوبی خود و ریشه کن کردن افرادی که آنها را ملی‌گرایان خطرناک می‌نامید، گذاشت.

نیروهای اوکراینی از آن زمان تا کنون مقاومت شدیدی از خود نشان داده‌اند. هیچ یک از طرفین تعداد سربازان کشته شده را فاش نکرده است.

پوتین که در اکتبر ۷۰ ساله می شود، در ماه ژوئیه به غرب گفت که او کار خود را تازه در اوکراین شروع کرده است و ایالات متحده را، که از برتری  اقتصادی و نظامی متعارف نسبت به روسیه برخوردار است، به چالش کشید و گفت آمریکا در این رویارویی شکست خواهد خورد.

تب غربی

رویارویی با غرب بر سر اوکراین، روسیه را بر آن داشت که با شتاب به سمت آسیا و به ویژه چین که زمانی شریک کوچک اتحاد جماهیر شوروی بود و اکنون دومین اقتصاد بزرگ جهان است، حرکت کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پوتین گفت: «غرب در حال شکست است زیرا تلاش بیهوده و تهاجمی برای منزوی ساختن روسیه با تحریم‌ها، اقتصاد جهانی را نابود می‌کند، آن هم درست زمانی که آسیا بیش از هر زمان دیگر مدعی آینده است.»

ایالات متحده آمریکا و متحدانش شدیدترین تحریم‌های تاریخ معاصر را علیه روسیه اعمال کرده‌اند.

پوتین می‌گوید تحریم‌ها شبیه به اعلان جنگ اقتصادی است.

پوتین در سخنرانی خود در مجمع اقتصادی شرق نیز گفت: «من از تب تحریم غرب صحبت می‌کنم؛ از تلاش وقیحانه و تهاجمی‌ غرب برای سلب حق حاکمیت دیگر کشورها، آنها را مطیع اراده خود کردن و تحمیل الگوهای رفتاری خود به سایر کشورها.»

او گفت اعتماد به دلار، یورو و پوند استرلینگ در حال کاهش است و کشورهای غربی در تلاش برای مقاومت در برابر مسیر تاریخ، ستون‌های کلیدی نظام اقتصادی جهان را که طی قرن‌ها ساخته شده است، تضعیف می‌کنند.

یکی از حاضران در این مجمع، لی ژانشو، قانونگذار ارشد و نفر سوم حزب کمونیست چین بود.

قرار است ولادیمیر پوتین، هفته آینده با شی جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین در ازبکستان و در حاشیه نشست سران پیمان شانگهای دیدار کند.

پوتین گفت که چین بر اساس تقسیم ۵۰-۵۰  پول خرید گاز از شرکت روسی گازپروم را با ارزهای ملی روبل روسیه و یوان چین، ب پرداخت خواهد کرد.

تلاش غرب برای انزوای اقتصادی روسیه - یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان منابع طبیعی در جهان - اقتصاد جهانی را به آب‌های ناشناخته‌ای با قیمت‌های سرسام‌آور غذا و انرژی سوق داده است.

این وضعیت به روسیه نیز آسیب رسانده است.

پوتین گفت که اقتصاد روسیه با آنچه او تهاجم مالی و تکنولوژیک غرب نامید مقابله می کند.

با این حال، او به وجود مشکلاتی در برخی صنایع و مناطق روسیه اذعان کرد.

پوتین همچنین نسبت به وقوع بحران جهانی غذا هشدار داد و گفت که در مورد اصلاح یک قرارداد مهم غلات با اوکراین برای محدود کردن کشورهایی که می‌توانند محموله‌های بار را دریافت کنند، مذاکره خواهد کرد.

بیشتر از جهان