اختراع سوسک سایبورگی که با صفحه‌های خورشیدی کنترل می‌شود

دانشمندان امیدوارند که این سیستم بتواند روی سوسک‌های سایبورگ که برای بازرسی مناطق خطرناک یا پایش محیط در مکان‌های صعب‌العبور ساخته شده‌اند، استفاده شود

یک صفحه خورشیدی بسیار نازک شارژ باتری‌ها را تامین می‌کند - Riken

پژوهشگران در ژاپن، سوسک‌های سایبورگ [هم دارای اجزای ارگانیک و هم اجزای مکانیکی] مجهز به فناوری بی‌سیم ساختند که امکان کنترل از راه دور آن‌ها را فراهم می‌کند.

تیمی از ریکن، موسسه‌ای برای مجموعه پژوهش‌های پیشگام، با آزمایش سوسک‌های ماداگاسکار، برای تحریک بخش‌هایی از پاهای این موجودات شش سانتی‌متری از سیم استفاده کرد.

یک صفحه خورشیدی بسیار نازک بر پشت این حشرات قرار داده شد که شارژ باتری‌هایی را که در کوله‌های مخصوص نصب شده بودند، تامین می‌کرد.

پژوهشگران پس از اینکه به مدت ۳۰ دقیقه، باتری را با نوری مشابه نور خورشید شارژ کردند، توانستند سوسک‌ها را با کنترل از راه دور به چپ و راست بچرخانند.

دانشمندان امیدوارند که این سیستم بتواند روی سوسک‌های سایبورگ که برای بازرسی مناطق خطرناک یا پایش محیط در مکان‌های صعب‌العبور ساخته شده‌اند، استفاده شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تلاش‌های قبلی برای ساخت سوسک‌های سایبورگ شامل جایگزینی باتری‌ها یا استفاده از تنظیم‌های سیمی بود؛ با این حال این روش‌ها ممکن است برای موارد استفاده احتمالی از این فناوری مناسب نباشند.

دکتر کنجیرو فوکودا، پژوهشگر ارشد و دانشمندی که سرپرستی این پژوهش را در ریکن بر عهده داشت، گفت: «به نظر می‌رسد با توجه به تغییر شکل قفسه سینه و شکم حین حرکت اولیه، یک سیستم الکترونیکی ترکیبی شامل اجزا سخت و انعطاف‌پذیر در قفسه سینه و دستگاه‌های فوق‌العاده نرم در شکم، برای سوسک‌های سایبورگ طراحی عملی و قابل‌اجرایی باشد.»

«علاوه بر این، از آنجایی که تغییر شکل شکم منحصر به سوسک‌ها نیست، استراتژی ما می‌تواند در آینده با سایر حشرات مانند قاب‌بالان یا شاید حتی حشرات پرنده‌ مثل سیکادا سازگار شود.»

گزارش این پژوهش در تاریخ ۵ سپتامبر در مجله علمی «ان‌پی‌جی فلکسیبل الکترونیکز» (NPJ Flexible Electronics) منتشر شد.

این پژوهش بخشی از یک حوزه نوظهور علم و فناوری است که هدف آن دستکاری و کنترل حشرات است.

[پژوهشگران] مهندسی اعصاب از دانشگاه رایس اوایل سال جاری، کشف کردند که چگونه با هک کردن مغز مگس‌های میوه، آن‌ها را از راه دور کنترل کنند. دانشمندان ادعا کردند که این پژوهش احتمالا در همه زمینه‌ها از درمان بیماری‌ها تا گسترش برهم‌کنش میان مغز و ماشین قابل استفاده است و آن را «رویای نهایی» فناوری‌ عصب‌ها توصیف کردند.

© The Independent

بیشتر از علوم